Az NBA-ligába tartozó Cleveland Cavaliers amerikai kosárlabdacsapat tulajdonosaként ismert Dan Gilbert holdingcégében, a Rock Ventures-ben közel 100 vállalatot működtet, s irányításukból tevékenyen kiveszi a részét. Jelenleg Detroit eladósodott és lerohadt belvárosának korszerűsítésében játszik nagy szerepet az 56 éves vállalkozó. Gilbert a '90-es évek végén a Quicken Loans (Kölcsönt gyorsan) nevű céggel alapozta meg vagyonát, melyet az online is intézhető hitelfelvétel úttörőjévé fejlesztett. Gilbert éppen húsz éve fogalmazta meg izmusait, vagyis azokat a frappáns aranyköpéseket, melyek az üzleti filozófiáját foglalják össze.
Ezek ma már minden munkavállalójára nézve kötelező diktumok. Az alkalmazottak mind a száz cégében megkapják azt a 144 oldalas, könyvecskét, melyben Gilbert 19 alapelvét fejti ki, az 1950-es évek képregényeit idéző illusztrációkkal megspékelve. Gilbert holdingja az önálló gondolkodást, a gyors reakciókészséget és az innovációt díjazza.
1. "Mindig növeljük a tudatosságunkat"
Az ügyfélre odafigyelni nem passzív tevékenység, hanem nagyon is aktív dolog. Tanuluk belőle, fejlődünk általa.
2. Egy valamiben utolérhetetlennek lenni
Gilbert hisz benne, hogy egy cég csak akkor lehet győztes az alaptevékenységével, ha abban olyannyira tökélyre fejleszti magát, hogy a konkurencia képtelen utolérni. Ehhez azonban az kell, hogy a cégvezér és a csapata pontosan tudja, mi az a biznisz, amire koncentrálniuk kell. És abban minden részletnek klappolnia kell. Nem lehet semmiféle hanyagságnak teret engedni.
Minden alkalmazottnak még aznap meg kell válaszolnia minden emailt, telefonhívást, akár kívülről jött, akár házon belülről. A kollégák éppúgy megérdemlik a gyors és érdemi választ, mint a kliensek.
4. "Minden ügyfél egyenrangú."
Nincs kivétel(ezés), mindenkit ki kell szolgálni. "Az ügyfelek addig nem tudják, milyen sokat tudsz, amíg meg nem értik, hogy mennyire fontosnak tartod őket".
5. "Megszállottan keresni a jobb megoldást."
Nem szabad megelégedni azzal, ahogy eddig végeztük a dolgokat, és beleszokni a rutinba, mondván "ezt így szoktuk csinálni".
Az alkalmazottak érezzék felhatalmazva magukat, hogy felszólaljanak, ha úgy érzik, van ötletük arra, hogyan lehetne valamit jobban megoldani. Nem szabad semmilyen munkafolyamatnak megmerevednie, a javítás, a jobbítás lehetőségét nyitva kell hagyni.
6. "Előbb igen, csak utána nem"
Ez az előbbi gondolathoz kapcsolódik. A munkavállalók ötleteit meg kell hallgatniuk és meg kell fontolniuk a feletteseiknek. Ez persze nem jelenti azt, hogy minden javaslatot elfogadnak és megvalósítanak, de a nyílt ötletelésen alapuló cégkultúrát nem szabad elveszíteni.
Ez is az előző felvetéshez illeszkedik. Teljesen mindegy, a céges ranglétra melyik szintjén vetődött fel egy ötlet, egy hibát korrigáló észrevétel és javaslat, ha tényleg helytálló a felvetés, igazat kell adni az illetőnek. A hierarchiának, a ragnak és a tekintélynek nincs szerepe abban, hogy kinek van igaza.
8. "Ne végy tudomást a zajról."
Bizonyos üzleti tevékenységek, beruházások, projektek szkepticizmussal találkozhatnak. "Ez úgysem fog sikerülni". "Ez megvalósíthatatlan". De ha a cégvezér hisz a projekt létjogosultságában és életképességében, akkor merje figyelmen kívül hagyni a méltatlankodás vagy a kishitű kételkedés "zaját".
9. "Mi vagyunk ők."
A különböző részlegek nem válhatnak izolált részekké, az egyes osztályok nem versenghetnek egymással vagy hagyhatják figyelmen kívül egymás érdekeit, szempontjait, mert az megmérgezi a céget, diszfunkcionalitást eredményez a szervezeten belül.
Mindenki csapatjátékos és tisztában kell lennie azzal, hogy ha más team alatt vágja a fát a cégen belül, akkor saját magának is árt. Minden munkatárs egy cél érdekében küzd, egy irányba tart.
(Fotó: Twitter/Dan Gilbert)
10. "Ki kell venni a pecsenyét a sütőből."
Egyszer mindennel el kell készülni, rá kell rakni az i-re a pontot. Perfekcionistának és maximalistának lenni nem más, mint idő- és energiaveszteség, véli Gilbert.
11. "Majd kitaláljuk."
Nem feltétlenül kell megvárni, míg egy projekt teljesen készen áll, hogy élesben is kipróbálják. Nagyon fontos, hogy egy cég dinamikus és kezdményező maradjon, elébe menjen a változásnak. Ezt a faja gyorsaságot egyértelműen verselőnynek tartja.
Ez a mondás is a gyorsaság fontosságát hangsúlyozza. Gilbert úgy látja, a legfontosabb erőforrás nem a pénz, hanem az idő. "Az időt sosem lehet helyettesíteni." A pénzt igen. A pénzből mindig van több. Az idő viszont mindig csak fogy, kevesebb lesz belőle - hiszen földi életünk -és karrierünk is- véges.
Bánjunk hát az idővel körültekintően. Ne vesztegessük el. "Sose áldozz fel az időt kis pénzösszegért."
13. "A számok és a pénz követnek, nem vezetnek."
Bármibe kezd az ember az üzleti életben, ne kizárólag a profitérdek vezesse. Ha úgy fog fel minden új vállalkozást és megmérettetést, mint egy lehetőséget arra, hogy növekedjen, emberileg, szaktudásban, tapasztalatban, akkor nagyobb eséllyel marad a helyes úton, s ha nem is arat piaci sikert kezdeményezésével, mégis nyer vele valamilyen szinten.
Ha csak a fizetésért és a jobb ügyletekért kiharcolásáért csinál valamit az ember, vagyis pusztán pénzügyi megfontolásokból, akkor híján marad egy mélyrehatóbb megelégedésnek, egy tágabb kiteljesedésnek. Legyen a növekedés, az emberi növekedés a motivációnk és a célunk, ne csak az árbevételnövelés.
A komplexitás nem feltétlenül jelent minőséget. Gyakran ennek épp az ellenkezője igaz. Találd meg a legegyszerűbb és legtisztább módját annak, hogy elvégezz egy teendőt.
15. "Az innovációt díjazzuk. A végrehajtást imádjuk."
A kiváló ötletek és a tervezés kulcsfontosságú a sikerhez, de ez még csak a folyamat felét jelenti. Ha nem terjed ki figyelmünk a gondos végrehajtásra, nem koronázza erőfeszítésünket siker.
16. "Tedd a helyénvalót."
Igaz dolgot cselekedj. Ne a legrövidebb utat keresd a sikerhez és az érvényesüléshez. Őrizd meg a tartásod, az integritásod, és kompromisszumok nélkül törekedj ötleteid megvalósítására.
(Business Insider)