A webáruházi értékesítés előnyeit sok magyar vállalkozó fedezte fel. Ezt bizonyítja az online áruházak száma is, ami 2018 végén több mint 13 000 volt, s ez a szám folyamatosan növekszik. Ám a magyar piacnak még van hova fejlődnie e tekintetben, mivel egy felmérés alapján a webáruházaknak csupán mintegy 1,6 százaléka található hazánkban.
Ha webáruházat nyit, nem kell egy adott helyre, például városra törekednie, ahol az üzleti tevékenységét fogja folytatni. A jól megalapozott marketing segítségével egész Magyarország területén elérheti ügyfeleit.
Figyelembe véve azonban, hogy Magyarországon a verseny hihetetlenül szoros, érdemes megfontolni az üzlet bővítését külföldön. Miért ne terjeszkedhetne külföldre, ahol van vásárlóerő, és a vásárlási gyakoriság évente magasabb? Kipróbálhatja a kevésbé fejlett e-kereskedelmi piacokat, ahol a webáruházak és a kínált termékek versenye olyan alacsony, hogy az ügyfelek határokon átnyúló üzletekben vásárolnak, hisz itt sokkal nagyobb az esélye a helyi piac elsajátítására.
De mit is jelent a külföldi piacra való terjeszkedés? Az Expandeco csapata egy sor olyan cikket készített az előző hetekben, amely közelebb hozza Önt a folyamathoz, tanácsot ad arra, hogy mit kell elkerülni egyéni tapasztalatokra alapozva.
A külföldön történő értékesítés már nem csak a nagy vállalatok előnye. A sikeresen működő és feltörekvő webáruházakban, valamint a kisebb online boltokban is működhet. Már nagyszámú online áruház terjeszkedett a környező országokba, ezért ne hagyja ki Ön sem ezt a lehetőséget, és lásson hozzá az előkészületekhez. Itt a megfelelő idő az új piacra lépéshez.
Tegyen rendet saját háza táján
Mindenekelőtt az a legfontosabb, hogy egy stabil webáruház álljon maga mögött a terjeszkedésnél, amire majd támaszkodhat a jövőben. Legyen folyamatos ellenőrzés alatt a bevétel és a rendelések száma a hazai piacon. Akkor terjeszkedjen, ha már otthon nyereséges a webáruháza.
A terjeszkedés ugyanis a kezdetekben befektetéssel jár, így jól meg kell vetnie a lábát Magyarországon.
Környező országok
A környező országok piacai nem sokban térnek el a hazaitól, a vásárlói szokások hozzávetőlegesen egyformák olyannyira, hogy egy szomszédos ország meghódítása szinte kötelező kellene, hogy legyen egy magyar webáruháznak. Magyarországi vállalkozók számára célországként elsősorban Szlovákia, illetve Románia szokott szerepelni. Itt olvashat arról, ,merre érdemes indulnia!
Mivel környező országról van szó, például Szlovákiáról, ez nagyszerű lehetőség, mivel itt sokkal kevesebb, mindösszesen körülbelül 7000 webáruház található. Jó lokalizációval és jól beállított reklámmal hamar elérjük célcsoportunkat.
Hogyan tovább?
Mivel már létrehozott egy webáruházat, hozzávetőleges elképzelései vannak arról, hogy milyen alapvető folyamatokra van szükség a külföldi piacokon való terjeszkedéshez. Hogyan vásároljon egy honlapot, hogyan fordítsa le a termékleírásokat, az oldalát, hogyan állítsa be a fizetési lehetőségeket, esetleg nyisson-e külföldön is bankszámlát?
Hogyan birkózzunk meg az idegen nyelvű ügyfélszolgálat kérdésével? Milyen adminisztratív feladatok várnak ránk, és ki segíthet ebben? Hogyan oldjuk meg a szállítást és a visszáru-menedzsmentet? Hogyan mérjük fel a konkurenciát az egyes piacokon? Hogyan oldjuk meg a marketinget? Milyen szokások vannak az adott országban? Hova éri meg a legjobban terjeszkedni?
Ezekre a kérdésekre a választ megtalálja előző cikkeinkben. Terjeszkedésre fel!
Szerző:
Az Expandeco csapata