„A Nielsen Vásárlói Trendek kutatása szerint a magyar vásárlók nagymértékben cél- és árorientálttá váltak a válság után, ami az elmúlt években sem változott. A szűkös büdzsé miatt a fogyasztók 94 százaléka tervezi meg az élelmiszervásárlást előre és 45 százaléka csak egyszer tart egy hónapban élelmiszer nagybevásárlást. Bár 23 százalékra nőtt az elmúlt évben azok aránya, akik hetente intézik a nagybevásárlást, ez még mindig messze van a 2011-es 31 százalékos szinttől” – jellemezte a magyar vásárlói szokásokat Manfred Litschka, a TCC regionális értékesítési igazgatója.
A vásárlók kétharmada tisztában van azoknak a termékeknek az áraival, amit általában vásárol, és az árak változásait is észleli. Bár a maradék egyharmad csupán néhány termék árát ismeri, de azt szintén észreveszi, ha változnak az árak. A magyarok átlagosan 3-4 különböző üzletben intézik a bevásárlást, a boltjukhoz hűséges vásárlók aránya pedig továbbra is alacsony (9%). De csak az árakkal tudják magukat megkülönböztetni a kiskereskedők? A vonzó promóciók is nagyon fontosak a vásárlók számára, 29 százalékuk hajlandó boltot váltani miattuk, és további 28 százalékuk – bár ritkán vált üzletet – kedvenc boltjában aktívan keresi az akciókat. (Persze az sem árt, ha tudjuk, mire vágyik a vevő!)
Mindezt a TCC tapasztalatai is alátámasztják: az észérvek mellet az érzelmek is fontos szerepet játszanak a vásárlók választásában. A TCC magyarországi hűségprogramjainak eredményei is azt mutatják, hogy az érzelmekre ható, jó akciók az elmúlt években is befolyásolni tudták a fogyasztói viselkedést. A cég hazánkban megvalósított hűségprogramjait követő felmérések szerint az eladások 7 százalékkal is növelhetőek a gyakoribbá váló vásárlásoknak és a magasabb vásárlói költéseknek köszönhetően. Még fontosabb és hosszabb távú hatással jár, hogy a programok közel 20 százalékkal is képesek növelni a vásárlók érzelmi elköteleződését és 10 százalékkal azok arányát is, akik ismerőseiknek ajánlják a boltot. ( Az utóbbi időben elterjedetek a kuponos kampányok, amelyek igen jól teljesítenek. Persze a kuponos kampányt is lehet jól, vagy rosszul csinálni. Adunk hat tippet ahhoz, hogy jól csinálja!)
A TCC szerint a lassan javuló fogyasztó hangulat mélyebb változásokat hoz majd a vásárlói szokásokban, amivel tovább nő majd a jelentősége a következő években a hűségprogramoknak, amelyek érzelmileg motiválják a fogyasztókat, hogy adott kiskereskedőnél vásároljanak.