Az autóiparban is hódít a virtuális realitás

A kiterjesztett valóságot, vagyis az augmented reality-t szemünk elé varázsoló headsetekkel könnyebben lehet például autót vagy bármilyen összetett masinát tervezni, aminek megtervezése többezer döntést, választást igényel.

A virtuális realitás (VR) és a kiterjesztett valóság (augmented reality, VR) még mindig viszonylag új technológiák, de potenciális alkalmazási lehetőségük széles - mindenképpen túllép a videojátékok világán - nem véletlenül tartják az iparági szereplők már az okostelefonokat is halálraítélt technológiának.

A bűvös szemüveg

Erre ékes példa az a szövetség, amit két cégóriás jelentett be: a Microsoft és a Ford összefog, hogy forradalmasítsák az autótervezést.

Vizualizálok, tehát vagyok

Miért hasznos az AR a termékdizájnban? Mert ez a fajta vizualizálás

  • információtömegeket tesz láthatóvá
  • komplex vázlatokat, terveket, alaprajzokat tesz érthetővé
  • könnyűvé teszi a módosításukat
fotók: YouTube/Microsoft

Utóbbi azért fontos, mert az ember így könnyen eljátszhat különféle variációkkal. Itt módosít egy elemet, ott egy másikat, az egész átalakul. Vagyis dinamikusan belenyúl egy-egy részbe, ahol akár egy változtatás is egész sor más tényezőt érint, módosít. A permutációk, a kihatások, a változatok kialakulása az AR-ban könnyen láthatók.

Többé nem klikkelünk vagy nyomjuk az okostelót: összeérintjük a két ujjat

Képzeljük el egy autótervező munkáját. Eddig legjobb esetben is a számítógépe előtt ült és egy digitális felületen rajzolt a komputerhez kapcsolt elektromos tollával, az ebből keletkező rajz pedig megjelent a képernyőn. De mindig szüksége volt a fantáziájára, hogy elképzelje, milyen lehet az autó életnagyságban.

Megjelenik a visszapillantó tükör látószöge is - kivetítve

Ezt az ugrást spórolja meg neki a HoloLens. Felveszi a szemüveget és életnagyságban láthatja az autót a szemei előtt lévő üres térben.

A vizuális infókat pedig széttagolhatja tematika szerint több -fizikailag nem létező- képernyőn is. Tehát az infókezelés 3D-s, térhatású, nem kötik többé a 2D-s számítógépmonitor határai. Így:

Teammunka

Cégen belül a különböző dizájnteamek közötti kommunikációt is megkönnyítik az elkészített részfeladatok AR-ban való vizualizálása.

Több (virtuális) képernyőn dolgozunk

Az infók elosztása is változatos lehet a térben: a motorháztető felett például feljön egy blurb, vagyis egy kis szövegbuborék, és ott szerepelnek szavakban a legfőbb adatok.

Termék és ismertetőszöveg

Az ilyesfajta információmegosztás azért is fontos, mert a multinacionális cégeknél a különböző csapatok gyakran más városokban, sőt különböző országban dolgoznak. Egy szakember elmondja a mondanivalóját (felveszi, rögzíti digitálisan), s az AR-prezentációhoz ezt játsszák le. Innentől kezdve a virtuális információkban való háromdimenziós barangolás a kolléga számára nem más, mint egy idegenvezetővel megtett, narrált ismertető-szemléltető előadás.

Középen, abban a képernyőben látható a hanghullám: éppen a narrátor-kolléga beszél.

A házon belüli AR- és VR-alapú szemléltetés azért is fontos, mert az autóipar rendkívül titkos ágazat, a következő modellek terveit hétpecsétes titkokként őrzik, s óriási veszteséget okozhat egy vállalatnak, ha bármilyen részlet kiszivárog. (Az okostelefonok gyártói is így vannak ezzel.)

A virtuális prezentációk lehetővé teszik, hogy ne kelljen iratokat, terveket, vázlatokat kivinni a cég székhelyéről.

A HTC Vive
(fotó: vive.com)

3D-s értékesítés

A teljes mértékben megtervezett autót aztán AD-ben is lehet mutogatni a vevőknek az autószalonban, ha még a gyártása nem fejeződött be vagy az első példányok nem érkeztek meg.

A Ford és a Microsoft most olyan appokat fejleszt, melyeket az autóipari cégek használhatnak a járművek tervezésénél.

A nagyok már használják

A Ford nem az egyetlen az AR/VR munkafolyamatokba történő integrálásában. A Volvo, az Audi, a Volkswagen, sőt a NASA is HoloLenst használ a tervezési munkálatoknál. A TechCrunch értesülése szerint a Tesla konkurenciájánál, a Lucid Motors-nál is e VR z-pontosabban a HTC Vive nevű eszköz- segítségével tervezték az elektromos autókat.

Beleszédülünk a virtuális világba
A 3D-s szemüvegek használata látás- és egyensúly-zavarokat okozhat gyermekeknél, a gyártóknak módosítaniuk kell termékeiket - figyelmeztettek a Leeds Egyetem kutatói. Vizsgálataik szerint felnőtteknél fejfájáshoz, a szemek kiszáradásához vezethet, de még ismeretlen, milyenek lehetnek a hosszútávú következmények gyermekeknél.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo