Az ügyintézést mindenki inkább kerüli, nemhogy önként elébe menne egy számos adminisztratív feladattal járó procedúrának, így a szolgáltatóváltásra - legyen szó akár távközlésről, akár energetikáról - sem mutatkozik nagy hajlandóság a cégvezetők körében. Miután pedig a jogszabályi lehetőséggel tisztában lévő kis- és középvállalatok többsége sem ismeri az áramszolgáltató-csere előnyeit - pedig 2008. január 1-je óta bármely gazdálkodószervezet eldöntheti, hogy a villamosenergia-kereskedelmi engedéllyel rendelkező kereskedők közül melyiktől veszi az áramot -, csekély azoknak a vállalkozásoknak a száma, amelyek elszánták volna magukat erre a lépésre. Pedig ez egyike azon kevés dolgoknak, amelyeknek nincs hátránya, csak előnye: az éves áramdíj akár 10-15 százaléka is megspórolható a kereskedőváltással, ha a kkv körültekintően és jól választ. Az alacsonyabb árért pedig magasabb minőségű kiszolgálást is elvárhat.
A kisebb cégeknek azonban maguknak kell feltérképezniük a kínálatot, mivel őket ritkábban keresik fel ajánlataikkal a szolgáltatók, mint a nagyobbakat. Talán ezzel is magyarázható az MVM Partner 2011-es kkv-kutatásának eredménye. Eszerint a kkv-k 91 százaléka még nem váltott villamosenergia-kereskedőt. A Simply Green Energiahatékonysági Közösség tapasztalatai is ezt tükrözik: a kkv szektorba tartozó vállalkozások minimálisan vagy egyáltalán nem tájékozódnak piaci lehetőségeik felől - állítja a cég -, ezért általában aláírják a megszokott áramszolgáltatójuk által kínált szerződéses feltételeket, amik jellemzően nem a legkedvezőbbek. (Tavaly indultak a hazai áramszolgáltatók úgynevezett okosmérési kísérleti projektjei.)
Pedig a szolgáltatók ajánlatainak összegyűjtése és a cég számára leginkább testreszabott csomag kiválasztása után a váltani szándékozó kkv ügyintézőjének vagy vezetőjének nem sok tennivalója marad: a legtöbb szolgáltató az ajánlatkészítéshez szükséges adatok bekérése után tulajdonképpen minden feladatot magára vállal.
Amúgy a szolgáltatóváltás módja az egyéb beszerzések gyakorlatát követi. Az addigi szerződést írásban fel kell mondani, és az újonnan választott partnerrel megköthető az új kontraktus. A villamosenergia-szolgáltatók felmondási határideje jellemzően a megszüntetés előtti 30-60 nap, ezt a társaságnak saját érdekében fontos szem előtt tartania - figyelmeztet az ALTEO Energiaszolgáltató Nyrt. A feltételek szerint, ha valaki a következő év január 1-jétől szeretne átszerződni, a megelőző év november 20-áig kell bejelentenie a kereskedőváltás szándékát. Fontos leszögezni: a kereskedőváltás nem érinti az áramellátás biztonságát, amit a jogszabályi keretek és a szigorú hatósági gyakorlat biztosít. Továbbra is ugyanazon a hálózaton keresztül érkezik az áram, és megmarad a régi fogyasztásmérő is, vagyis látszólag nem történik semmi, a fogyasztó az új szolgáltató áramát is akadályoztatás nélkül megkapja. Az engedéllyel rendelkező kereskedők az áramot általában hosszú távú villamosenergia-beszerzési szerződések alapján szerzik be, így az a veszély sem fenyeget, hogy a kereskedő nem tud eleget tenni áramszolgáltatási vállalásának.
A várható előnyök és a költséghatékony gazdálkodás igénye valószínűleg egyre több kisebb vállalakozást is meggyőz arról, hogy érdemes váltani. A szabadpiacon megvásárolt villamos energia volumene az elmúlt években dinamikusan nőtt, a válság nem lassította jelentősen ezt a folyamatot. Az ALTEO Energiaszolgáltató Nyrt. közleménye szerint a 35 terawattórás éves villamosenergia-fogyasztásnak ma már csak a kétötöde egyetemes, háromötöd a szabadpiacon realizálódik. Természetesen a nagyfelhasználók és az energiaintenzív ágazatok járnak elöl ezen a téren, de ma már egy irodaháznak, logisztikai központnak, sőt akár egy pékségnek, cukrászdának is érdemes a lehetőséget megfontolnia.