Ezért meszelte el Brüsszel a reklámadót

Az EU feltételes adómegállapításokról szóló határozatok bekérésével, vagy megosztásával törekszik tiltott állami támogatások felderítésére, illetőleg az átláthatóság növelésére. A megújult offenzíva része a magyar reklámadó elleni fellépés is.

Kép: Pixabay

Az Európai Bizottság júniusban 15 EU Tagállamnak – köztük Magyarországnak – küldött értesítést, amelyben az adóügyekben kompetens hatóság(ok) által kiadott, feltételes adómegállapításokról szóló határozatokat kérte be. A Bizottság célja hogy megvizsgálja, vajon a tagállamok nyújtottak-e tiltott állami támogatásokat ilyen jellegű határozatok meghozatalával. A 2010-től 2013-ig tartó időszak tekintetében kérte be az EB azokat a határozatokat, amelyekben az érintett társaságok társasági adója (tao) vagy azzal kapcsolatos kérelmek kerültek jóváhagyásra. A 15 állam: Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, Finnország, Franciaország, Németország, Magyarország, Olaszország, Litvánia, Portugália, Románia, Szlovákia, Spanyolország és Svédország.

Az EB tiltott állami támogatás elleni megújult offenzíváját tükrözheti a magyar reklámadóval kapcsolatos márciusi álláspontja is, amely meglehetősen váratlan fordulattal tiltott állami támogatásnak minősítette a reklámadót annak árbevételre alkalmazott adókulcsok progresszív jellege és az adósávok meghatározásának módja miatt – írta Fajcsák Gábor, az RSM-DTM adómenedzsere legfrissebb blogbejegyzésében.

Az EB korábban már kért be információt Ciprustól, Írországtól, Luxemburgtól, Máltától, Hollandiától és az Egyesült Királyságtól, valamint Észtországtól és Lengyelországtól is, az utóbbi két állam azonban titoktartásra hivatkozva nem tett eleget a kérésnek.

Jelenleg öt olyan eljárás van folyamatban, amelyek esetében felmerült az EB-nél a tiltott állami támogatás gyanúja: Apple (Írország), Starbucks (Hollandia), Fiat (Luxemburg), Amazon (Luxemburg), „excess profit” rulingok (Belgium).

van olyan kedvezmény, amibe még Brüsszel sem tud belekötni
Az Európai Unió több tagállama ismeri az ún. feltételes adómegállapítás (ruling) rendszerét. Ennek révén azonban több tagország óriási kedvezményeket adott egyes cégeknek. Ez nálunk nem történhetne meg.
Az EB fenti intézkedése párhuzamosan fut egy másik, korábban bejelentett folyamattal, amely az EB társasági adó (tao) kikerülés és a káros adóverseny elleni ambiciózus tervének része. Az egyes tagállamoknak nincsen rálátása arra, hogy a többi tagállamban milyen feltételes adómegállapítási határozatokat bocsátanak ki az adózók részére, ezt pedig könnyen ki lehet használni az adóalapok manipulására. A tagállamok számára ezért ezentúl automatikus információcserét írnának elő a feltételes adómegállapításokkal – beleértve a transzferárral kapcsolatos  előzetes ármegállapításokkal (APA) – kapcsolatban. A nemzeti adóhatóságoknak háromhavonta rövid jelentésben kellene tájékoztatniuk az összes többi tagállamot a jelentést küldő tagállamban kibocsátott valamennyi, határokon átnyúló vonatkozású feltételes adómegállapítási határozatról. A tagállamoknak ezt követően lehetőségük lesz részletesebb információkat kérni egy-egy konkrét megállapításról.

Az EB átláthatósági intézkedése továbbá az alábbi pontokat tartalmazza: a multinacionális vállalatokra vonatkozó lehetséges új átláthatósági követelmények mérlegelése; a vállalkozások adózására vonatkozó magatartási kódex felülvizsgálata; az adókikerülés és adócsalás mértékének számszerűsítése, és a megtakarítások adóztatásáról szóló irányelv hatályon kívül helyezése. Időzítés tekintetében a tagállamoknak még 2015-ben megállapodásra kell jutniuk a feltételes adómegállapítások 3 havonta történő automatikus megosztásról szóló javaslatról, hogy a jogszabály 2016. január 1-én hatályba léphessen. Mivel 2014 decemberében az Európai Tanács szólította fel a Bizottságot e javaslat kidolgozására, várhatóan teljes körű lesz a megállapodás mihamarabbi elérése iránti politikai elkötelezettség.

A pénznyerő automaták után is fizethet az állam
A pénznyerő automaták kaszinókon kívüli üzemeltetését tiltó magyar jogszabály ellentétes lehet a szolgáltatásnyújtás szabadságának elvével – közölte az Európai Bíróság. Amennyiben a nemzeti jogalkotó olyan engedélyt von vissza, amely annak jogosultját valamely gazdasági tevékenység folytatására jogosítja fel, köteles ésszerű kompenzációs rendszer, vagy olyan átmeneti, megfelelő tartamú időszak előírására, amely lehetővé teszi a jogosult számára az ahhoz való alkalmazkodást.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo