Energia: szabad a vásár!

Egyelőre úgy tűnik, a kkv-knak nemigen van energiájuk arra, hogy érdemben foglalkozzanak az energiatakarékossággal, az energiahatékonysággal és a szolgáltatóváltással kapcsolatos teendőkkel. Pedig a jelen gazdasági helyzetben, amikor egy cég büdzséjében minden fillér kiadás számít, nem szabadna megfeledkezni az ezekben rejlő lehetőségekről. Áramszolgáltató-váltással - amire 2008. január elseje óta lehetőségük van a vállalkozásoknak - és a cég működésére szabott ajánlattal pedig havi szinten 8 százalékkal csökkenhet a villanyszámla összege.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az ügyintézést mindenki inkább kerüli, nemhogy önként elébe menne egy számos adminisztratív feladattal járó procedúrának, így a szolgáltatóváltásra - legyen szó akár távközlésről, akár energetikáról - sem mutatkozik nagy hajlandóság a cégvezetők körében. Miután pedig a jogszabályi lehetőséggel tisztában lévő kis- és középvállalatok többsége sem ismeri az áramszolgáltató-csere előnyeit - pedig 2008. január 1-je óta bármely gazdálkodószervezet eldöntheti, hogy a villamosenergia-kereskedelmi engedéllyel rendelkező kereskedők közül melyiktől veszi az áramot -, csekély azoknak a vállalkozásoknak a száma, amelyek elszánták volna magukat erre a lépésre. Pedig ez egyike azon kevés dolgoknak, amelyeknek nincs hátránya, csak előnye: az éves áramdíj akár 10-15 százaléka is megspórolható a kereskedőváltással, ha a kkv körültekintően és jól választ. Az alacsonyabb árért pedig magasabb minőségű kiszolgálást is elvárhat.

A kisebb cégeknek azonban maguknak kell feltérképezniük a kínálatot, mivel őket ritkábban keresik fel ajánlataikkal a szolgáltatók, mint a nagyobbakat. Talán ezzel is magyarázható az MVM Partner 2011-es kkv-kutatásának eredménye. Eszerint a kkv-k 91 százaléka még nem váltott villamosenergia-kereskedőt. A Simply Green Energiahatékonysági Közösség tapasztalatai is ezt tükrözik: a kkv szektorba tartozó vállalkozások minimálisan vagy egyáltalán nem tájékozódnak piaci lehetőségeik felől - állítja a cég -, ezért általában aláírják a megszokott áramszolgáltatójuk által kínált szerződéses feltételeket, amik jellemzően nem a legkedvezőbbek. (Tavaly indultak a hazai áramszolgáltatók úgynevezett okosmérési kísérleti projektjei.)

Pedig a szolgáltatók ajánlatainak összegyűjtése és a cég számára leginkább testreszabott csomag kiválasztása után a váltani szándékozó kkv ügyintézőjének vagy vezetőjének nem sok tennivalója marad: a legtöbb szolgáltató az ajánlatkészítéshez szükséges adatok bekérése után tulajdonképpen minden feladatot magára vállal.

Amúgy a szolgáltatóváltás módja az egyéb beszerzések gyakorlatát követi. Az addigi szerződést írásban fel kell mondani, és az újonnan választott partnerrel megköthető az új kontraktus. A villamosenergia-szolgáltatók felmondási határideje jellemzően a megszüntetés előtti 30-60 nap, ezt a társaságnak saját érdekében fontos szem előtt tartania - figyelmeztet az ALTEO Energiaszolgáltató Nyrt. A feltételek szerint, ha valaki a következő év január 1-jétől szeretne átszerződni, a megelőző év november 20-áig kell bejelentenie a kereskedőváltás szándékát. Fontos leszögezni: a kereskedőváltás nem érinti az áramellátás biztonságát, amit a jogszabályi keretek és a szigorú hatósági gyakorlat biztosít. Továbbra is ugyanazon a hálózaton keresztül érkezik az áram, és megmarad a régi fogyasztásmérő is, vagyis látszólag nem történik semmi, a fogyasztó az új szolgáltató áramát is akadályoztatás nélkül megkapja. Az engedéllyel rendelkező kereskedők az áramot általában hosszú távú villamosenergia-beszerzési szerződések alapján szerzik be, így az a veszély sem fenyeget, hogy a kereskedő nem tud eleget tenni áramszolgáltatási vállalásának.

A várható előnyök és a költséghatékony gazdálkodás igénye valószínűleg egyre több kisebb vállalakozást is meggyőz arról, hogy érdemes váltani. A szabadpiacon megvásárolt villamos energia volumene az elmúlt években dinamikusan nőtt, a válság nem lassította jelentősen ezt a folyamatot. Az ALTEO Energiaszolgáltató Nyrt. közleménye szerint a 35 terawattórás éves villamosenergia-fogyasztásnak ma már csak a kétötöde egyetemes, háromötöd a szabadpiacon realizálódik. Természetesen a nagyfelhasználók és az energiaintenzív ágazatok járnak elöl ezen a téren, de ma már egy irodaháznak, logisztikai központnak, sőt akár egy pékségnek, cukrászdának is érdemes a lehetőséget megfontolnia.

Döntéssegítés
A szolgáltatóváltás nem csak az árazás miatt lehet indokolt. A helyre és szokásokra szabott csomagkínálat mellett a társaságok tanácsadással és rugalmas feltételekkel versenyeznek a kkv-k kegyeiért. Az ügyféllel a kereskedő áll közvetlen kapcsolatban, számláz és kiszolgál egyedileg, igény szerint. A laikus cégvezetőnek persze nem könnyű az optimális megoldásra ráböknie, így a szakképzett üzletkötőkre is jelentős feladat hárul, emellett az áramszolgáltató-választásnál érdemes azt is figyelembe venni, hogy a kereskedő milyen tanácsadási szolgáltatást kínál. Ez szinte valamennyi társaság ajánlatának része. A tét nem kevés, hiszen a fogyasztó akkor fog jó árat kapni, ha pontos fogyasztási adatokat ad meg. Egyetlen számla alapján nem lehet megállapítani a valós fogyasztást, ráadásul az is fontos, hogy a cég a nap melyik szakában fogyaszt sokat vagy keveset. Ennek alapján készülnek a fogyasztási görbék, amelyek szerint kiválasztható a szolgáltatási csomag. A hibás döntés sokba kerülhet: a szerződésben ugyanis meghatározott százalékban engedélyezett az eltérés, azon felül felárat kell fizetni. De nem csupán az a tét, hogy sikerül-e a fogyasztási helyre és a fogyasztási szokásokra szabott kedvező kondíciókat kialakítani, hanem az is, hogy a szaktanácsadó közreműködésével milyen, a használatból eredő megtakarításokra derül fény, például, hogy a fogyasztási görbe kiugró csúcsai hogyan vághatók le. A szolgáltatók rugalmas szerződéses és elszámolási konstrukciókkal is igyekeznek a fogyasztók eltérő igényeit kielégíteni, ügyfélkapcsolati munkatársat dedikálnak már a kisebb ügyfeleknek is, és döntő lehet az adatszolgáltatás minősége. A számlák rendszeressége és tartalmának pontossága ugyanis elengedhetetlen ahhoz, hogy egy cég tudatos és hatékony energiagazdálkodást folytasson. A „mindent egy kézből” elv érvényesülhet ezen a téren is, miután ma már az egyik távközlési szolgáltató is belépett a piacra, és immár két éve kínál kedvezményes energiaszolgáltatást az üzleti szegmens részére. A Magyar Telekom úgy véli, a megszokott értékesítési pontok és a már sokéves üzleti kapcsolat nyomán kialakult bizalom is ösztönözheti a szolgáltatóváltást.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo