Az útdíjemelés ellenére is csökkenthető a szállítási költség

Tovább csökkenthetik kiadásaikat a fuvarozással foglalkozó vállalatok az olyan új közlekedésinformatikai megoldásokkal, mint az üzemanyag összetételének elemzése, illetve az abroncsnyomásra vonatkozó adatok valós idejű továbbítása.

Kép: SXC

Habár jövőre a kormány tervei szerint az útdíjból is több folyik be a költségvetésbe, ezért nem kizárt egy emelés, a közúti áruszállítással összefüggő kiadások legnagyobb hányadát, mintegy 46 százalékát még mindig az üzemanyag-fogyasztás jelenti. Érdemes tehát szemmel tartani a legújabb technikai fejlesztéseket, hogy csökkenthessük a szállítmányozás költségeit. Nagybalyi Nándor, a WebEye Magyarország kereskedelmi igazgatója szerint ugyanis számottevő megtakarítási lehetőség rejlik az üzemanyag-kutatások eredményein alapuló új megoldásokban. A szakember úgy véli, hogy az üzemanyagszint mérésén túl annak összetételére, illetve hőmérsékletére vonatkozó adatok elemzésével csökkenthetik tovább kiadásaikat a szállítmányozással foglalkozó vállalatok. A betöltött üzemanyag összetételének vizsgálatával például meghatározható a biodízel aránya. Amennyiben ez túlságosan magas, a motor csak kisebb hatásfokon tud működni, kevesebb lesz az azonos üzemanyag-mennyiséggel megtehető kilométerek száma, vagyis kevésbé gazdaságos a gépjármű fenntartása. (Fontos erre is ügyelni, hiszen így is nehéz év elé néznek a fuvarozók.)

„A legújabb fejlesztéseknek köszönhetően ma már nemcsak az üzemanyagszint változásairól kaphatunk egyre pontosabb információkat, hanem az üzemanyag összetételét is vizsgálhatjuk. Ennek köszönhetően feltérképezhetővé válnak az esetleges üzemanyag-minőségi problémák, amelyek ismeretében a vállalatok kiküszöbölhetik az ebből eredő gépjármű-amortizációkat, és ezáltal jelentős költségek takaríthatók meg” – mondta el Nagybalyi Nándor.

A felhasznált üzemanyag összetételének elemzésén túl a költséghatékonyság tovább javítható az optimális abroncsnyomás folyamatos fenntartásával. Lenkó Gergő, a CNW Rendszerintegrációs Zrt. vezető tanácsadója szerint az abroncsnyomás valós idejű ellenőrzésével akár 2–5 százalékkal csökkenthető a járművek üzemanyag-fogyasztása. Ideális nyomásérték esetén ráadásul az amortizációs költségek is alacsonyabbak lesznek, mivel az optimális guminyomás nemcsak az abroncsok élettartamát növeli, de a járművek féktávolságát s ezzel a fékpofák kopását is csökkenti. Az abroncsnyomás ellenőrzése emellett a közlekedés biztonságának fokozásához is hozzájárul: javul a gépjármű úttartása, illetve csökken a defektek előfordulási esélye. Mivel a járművek váratlan leállásának oka 30 százalékban a nem megfelelő abroncsnyomásra vezethető vissza a WebEye Magyarország adatai szerint, az ilyen jellegű meghibásodások kivédésével megelőzhető a fuvarfeladatok késedelmes teljesítésének harmada és az ebből fakadó anyagi kár is.

Az optimális abroncsnyomás fenntartása érdekében a CNW Rendszerintegrációs Zrt. és a WebEye Magyarország egy olyan új megoldást fejlesztett ki, amely folyamatosan monitorozza a guminyomást, az értékek veszélyes szintű változása esetén pedig azonnal riasztást küld. A szolgáltatás a WebEye nyomkövető rendszerébe integráltan működik, így nemcsak a járművezető, hanem a fuvarszervező is valós idejű információkkal rendelkezhet a tehergépkocsi és az abroncsok helyzetéről, állapotáról. Az új megoldás további előnye, hogy az abroncsnyomáson túl a gumik hőmérsékletét is folyamatosan ellenőrzi, megelőzve ezzel a kerekek túlhevüléséből fakadó defektek bekövetkezését. „Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer használatával számításaink szerint akár 3 százalékkal csökkenthető a tehergépkocsik fogyasztása, és akár 20 százalékkal növelhető az abroncs élettartama. Mindennek eredményeként járművenként átlagosan évi 560 ezer forintot takaríthatnak meg a fuvarozók” – hangsúlyozta előadásában Lenkó Gergő, a CNW Rendszerintegrációs Zrt. vezető tanácsadója.

Az adatok tárolására és továbbítására szolgáló, ID chip technológiával készült érzékelőket a szakember elmondása szerint a felniken helyezik el, ezzel biztonságosabbá és pontosabbá téve a nyomásmérést. Egy esetleges kerékcsere alkalmával elegendő a jármű fedélzetén elhelyezett készülékben lévő chipek cseréje, a készülék nem igényel programozást ilyen esetben, amivel a fuvarozók időt és energiát spórolhatnak meg.

MIKOR LEHET LEVONNI AZ ÚTDÍJAT A HIPA-BÓL?
Számos cég esetében merül fel a 2013. július 1-jétől fizetendő e-útdíj helyi iparűzési adóból való levonásának lehetősége.  Érdemes megvizsgálni, hogy a levonásra milyen esetben is van lehetőség.

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo