A virtuális realitás (VR) és a kiterjesztett valóság (augmented reality, VR) még mindig viszonylag új technológiák, de potenciális alkalmazási lehetőségük széles - mindenképpen túllép a videojátékok világán - nem véletlenül tartják az iparági szereplők már az okostelefonokat is halálraítélt technológiának.
Erre ékes példa az a szövetség, amit két cégóriás jelentett be: a Microsoft és a Ford összefog, hogy forradalmasítsák az autótervezést.
Vizualizálok, tehát vagyok
Miért hasznos az AR a termékdizájnban? Mert ez a fajta vizualizálás
- információtömegeket tesz láthatóvá
- komplex vázlatokat, terveket, alaprajzokat tesz érthetővé
- könnyűvé teszi a módosításukat
Utóbbi azért fontos, mert az ember így könnyen eljátszhat különféle variációkkal. Itt módosít egy elemet, ott egy másikat, az egész átalakul. Vagyis dinamikusan belenyúl egy-egy részbe, ahol akár egy változtatás is egész sor más tényezőt érint, módosít. A permutációk, a kihatások, a változatok kialakulása az AR-ban könnyen láthatók.
Képzeljük el egy autótervező munkáját. Eddig legjobb esetben is a számítógépe előtt ült és egy digitális felületen rajzolt a komputerhez kapcsolt elektromos tollával, az ebből keletkező rajz pedig megjelent a képernyőn. De mindig szüksége volt a fantáziájára, hogy elképzelje, milyen lehet az autó életnagyságban.
Ezt az ugrást spórolja meg neki a HoloLens. Felveszi a szemüveget és életnagyságban láthatja az autót a szemei előtt lévő üres térben.
A vizuális infókat pedig széttagolhatja tematika szerint több -fizikailag nem létező- képernyőn is. Tehát az infókezelés 3D-s, térhatású, nem kötik többé a 2D-s számítógépmonitor határai. Így:
Teammunka
Cégen belül a különböző dizájnteamek közötti kommunikációt is megkönnyítik az elkészített részfeladatok AR-ban való vizualizálása.
Az infók elosztása is változatos lehet a térben: a motorháztető felett például feljön egy blurb, vagyis egy kis szövegbuborék, és ott szerepelnek szavakban a legfőbb adatok.
Az ilyesfajta információmegosztás azért is fontos, mert a multinacionális cégeknél a különböző csapatok gyakran más városokban, sőt különböző országban dolgoznak. Egy szakember elmondja a mondanivalóját (felveszi, rögzíti digitálisan), s az AR-prezentációhoz ezt játsszák le. Innentől kezdve a virtuális információkban való háromdimenziós barangolás a kolléga számára nem más, mint egy idegenvezetővel megtett, narrált ismertető-szemléltető előadás.
A házon belüli AR- és VR-alapú szemléltetés azért is fontos, mert az autóipar rendkívül titkos ágazat, a következő modellek terveit hétpecsétes titkokként őrzik, s óriási veszteséget okozhat egy vállalatnak, ha bármilyen részlet kiszivárog. (Az okostelefonok gyártói is így vannak ezzel.)
A virtuális prezentációk lehetővé teszik, hogy ne kelljen iratokat, terveket, vázlatokat kivinni a cég székhelyéről.
(fotó: vive.com)
3D-s értékesítés
A teljes mértékben megtervezett autót aztán AD-ben is lehet mutogatni a vevőknek az autószalonban, ha még a gyártása nem fejeződött be vagy az első példányok nem érkeztek meg.
A Ford és a Microsoft most olyan appokat fejleszt, melyeket az autóipari cégek használhatnak a járművek tervezésénél.
A nagyok már használják
A Ford nem az egyetlen az AR/VR munkafolyamatokba történő integrálásában. A Volvo, az Audi, a Volkswagen, sőt a NASA is HoloLenst használ a tervezési munkálatoknál. A TechCrunch értesülése szerint a Tesla konkurenciájánál, a Lucid Motors-nál is e VR z-pontosabban a HTC Vive nevű eszköz- segítségével tervezték az elektromos autókat.