Amikor a köszönöm a legjobb válasz

Ha visszajelzést adunk vagy kapunk a cégen belül, fontos a megfelelő fogalmazás. Vannak viszont helyzetek, amikor a legegyszerűbb és a legkedvesebb frázis a nyerő: a szimpla köszönöm. Mutatunk néhány ilyet.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

A munkavállalók és a vezetők körében - a világon mindenütt - az utálatos rituálék egyike a visszajelzés. Sok vezető nem szereti, mert nem tartja elég hatékonynak, a munkavállalók pedig sokszor úgy vélik, hogy nem kapnak használható, beépíthető útmutatást. Pláne, ha mindehhez rossz érzelmi környezet, és nem megfelelő kommunikáció is párosul. Pedig a visszacsatolás alapvetően jó dolog.  Fontos eszköz a munkahelyi viselkedés, a munkahelyi kultúra kialakításában, elősegíti a szervezeti tanulást, hatással van a teljesítményre, az üzleti eredményekre, a fejlődésre. Akkor miért ilyen problémás? A legfontosabb, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy visszajelzéskor (még, ha nem is jelenik meg mindenkinél látványosan), erős érzelmek generálódnak mind a visszajelzést adó, mind a befogadó oldalon. Ezért fontos, hogy ezekben a kényes szituációkban a lehető legjobban fogalmazzunk. Itt talál például 4 olyan dolgot, amit a legjobb, ha soha többet nem mond.Vannak viszont helyzetek, amikor egy szimpla köszönöm is elég, van amikor kötelező, de ez a frázis pedig még a legkellemetlenebb helyzeteken is átsegíthet minket. Mutatjuk, hogyan!

Nem elég tudni, érezni kell
Nem elég ma már, ha a vezető kiváló a munkatársak között szakmai szempontból, ha tisztában van a motiválás alapvető módszereivel, ha bölcs és igazságos. Újabb szuperképességre van szükség.
Ha elismernek

Ha elismerik a munkánkat, teljesítményünket, vagy tehetségünket, a legrosszabb visszajelzés az lehet, ha nem köszönjük meg ezt a gesztust. (Amúgy is túl ritka a dicséret a magyar munkahelyeken.) Ebben az esetben a „köszönöm” használata kötelező, ellenkező esetben arrogánsnak és hiúnak tűnünk, azaz nem a legszimpatikusabb embernek a csapatból.

Persze a szimpla köszönöm mellett nem árt, ha az elismerésre adott visszajelzésként annak a személynek a fontosságát is kiemeljük, akitől kaptuk az elismerést.

Pl: „Jó volt ez a prezentáció."

Válasz: „Köszönöm, örülök, hogy tetszett neked!”

Ha késünk

Bárkivel előfordulhat, elég egy koccanás a körúton, hogy egész Budapest egyetlen hatalmas közlekedési dugóvá váljon. Azonban ebben az esetben, amellett hogy lehetőleg jelezzük a tárgyalópartnernek, hogy késni fogunk, lehetőleg ne kezdjünk el mentegetőzni: „Óriási dugó van, stb”. Ezzel tökéletesen tisztában van, ráadásul úgy tűnik, hogy elhárítjuk magunkról a felelősséget. Mentegetőzés helyett inkább köszönjük meg a türelmét, ennyivel mindenképpen tartozunk neki. (Hogy etikett szempontból mi a jó megoldás késés esetére, arról itt olvashat.)

EQ forradalom előtt állnak a sikeres magyar cégek?
Az érzelmi intelligencia (EQ) karrierje szépen ível felfelé a közbeszédben, a közgondolkodásban, a hétköznapi életben. Mindenféle színes magazinokban olvashatunk róla cikkeket, szép számmal jelennek meg könyvek a témában. Lényeges kérdés, hogy az EQ jelentőségének felismerése mikor és milyen mértékben foglalja el az őt megillető helyet a szervezetek életében, a munkahelyeken.
Ha vigasztalunk

Ha valaki rossz hírrel jön hozzánk, akkor mindenképpen fontos, hogy éreztessük vele, mellette állunk, akár munkaadóként, akár munkatársként, akár üzleti partnerként. Ebben a szituációban furcsának tűnhet a köszönöm használata, de nem az, így tudtára adhatjuk annak aki hozzánk fordult, mennyire értékeljük a bizalmát és osztozunk a fájdalmában, vagy a gondjaiban.

Pl: „Elpusztult a törpepapagájom”

Válasz: „Köszönöm, hogy megosztottad ezt velem, kérlek szólj, ha bármiben segítségedre lehetek.”

Ha segítő szándékú visszajelzést kapunk

Amennyiben valaki azzal fordul hozzánk, hogy a tennivalónkat így- és így végezhetnénk jobban, fontos, hogyan reagálunk. Értsük meg, hogy ez nem a személyünknek kifejtett kritika, hanem a jó szándék, vagy a segítőkészség megnyilvánulásának jele. A legjobb ha szépen megköszönjük.

Ha kritizálnak

Persze nem csak jó szándékú visszajelzés érkezik, hanem kimondottan bántó kritika is. (Ami viszont néha jobb az elnézésnél!) Ilyen emberekkel, minden munkahelyen, minden üzletben találkozhatunk, de a legjobban úgy tudjuk a fegyvert kicsavarni a kezéből, ha egy udvarias frázissal azonnal semlegesítjük kritikájának élét. Ha ez nyilvánosság előtt történik, mondjuk egy prezentáción, vagy megbeszélésen, a hatás még jobb, így ugyanis a kritizáló vélemény fog durvának és oda nem illőnek feltűnni.

Pl: „Ez az álláspont a legnagyobb hülyeség a héten, amit hallottam.”

Válasz: „Köszönöm a véleményedet, legközelebb jobban igyekszem majd mély benyomást tenni rád.”

 

 

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo