A papírkosárba szórjuk a pénzt

Egy szervezeten belül nap, mint nap rengeteg dokumentum keletkezik. elektronikusan, mégis csupán egy részük jár be később digitális életutat, többségük ugyanis papírra kerül, és sokuk egyszerűen a papírkosárban végzi.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Elektronikusan keletkezik, de papírként végzi - Kép: SXC

A papír alapú dokumentumok tárolása drága (raktár kell hozzá megfelelő infrastruktúrával, személyzettel), kezelése, visszakeresése nehézkes. De az elektronikus dokumentumkezelés is (DMS – document management system) számtalan problémát felvet, miközben a dokumentum életciklusa során olyan lehetőségeket ad, melyek nem csak az előírásoknak való megfelelést biztosítja, hanem a költségeket is csökkenti – írta együttműködő partnerünk, a bitport.hu.

Sok cégnél okoz fejfájást az iratvesztés

És hogy ez mennyire fontos kérdés? Egy korábban publikált GKI eNET-kutatás szerint a magyar vállalatoknál hetente átlagosan 200 irat képződik: levelek (e-mail és papír alapú), szerződések, megbeszélések feljegyzése, tervek, dokumentációk, utasítások stb. Ezek egy részének tárolását, eredetiségének igazolását, visszakereshetőségét a különböző törvények való megfelelés miatt kell biztosítani (ilyenek például a könyvelési adatok), míg más dokumentumoknak a vállalat belső folyamatainak hatékonysága szempontjából van kitüntetett szerepe. (Nem beszélve arról, hogy a nyomtatói kapacitás csökkentésével az irodai költségeket is leszoríthatjuk.)

A magyar cégek 62 százaléka azonban még mindig papír iktatókönyvben, és csak 30 százalékuk táblázatkezelő programban tartja nyilván a beérkező dokumentumokat. Többségükben az iratok cégen belüli megosztására sem használnak külön szoftvert: a dokumentumokat többnyire fénymásolják vagy szkennelés után e-mailben, illetve intraneten küldik el egymásnak a munkatársak. Miközben a dokumentumkezeléssel kapcsolatos jogszabályoknak való megfelelés hiánya láthatóan nem kis fejtörést okoz a cégeknek, 2012-ben például minden tizedik vállalatnál volt probléma ebből. Az iratvesztés vagy rongálódás pedig a cégek közel ötödénél okozott fejfájást.

Az értékteremtés színtere
Az új gazdaságban a feldolgozott információ elsődleges fontosságú, úgy is mint önálló termék és úgy is, mint a kibocsátott termékek alkotórésze. A cég globális versenyképességét meghatározza a termékekbe és szolgáltatásokba beépült tudásmennyiség.
Nem kerülnek fontos dokumentumok a kukába

Bármelyik dokumentumkezelő rendszert is vizsgáljuk, a felsorolt előnyeik nem sokban – általában árnyalatokban – különböznek egymástól. Abban azonban mindegyikük segít, hogy egyszerűbbé teszik a csoportmunkában készülő dokumentumok változatainak nyomon követését, és megszűnnek a feleslegesen készített másolatok, amik aztán rendszerint a kukában végzik – bizonyos esetekben biztonsági problémákat generálva. Kétségtelen azonban, hogy hatékonyabbá válnak, gyorsulnak a munkafolyamatok, ráadásul pontosan nyomon követhető a feladatok egyes fázisaira fordított idő – pontos bontásban, ami akár a HR számára is biztosíthat adatokat. Pontosan szabályozható a hozzáférés: egyes rendszerekben dokumentumtípusonként, dokumentumonként határozható meg, hogy ki, mikor, milyen dokumentumhoz és milyen jogosultsággal (olvasás, szerkesztés) férhet hozzá. Szintén már a dokumentumkezelésen túlmutató lehetőség a keresés, ami akár szövegbányászattá is kibővíthető a rejtett belső tudás feltárására.

Az IDC egyik korábbi felméréséből az derült ki, hogy a rosszul kialakított dokumentumalapú folyamatok négy szervezetből háromnál már okoztak komoly incidenseket. A válaszadók 36 százaléka például nem tudott eleget tenni megfelelőségi követelményeknek. De közel harmaduk (30%) például kulcsalkalmazottat, negyedük pedig fontos ügyfelet veszített – még egyszer hangsúlyozzuk: a dokumentummenedzsmentben fellépő problémák miatt. Az IDC becslései szerint azonban a problémák teljes költsége, beleértve a munkaidő-kiesést, az elveszített ügyfelek miatt kieső bevételt stb., minimum tízszer akkora, mint a hibák által generált közvetlen kiadások.

Üzlet és intelligencia – az adatfeldolgozás jövője
A vállalkozásoknak átfogó információkra van szükségük számos területen, ezért alakultak ki a vállalatirányítási rendszerek is. Az adatok bonyolultsága azonban további fejlődéshez vezetett – a következő lépcső az üzleti intelligencia (BI) rendszereké. Szakértőnk segít, mik is ezek.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo