A jogi háttér
Kezdjük az alapoknál: egyéni vállalkozóként ugyanúgy rendelkezünk társadalombiztosítással, mint ha alkalmazottak lennénk. A különbség csupán annyi, hogy a TB-hozzájárulást mi fizetjük magunk után. Ettől eltekintve mindazon ellátásokra jogosultak leszünk, mint ha hagyományos módon dolgoznánk. Elmehetünk a háziorvoshoz, a sebészetet is igénybe vehetjük, sőt a körzeti fogorvost is. Mindez persze csak az állami fenntartású intézményekre igaz, a magánegészségügy más kérdés.
Ha viszont megbetegednénk és kiesnénk a munkából, a helyzet drasztikusan megváltozik. A magyar jog úgy rendelkezik, hogy „nem jogosult betegszabadságra az egyéni vállalkozó, társas vállalkozás tagja (kivéve, ha munkaviszony keretében munkát végez), megbízás alapján munkát végző személy”. Nincs tehát nagyon mit tenni, egyéni vállalkozóként nem kaphatunk betegszabadságot. Ami tulajdonképpen logikus, mert a betegszabadságot a munkáltató fizeti, mi viszont önfoglalkoztatók vagyunk.
Nem szabad azonban összekeverni a betegszabadságot a táppénzzel. Utóbbit ugyanis az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) folyósítja, legfeljebb egy évig. Erre pedig egyéni vállalkozóként is jogosultak vagyunk, akár fő-, akár mellékállásban végezzük a tevékenységünket. Amennyiben úgy alakul, hogy táppénzre kell mennünk, akkor ezt elektronikusan kell bejelentenünk a Kormányzati Ügyfélszolgálati Portálon. Semmiképp nem maradhat el az orvosi igazolás, amin szerepelnie kell keresőképtelenség okának, időtartamának és várható befejezésének.
Pénzügyi hatások
A jogszabályok nemcsak azt határozzák meg, hogy ki jogosult táppénzre, hanem azt is, hogy ennek mekkora lehet a maximális összege. Ez alapján a bevallott jövedelmünk 50%-át kapjuk a minimálbér 70%-a alatti jövedelem esetén, 60%-át a minimálbér 70-100%-a közé eső jövedelemnél, illetve 70%-át a minimálbért meghaladó jövedelem esetén. Akárhogy is, az biztos, hogy megcsappannak a bevételink a lábadozás idején.
Pénzre márpedig nagy szükségünk lehet, főleg, ha magánellátást szeretnénk: egyes fogászati, sebészeti vagy más jellegű ellátás során ugyanis mélyen a zsebünkbe kellhet nyúlni. Nem árt tehát felkészülni erre az időszakra, például azzal, hogy nagyobb tartalékot képzünk, amivel fedezhetjük a kiadásainkat és fenntarthatjuk a vállalkozásunkat (ha alkalmazottunk van, neki a mi táppénzünk alatt is bért kell fizetnünk).
Még jobb, ha biztosítást kötünk, amikor még fut a szekér és egészségesek vagyunk. Számos olyan egészségbiztosítás található a piacon, ami keresőképtelenségnél kiegészíti a jövedelmünket, illetve egyes biztosítások a kezelések finanszírozását is vállalják. Amennyiben több alkalmazottunk is van, akkor a csoportos egészségbiztosítás lehet a megoldás, ami mindenkire kiterjed, és jellemzően még az ára is kedvezőbb.
Adminisztratív teendők
Alapvetően a korábban említett bejelentésen kívül nincs egyéb adminisztratív teendőnk, ha táppénzre megyünk. Ahhoz viszont, hogy online bejelenthessük az igénylést, feltétlenül rendelkeznünk kell TAJ-számmal, bankszámlaszámmal és egy telefonszámmal. Ha pedig másodállásban vállalkozunk, akkor az orvosi igazolás mellett a „Táppénz igénybejelentő” nyomtatványt és az előző évi adóbevallásunkon alapuló jövedelemigazolást is mellékelnünk kell.
Nem árt azonban felkészíteni a céget is a távollétünkre. Mindenképp értesítsük például a kollégákat, hogy most egy ideig nem leszünk munkaképesek. Ne feledjük: a táppénz alatt nem végezhetjük a tevékenységünket! Ugyanígy tájékoztatnunk kell az ügyfeleket, üzleti partnereket is, hogy egy hosszabb-rövidebb ideig most nem számolhatnak velünk. Akár egy automatikus e-mailt is beállíthatunk ezzel a céllal.
Az üzletmenet fenntartása
A táppénz nem azt jelenti, hogy lehúzzuk a rolót és megszűnik a vállalkozásunk. Valahogy tehát el kell érnünk, hogy azokban a hetekben, hónapokban is működjön, amíg mi a gyógyulásra koncentrálunk. Ehhez fel kell készítenünk mind az alkalmazottakat, mind magát a céget. Sőt, tegyünk egy lépést hátra: ha eddig nem volt alkalmazottunk, akkor lehet, hogy most van itt az ideje felvenni valakit. Így nem kell teljesen bezárnunk a táppénz alatt sem, viszont a költségeink természetesen megugranak.
Érdemes bevetni az automatizmusok erejét is a táppénz idejére. Ma már számos olyan alkalmazás, szoftver létezik, ami magától, emberi beavatkozás nélkül válaszol például a megkeresésekre, vagy küld ki árajánlatot előre meghatározott paraméterek, sablonok szerint. Az érdeklődőket a betegségünk ideje alatt is célszerű gyűjteni, amire a legkézenfekvőbb megoldás egy CRM-rendszer.
Bár a tevékenységünket nem végezhetjük a táppénz idején, adminisztratív feladatokat elláthatunk. Létrehozhatunk egy chatfelületet, ahol kapcsolatban maradunk az ügyfelekkel, leadekkel. Ezt akár a mesterséges intelligencia támogatásával chatbottá is alakíthatjuk.
A táppénzen töltött idő is lehet hasznos
Ha az állapotunk engedi, akkor használjuk arra ezt az időt, hogy a vállalkozáson ötletelünk. Gondoljunk ki új terméket, értékesítési stratégiát vagy marketingeszközt, hogy visszatérve még nagyobb sikereket arathassunk!