Sorozatunkban tisztázzuk az e-mail marketing terület alapjait, és közérthetővé tesszük azt annak érdekében, hogy a kis- és középvállalatok is sikerrel alkalmazhassák kampányaik során. A sorozat első részében körbejártuk, mikor milyen eszközzel érdemes támadni. A második részben áttekintettük, hogy milyen területeken eredményes különösen az e-mail marketing. Szakértőnk segítséget adott a hírlevélküldő rendszer kiválasztásához és összeszedte, hogy mik az e-mail üzenetek legfontosabb elemei.
A MailEngine szakértőinek a segítségével sorra vesszük azokat az alapvető szabályokat, amiket érdemes követni az e-mail drótvázának kialakításakor annak érdekében, hogy a végeredmény minden levelezőrendszeren és eszközön (akár az okostelefon kijelzőjén is) megfelelően jelenjen meg, és így alkalmas legyen a címzettek meggyőzésére.
1. Meggyőzés 300 pixelben
Görgetés nélkül, előnézetben kb. 300 pixel magas a látható terület egy e-mail esetében, ez az úgynevezett hajtás feletti rész. Fontos, hogy a fő üzenetet, meggyőző érvet már itt jelenítsük meg. Ha nem figyelünk erre, könnyen úgy járhatunk, hogy a címzettek egyszerűen törlik az e-mailünket, mert első ránézésre nem találják azt elég érdekesnek. Mit tartalmazzon a top300 pixel?
- Fejléc: Itt jelenítsük meg a vállalati logót, valamint a közösségi felületek ikonjait. 150 pixelnél ne legyen magasabb, hogy a fő érv, valamint call to action üzenet is látható legyen már előnézetben is.
- Menüsor: Sok hírlevélben láthatjuk, hogy a fejlécben helyet kap a honlap menüsora. Felmérések szerint azok a cégek, akik ezt a technikát alkalmazzák, úgy tapasztalták, hogy a felhasználók gyakrabban kattintanak ide, mint a levélben található többi linkre, sőt, a konverziók tekintetében is sokszor jobban működik. De nemcsak emiatt lehet érdemes ehhez a megoldáshoz nyúlni: a menüsor ismétlésével sokkal konzisztensebb lehet a vállalatunk megjelenése. Arra ugyanakkor ügyeljünk, hogy lehetőség szerint a menüsor is férjen bele a fejlécre szánt 150 pixelbe.
- Call to action: Mindjárt az e-mail elején derüljön ki, hogy miről szól a hírlevelünk. Érdemes ebbe a szekcióba egy aktivizáló, call to action üzenetet is elhelyezni.
A felhasználók különböző levelezőkliensekben nyitják meg az e-mailjeiket, az egy képernyőn megjelenített rész – amit oldalra görgetés nélkül látni fognak – pedig számos paramétertől függ (pl. hirdetések, toolbarok stb.). Könyökszabályként érdemes az e-mailt maximum 600 pixel szélesre hagyni, így érhetjük el a maximális felhasználói élményt, ami növeli az e-mail hatékonyságát is.
Nemcsak az eltérő levelezőrendszerekre, de a különböző eszközökre is tekintettel kell lennünk. Egyre többen nyitják meg levelüket okostelefonról, ezért érdemes mobilra optimalizálni a leveleink megjelenését.
- Nagy akciógombok: A mobilról e-mailezőknek is le kell tudniuk kattintani az akciógombokat, ehhez pedig érdemes legalább 44x44 pixelesre tervezni azokat.
- Egyoszlopos kialakítás: Az e-mail lehet reszponzív kialakítású is, ilyenkor a megjelenítés alkalmazkodik az eszköz képernyőjéhez, vagyis ami egy asztali gépen 2-3 oszlopban jelenik meg, az mobilon egy oszlopban, egymás alatt fog látszani.
- Betűméret, sortáv: Kellően nagy betűméretet válasszunk, ami mobilon is olvasható lesz. A sortávot is érdemes nagyobbra hagyni, hogy ha például két link van egymás alatt, akkor is könnyen le lehessen kattintani azokat.
- Mobil fogadóoldal: Ugyan nem az e-mail szerves része, de fontos kiemelni, hogy nem elég, ha csak az e-mailünk mobilra optimalizált, a honlapunknak is annak kell lennie, hogy az e-mailből érkező látogatókat vásárlóvá tudjuk konvertálni.
A képek sokkal erősebben hatnak az érzelmekre, és így meggyőző erejük is nagyobb, mint a szöveges tartalomnak. Ugyanakkor az sem jó út, ha csak képekkel kommunikálunk. Egyrészt sok levelezőrendszer nem jeleníti meg alapbeállításként a képeket, így a felhasználók csak egy üres levelet látnak, másrészt a csak képes e-mailek sok esetben fennakadnak a spamszűrőkön.
5. Kövessük az F struktúrát!
Az interneten a felhasználók teljesen másképp olvasnak, mint amikor egy könyvet vesznek a kezükbe. Jellemzően csak szkennelik, átfutják a tartalmat, a lényeget, számukra fontos információkat keresve. Az e-maileket jellemzően egy F betű vonalát követve nézik át a felhasználók:
- Először a levél felső részét futják át balról, jobbra.
- Ezután kicsit lejjebb tekintenek, de ott jellemzően már nem a teljes sort pásztázzák át.
- Végül az e-mail bal oldalát futják át fentről lefelé haladva.
6. A tartalmat okosan építsük fel!
A felhasználók ugyan nem szeretnek hosszan e-maileket olvasni, inkább csak átfutják azokat, mégis van néhány fogás, amik alkalmazásával megkönnyíthetjük az üzenetünk befogadását.
- Tömör, rövid mondatokban fogalmazzunk.
- Használjunk vizuális elválasztó elemeket – például választóvonalakat, nagyobb sorközöket – az elkülönülő tartalmak között.
- A tartalom strukturálására használjunk felsorolásokat, alcímeket.
- A legfontosabb információkat emeljük ki boldozással.
- Használjunk akciógombokat.
- Válasszunk webes betűtípust. Ilyen például az Arial, Helvetica, Tahoma, Times New Roman vagy a Georgia.
Bár a fő üzeneteket a levél törzsszövege és a fejléc tartalmazza, a láblécet sem hagyhatjuk ki. Itt jelennek meg ugyanis olyan kötelező elemek, mint a leiratkozás gomb, az adatvédelmi nyilvántartási szám, vagy az adatkezelés indoklása. A layout kialakításakor ügyeljünk rá, hogy ez a rész vizuálisan elkülönüljön a levél többi tartalmától. Ezt például egy másik háttérszín választásával érhetjük el.
Ha a hírleveleink felépítésekor ezeket a szabályokat követjük, azzal nagyban növelhetjük e-mail kampányaink hatékonyságát. Bár a megfelelő szöveg/kép arány fontosságáról is tettünk említést, következő cikkünkben tovább bontjuk ezt a témát, és a MailEngine szakértőinek segítségével gyakorlati tippeket adunk arra, hogyan válasszunk megfelelő illusztrációt e-mailjeinkhez.
Dely Gábor MailEngine www.mailengine.hu