Elveszett csomagok nyomában

Mi történik akkor, ha a webshop által feladott ajánlott küldemény nem érkezik meg külföldre és a posta visszaküldi a feladóhoz, vagy ha szállítás közben eltűnik, megsemmisül? Visszajár-e a feladási díj vagy a csomag értéke? Jár-e kártalanítás ilyen esetekben?

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Fizetünk, de mit kapunk?
Kép:sxc

A magyarországi webshopok üzemeltetői egyre többször teljesítenek külföldre is megrendeléseket, és ha postán küldik a csomagot, bizony előfordulhatnak gikszerek. A Budapesti Békéltető Testületnél lévő ügyekben a fogyasztók többször tették fel a fenti kérdéseiket, mely jól mutatja, hogy nincsenek tisztában azzal, mit tehetnek, vagy nem tehetnek meg, ha probléma adódik. Az egyik esetben a fogyasztó a címzett részére – annak megrendelés alapján - postai úton ajánlottan feladott ruhaneműket összesen 46.000,- Ft értékben. Erről számlát is tudott bemutatni. A csomag nem érkezett meg a feladóhoz, hanem „elveszett”, így a posta 19.440,- Ft összegű kártérítési átalányt fizetett meg a fogyasztó részére. A fogyasztó ezt nem fogadta el, mert neki ezen felül még 27.775,- Ft kára keletkezett. Mivel ajánlottan adta fel a küldeményt és kifizetett rá 1.215,- Ft-ot, ezért álláspontja szerint a postának felelnie kell azért, hogy a címzett azt megkapja. A vállalkozás elutasította a kérelmét, ezért a Budapesti Békéltető Testülethez fordult - közölte tájékoztató anyagában a testület.

A vállalkozás álláspontja szerint a postai tv. alapján az értéknyilvánítás szolgáltatást járulékos szolgáltatásnak minősül, így annak igénybe vétele esetén a mindenkori hatályos postai díjszabás szerinti további összeget kell megfizetnie a postának az egyéb díjon felül. A fogyasztó ilyen járulékos szolgáltatást nem vett igénybe, így a fogyasztó a küldemény elveszése esetén a Magyar Posta Zrt. hatályos ÁSZF szerinti kártérítésre tarthat igényt. Ebben az esetben a postai küldemény elveszése esetén a fizetendő kártérítési átalány összege a szolgáltatásért fizetendő díj tizenötszöröse. Tekintettel arra, hogy a fogyasztó 1.215,- Ft összeget fizetett a feladásért, így a részére kifizetendő kártérítési összeg 15x 1.215,- Ft, vagyis 18.225,- Ft lehet, melyhez további 1.215,- Ft -os feladási díjvisszatérítés is járt, így a kifizetett átalány kártérítés összegén felül további igénye nem jogos.

Egy másik esetben a fogyasztó postai úton ajánlottan elsőbbséggel adott fel egy csomagot Portugáliába. A csomag sajnos nem érkezett meg, hanem visszakézbesítették a fogyasztó részére azzal, hogy a „cím elégtelen”. A portugál postai visszajelzés szerint a fogyasztó által megjelölt cím nem is létezik, ezért küldték vissza a csomagot. A fogyasztó nem értett egyet a Magyar Posta Zrt.-vel, ezért kérte a 6.250,- Ft feladási díj kártérítésként való visszafizetését, mivel a posta a vállalt kézbesítési szolgáltatást nem végezte el.

Így fogják zabálni a külföldi vevők
A magyar piac mérete miatt a sikeres vállalkozások számára egyértelmű, hogy előbb-utóbb át kell lépni a határokat. Az internet korában ez könnyebb, mint valaha. De van néhány marketinges alapvetés, amit kár lenne figyelmen kívül hagyni.
A békéltető testületi eljárásban mindkét esetben elutasításra került a fogyasztói kérelem, mivel azok megalapozatlannak bizonyultak. De mit lehet tenni, ha egy webshop külföldi megrendelőjéhez ilyen eset miatt nem érkezik meg a csomag?

Miről rendelkezik a jogszabály és az ÁSZF?

A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. tv.- azaz Ptk. szerint Általános szerződési feltételnek minősül az a szerződési feltétel, amelyet az alkalmazója több szerződés megkötése céljából egyoldalúan, a másik fél közreműködése nélkül előre meghatározott, és amelyet a felek egyedileg nem tárgyaltak meg. Az általános szerződési feltétel akkor válik a szerződés részévé, ha alkalmazója lehetővé tette, hogy a másik fél annak tartalmát a szerződéskötést megelőzően megismerje, és ha azt a másik fél elfogadta.

A Posta Zrt. ÁSZF 10.3.f. pontja szerint, ha a postai küldemény kézbesíthetetlenségi előjegyzéssel érkezik vissza, akkor a Posta nem téríti vissza a többletszolgáltatás díját és a szolgáltatást teljesítettnek tekinti. Ezekhez az esetekhez tartozik, ha a cím nem azonosítható, vagy a címzett ismeretlen, a címzett elköltözött vagy az átvételt megtagadta, nem kereste, a címzett megszűnt vagy meghalt.

Shopping határok nélkül: az egész világ a versenytárs
A mobileszközök és alkalmazások fejlődése, az egyre könnyebben elérhető és egyre biztonságosabb digitális fizetési megoldások, illetve a fejlődő és költséghatékonyabb logisztika mindinkább a mobilról indított vásárlások felé tereli az online kereskedelmet – méghozzá határok nélkül, így az egész világ a kereskedők versenytársává válik.
A Posta Zrt. ÁSZF 9.1.3. pontja szerint, ha az értéknyilvánítás többletszolgáltatás igénybevétele nélkül könyvelt postai küldemény megsemmisül, teljesen vagy részlegesen elvész vagy megsérül, a Posta kártérítési átalányt fizet. A postai küldemény megsemmisülése vagy teljes elveszése esetén a fizetendő kártérítési átalány összege a szolgáltatásért fizetendő díj tizenötszöröse.

Mire figyeljünk a feladásnál?

A későbbi kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében a címzett pontos címét írják rá a csomagra, különösen a külföldre kézbesítendő csomagoknál figyeljenek erre!

A Magyar Posta Zrt-vel megkötött fogyasztói szerződések részévé válnak a postai ÁSZF rendelkezései, így azok szabályait a feladás előtt tanulmányozzák vagy kérdezzenek rá feladás előtt!

Ha nagyobb értékű csomagot adnak fel, akkor érdemes az értéknyilvánítás járulékos szolgáltatást igénybe venni, mert csak ebben az esetben kaphatják vissza az elveszett csomag tényleges értékét!

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo