Egyedi ötletekkel lehet lenyomni az óriásokat

A nemzetközi kereskedelemben rohamosan nő az online értékesítések aránya. Globális szinten az online vásárlók 70%-a vásárolt külföldi webshopokból 2017-ben, míg ugyanez az arány egy évvel korábban csupán 6% volt. A külföldi piacra lépés tehát óriási lehetőséget jelent a hazai vállalatok számára, de sok lehet a buktató is. 

 

Michael Porter, a Harvard Business School professzora szerint a fejlett piacok vonzók, a siker azonban bizonytalan. Sok időt igényel, hogy alaposan megismerjük a feltételeket, és a piacra lépés nehéz, mivel magas a vezető cégek által meghatározott belépési küszöb.

A hátrány ledolgozhatatlannak tűnik, és a vállalkozások olyan küzdőtéren találják magunkat, ahol a nagy multinacionális vállalatok diktálják a tempót, de egykor az Amazon is garázscégként kezdte. A kisvállalatok rugalmassága és egyedi ötletei különleges előnyöket biztosíthatnak a fejlett piacokon.

Bár 2017-ben az online kiskereskedelmi forgalom globális viszonylatban elérte a 2,3 milliárd USD-t, a vásárlási szokások óriási különbségeket mutatnak országonként.

2016-ban Kínában a kiskereskedelmi forgalom kb. 19%-a zajlott az interneten, míg ugyanez az arány Japánban csak 6,7% volt. Egyes országokban a mobileszközök használata vált uralkodóvá a hagyományos PC-kkel szemben: becslések szerint 2020-ra az Egyesült Királyságban és az USA-ban is elsősorban okostelefonokon vásárolnak majd az emberek. Más országokban pedig olyan fizetési megoldások népszerűek, amelyekre érdemes figyelni:

Németországban például jellemzően csak az áru átvételét követően, utánvéttel fizetnek a vásárlók.
Globális szállítmányozóként nap mint nap szembesülünk ezekkel a különbségekkel, melyek a mi munkánkat is meghatározzák” – mondta el Bándli Zoltán, a DHL
500 milliárd felett az e-kereskedelem forgalma
Több mint negyedével bővült 2017-ben a hazai webáruházak forgalma. Az 500 milliárdos határ ezzel megdőlt, s fél évtizeden belül elérhetőnek ígérkezik ennek a duplája is.
Express magyarországi ügyvezetője. „Tapasztalataink alapján a magyar online kereskedők egyre nyitottabbak arra, hogy külföldi piacokon is megjelenjenek termékeikkel, azonban nehézséget okoz számukra, hogy hogyan fogjanak hozzá. De nincs ez másként a világ többi országában sem. Felismerve az igényt, a cég nemrég új online portált indított, amelyen esttanulmányokkal, háttéranyagokkal, kutatási eredményekkel és videókkal segíti a vállalkozások munkáját. 

Legyen egyedi, ne a tömeget kövesse!

A Harvard Business Review több stratégiai tanácsot is megoszt a fejlett piacokra való belépést tervezgető vállalkozásokkal: „Az újonnan belépők részéről az a legideálisabb, ha a saját szabályaik szerint versenyeznek. Azaz nem a piacra jellemző üzleti modelleket másolják, nem a zsúfolt disztribúciós csatornákkal próbálkoznak, és nem az átlag fogyasztókat célozzák meg – legalábbis elsőre nem.” Jó példa erre a Virgin Cola és a Red Bull esete.

A Virgin Cola óriási reklámköltéssel, egyszerre több kiskereskedelmi láncban vezette be termékét, hogy felvegye a versenyt a Coke és a Pepsi márkákkal. Kilenc évvel később a márka teljesen eltűnt az üzletekből. Ezzel ellentétben a Red Bull elsőként egy niche terméket dobott piacra, amelyet kizárólag bárokban és éjszakai klubokban lehetett megvásárolni. A stratégia sikeresnek bizonyult: napainkra a világ vezető energiaitalává nőtte ki magát 6,3 milliárd USD-t meghaladó éves forgalommal.

Mindenkinek nem lehet megfelelni

A nagy piacok meghódíthatatlannak tűnhetnek, de ahogy Tracy Young, a PlanGrid szoftvercég alapítója és tulajdonosa találóan megjegyezte: „Minden piac valójában csak fogyasztók és vállalatok összessége.” A PlanGrid sikere abban rejlett, hogy addig szűkítette potenciális ügyfélkörét, amíg eljutott egyetlen specifikus niche szegmenshez: a házfelügyelőkhöz. Az eset tanulsága, hogy nem érdemes arra pazarolni az energiánkat, hogy mindenki számára megpróbáljunk ideális megoldást nyújtani.

Sevgin Eroglu, az amerikai Georgia State University professzora a következőképp nyilatkozott e kérdésben: „A kockázat a fejlett piacokra való belépés természetes velejárója, amely sokszor az óriáscégek számára is kihívást jelent.” Arra a kérdésre, hogy mit tanácsol azoknak a cégeknek, akik mégis vállalják a kihívást, röviden így válaszolt: „Legyenek bátrak!”

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo