A kommunikációs készség a kulcs az exportpiachoz

A kifinomult kommunikációs készségek egyre inkább elengedhetetlenné válnak az üzleti vezetők számára, ha valóban hatékonyan szeretnék határokon átívelő menedzseri feladataikat ellátni. Megfelelő kommunikációs felkészültség nélkül nemzetközi viszonylatban ma már nem létezhet hatékony vezetés.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy vállalatvezető, vagy topmenedzser számára a globalizálódó üzleti környezetben az általa összefogott csapatok irányítása többé már nem arról szól, hogy egyazon épületben, városban vagy akár országban dolgozó embereket kell bevonni, inspirálni és motiválni. A mai teamek nagy valószínűséggel többnyelvű és multikulturális csapatok, amelyek tagjai különböző időzónákban, különböző piacokon tevékenykednek. Ezért egyre nagyobb jelentősége van annak, az üzleti siker szempontjából pedig elengedhetetlen, hogy a vezetők hogyan kommunikálnak sokszínű teamjeikkel. Az exportpiacokon való megjelenéshez és talpon maradáshoz pedig elengedhetetlen a megfelelő kommunikációs készség elsajátítása minden olyan vállalatvezetőnek, aki cégét a külpiacokon is sikeressé tenné.


Megfelelő kommunikáció nélkül nincs siker - Kép: SXC

A legfrissebb Hays Journal hasábjain a vezető munkaerő-közvetítő vállalat szakértői rámutatnak a kommunikáció egyre növekvő fontosságára a nemzetközi hatókörű munkavégzés kapcsán. Még a legtöbbet utazó menedzser sem lehet ott mindenütt egyszerre. Hogyan alakíthatják ki tehát a vezetők a megfelelő szemléletet, amelynek révén sikeresen összehangolhatják a különböző országokban dolgozó csapatok eltérő kulturális és szociális jellegzetességeit, illetve elvárásait? A siker elsődleges kulcsa a csapattal való rendszeres kapcsolattartás, miközben szem előtt kell tartani a régióspecifikus kérdéseket és a törvényszerű piaci eltéréseket.

 

gy lehet esélyük a hazai cégeknek
Ha belül nem tudunk piacot növelni, akkor csak a külpiac marad. Ehhez jól működő exportfinanszírozás kell megfelelő tőkeellátottsággal, kereskedőházak, amelyek összegyűjtik a kkv-k termékeit, és kiviszik a külpiacra, ahol hatékonyan tudják képviselni őket. Mindez elsősorban állami feladat, amelynek lényege: a profitot nem az exportot finanszírozónak, hanem az exportőrnek kell elérnie a megfelelő intézmények segítségével. S ha Magyarországon nem ügyfél-, hanem ügyletfinanszírozás működne, akkor jelentős exportnövekedést lehetne elérni - mondja Nyíri Iván, a terület szakértője.

Tammy Nagy-Stellini, a Hays Hungary ügyvezető igazgatója a vezetők előtt álló kommunikációs kihívásokról elmondta: „A vezetőknek különböző időzónákat és lokációkat átfogva kell csapatszellemet kiépíteniük, és aktívan részt kell venniük annak támogatásában és megőrzésében is - mindez igaz egy sokszínű iroda esetében is. Ennek sikeres megvalósítása érdekében sok cég saját online képzési programot nyújt vezetőinek diverzitás és bevonás-bevonódás témában, valamint külön tréningeket is kínál azok számára, akik valószínűleg eltérő földrajzi területeken dolgozó alkalmazottakkal fognak együttműködni."

Bár a technológia fontos szerepet játszik a képzésben és a cégen belüli napi kommunikációban egyaránt, nem szabad, hogy teljesen kiszorítsa a személyes kapcsolattartást - figyelmeztetnek a Hays szakértői. A munkahelyen belüli személyes hálózatok rendkívül fontosak a nemzetközi vezetés tapasztalatainak és üzeneteinek megértése és megosztása szempontjából. A Hays azt javasolja a vállalatoknak, hogy vegyék fontolóra szabványosított alapelvek, céges rutinok és teljesítmény-elvárások egységes rendszerének kialakítását, amely - mint vízió - az egész szervezetet átfoghatja globális szinten, ezáltal lehetővé téve a vállalatok helyi képviseleteinek, hogy a kidolgozott regionális üzleti modellt a sikeres helyi működés érdekében megfelelő módon saját piacaik sajátosságaihoz igazítsák.

Sokak megtehetnék, mégsem mennek külföldre

Elvileg mára tömegével lehetnek olyan hazai cégek, amelyek terméke vagy szolgáltatása minőségi és mennyiségi szempontból is megfelelne a nemzetközi elvárásoknak. A kör exportrészesedésében ez mégsem tükröződik

A kis- és középvállalatok mindössze 18 százaléka adott el akár csak egyszer árut vagy szolgáltatást külföldön 2006-2009 között, míg az Európai Unió tagországainak átlaga e téren 25 százalék. Pedig a külföldi bővítés kedvező hatással van az üzleti tevékenységre, és, ha nem akarnak lemaradni az egyre élesedő piaci versenyben, a belföldre koncentráló vállalatoknak is meg kell fontolniuk a terjeszkedés lehetőségét, mint ahogyan arra a Regus is rámutat januárban publikált felmérésében. (A külpiacra lépés elsősorban a magyar piacon már sikeresen működő, versenyképes termékkel rendelkező vállalkozások számára jelentheti a további növekedés, nagyobb stabilitás lehetőségét az első hazai exporttársulás, az Export Kooperáció tapasztalatai alapján.)

Különösen igaz ez a megállapítás a hazai piacon, ahol a belső kereslet továbbra is nyomott. Ennek ellenére a magyar kis- és középvállalatok alig részesednek az exportból: 2009-ben a 74 milliárd eurós összes kivitelből 6,5 milliárd származott a hazai kkv-któl a Nemzetgazdasági Minisztérium Külgazdasági (NGM) stratégiájának ismertetése szerint. Alapvetően hiányzik a külpiacok meghódításához szükséges szaktudás, kommunikációs ismeretek és a tőke sem áll rendelkezésre ebben a körben. A kisebb cégek odáig sem jutnak el, hogy felmérjék a külföldi lehetőségeket..

Véleményvezér

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo