A dizájn, mint versenyelőny

A dizájn sokkal több, mint formatervezés. Nem egy termék feldíszítése, inkább mindent átható, versenyelőnyt jelentő újfajta filozófia.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A szépség nem minden Kép:PP/BartosGyula

A dizájn az Európai Unió által is elfogadott új értelmezés szerint nem díszítő elemeket jelent, hanem egyfajta ergonómiai és érzelmi többletet, ami belülről táplálja, új értékekkel gazdagítja a tárgyat, szolgáltatást, új piacokat teremt, és fontos versenyelőnyt generál. Vagyis nem „csicsás csomagolás”, hanem olyan, az üzletmenetbe szervesen beépülő részelem, amelynek köszönhetően egy termék piacra dobási költségének teljes megtérülési ideje átlagosan a felére csökken – mutat rá egy uniós felmérés. – Az a tapasztalatunk, hogy a dizájn nagyon gyorsan, akár tizenkét–tizennyolc hónap alatt megtérül a technológiára fordított összes költséggel együtt – mondja Bendzsel Miklós, a Magyar Formatervezési Tanács elnöke és az Európai Design Vezetőtestület tagja.

Nézze meg a 2012-es formatervezési díjas termékeket!

Mi lenne ha…

Tágabb értelmezésben a dizájn nemcsak tárgy- és környezetalakítás, hanem stratégia, elemzés és folyamat. Ha mindent átható megközelítésként tekintenek rá, újfajta, integrált gondolkodást jelent, amely a világot nem úgy látja amilyen, hanem amilyen lehetne.

A kreatív ipar kitörési pont
A dizájn mint főtevékenység fontos szerepet játszhat a nemzetgazdaság egésze szempontjából. Nem véletlenül szeretné az unió, hogy Európa vegye vissza a kézműves és kreatív iparban korábban betöltött vezető szerepét. Antonio Tajani uniós biztos kezdeményezésére tavaly létrejött az Európai Dizájn Vezetőtestület, Nagy-Britanniában a kreatív iparágakat a GDP szempontjából a pénzügyi szektorral említik egy szinten, de élen járnak többek között a finnek és az olaszok is, amikor a dizájn gazdaságot élénkítő szerepéről van szó. „Nagy lépés lenne, ha a kis- és középvállalatok Magyarországon is rátalálnának a kreatív iparban rejlő üzleti lehetőségekre” – mondja a Magyar Formatervezési Tanács elnöke. „Az Új Széchenyi Terv célkitűzései között szerepel is, hogy Magyarországot a térség kreatív ipari központjává kell tenni” – teszi hozzá Böszörményi Nagy Gergely, a Design Terminál stratégiai igazgatója. Úgy véli, ehhez minden adottságunk megvan: Európa szívében, jól képzett és tehetséges szakembereket felvonultató országot tudhatunk a magunkénak.
Az integrált gondolkodás képessége pedig komoly versenyelőny a kkv-k számára a jelenlegi, válságos körülmények között. Az integráció eredménye, hogy a vállalat összehangolja a gazdasági, a technológiai és a használhatósági szempontokat az esztétikai törekvésekkel és a környezettudatossággal – magyarázza Bendzsel.

Az eredetileg Roger Martin által leírt dizájngondolkodást magukévá tevő cégeknél kutatási tapasztalatok szerint rendszeresek lesznek az áttörő újítások, így jelentősen nő a hozzáadott érték és a termelékenység, gyorsul a problémamegoldás folyamata, míg a költség csökken. Ez mindent magába foglaló folyamat, amely úgy formálódik, hogy az érintetteket bevonják a stratégiai döntésekbe, a fejlesztésekbe, a megvalósításba és annak kommunikációjába – mondják a budapesti defo labor munkatársai. A hasonlóan gondolkodó dizájnmenedzsment-megközelítés az üzleti hasznosságra helyezi a hangsúlyt, és az innovációban a technológiával egyenrangú partnernek tekinti a dizájnt.

A legnagyobb márkák sikerében nagy szerepe van a dizájnnak. Itt olvashatja, ők mitől lettek a fogyasztók kedvencei!

Nem hókuszpókusz

Egy a Magyar Formatervezési Tanács felkérésére 2011-ben készült kutatás szerint a hazai kkv-k közül főleg a válság előtt alakult – vagyis már a nehéz időszakot átélt – cégek látják, hogy üzleti szempontból döntő jelentősége lehet a dizájn tudatos alkalmazásának. – Hogy a dizájn valódi versenyelőny, arra a legjobb példa a világ ma legsikeresebb vállalata, az Apple, amely teljesen felborította a korábban megszokott termékfejlesztési folyamatot, és a dizájnt állította a középpontba – mondja Cosovan Attila, a formatervezési tanács tagja, a nemzetközi hírű Red Dot dizájndíjjal is kitüntetett termékeket alkotó Co&Co Communication Kft. ügyvezetője. – Nem hókuszpókuszról van szó – állítja a kreatív ipartól jóval távolabb álló szerszám- és alkatrészgyártással foglalkozó Gia Form Kft. ügyvezetője, Gaszt Attila is –, hanem olyan, a piacképességet növelő kulcstényezőről, amely a nemzetközi színtéren szinte már elvárás, de sokat segít például a beszállítóvá válás során is egy kkv-nak. Véleménye szerint a sarki fűszerestől a nemzetközi kapcsolatokra építő középvállalatig minden cégnek szüksége van arra, hogy megtervezze a terméke megjelenését.

Díjazott menedzsment
A Design Management Díj kitüntetettjei minden évben olyan vállalkozások, amelyek eredményesen élnek a dizájn eszközeivel. 2012-ben egy mikrovállalkozás, a Fruit of Care Nonprofit Kft. kapta meg az elismerést, ahol a fogyatékkal élők profi tervezők által alkotott kézműves ajándéktárgyakat állítanak elő. Az üzleti modell központi eleme a dizájnirányítás. A műhelyekben készülő termékek piacképességét jelentősen emeli a professzionális tervezők közreműködése és a dizájnmenedzsment-koncepció. A design a termék minőségének javítása mellett társadalmi szemléletformálási funkciót is betölt: összekapcsolja a professzionális tervezőket, a fogyatékkal élőket foglalkoztató műhelyeket, a fogyasztókat és a CSR iránt elkötelezett vállalatokat, és segíti a fogyatékkal élő munkavállalók társadalmi beilleszkedését.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo