Ha azt szeretnénk, hogy sűrűn csilingeljen a pénztárgép az év végén, nekünk, cégvezetőknek most kezdődik az ünnep. Az ünnepi szezon tervezését, a felkészülést most kell elkezdeni, decemberben már régen késő lesz. Pedig minden eddiginél nagyobb forgalmat vár az Országos Kereskedelmi Szövetség a karácsonyi szezonra az eddigi kiskereskedelmi forgalmi adatok alapján.
Akciózzunk! De mit is?
Első körben határozzuk meg, hogy mi legyen a fő termék, amire a karácsonyi kampányt építjük! Ez lesz az, ami bevonzza hozzánk a vásárlókat, és jó esetben rajta keresztül a többi termékünk is rivaldafénye kerül - illetve jó esetben a kosárba. A jó húzóterméket ne a hasunkra ütve válasszuk ki, olyasmit tegyünk a „kirakatba”, ami tényleg érdekli a vásárlókat! Elemezzük a Facebook oldalunkon a korábbi reakciókat: mi tetszett a követkőknek? Hol volt sok a like? Érdemes átnézni a kutatásokat is, hogy mit várnak a szakértők slágerterméknek idénre, de akár direktben is megkérdezhetjük a vásárlókat, mi lenne a szívük vágya, vagy éppen miért rágja a fülüket a gyerek.
Bizalomépítés
Az őszi hetekben azért is érdemes új vevők szeme elé kerülni, megismertetni a termékpalettánkat. Ha már ismerősnek tűnünk számukra, amikor a karácsonyi ajándéklistájukat készítik, biztosan beugrik nekik a meggyőző, bizalmat sugárzó üzleti modellünk, kínálatunk. Építsünk utat tudatosan, hogy visszatérjenek hozzánk, konkrét elképzelésekkel, mint egy régi ismerős. (Itt talál pár tippet, hogy hogyan vehetjük át a látogatókat, hogy újra és újra visszatérjenek hozzánk a karácsonyi szezonban.) Nem tudja, hogy kezdjen hozzá a bizalom építéshez? Mutatjuk!
Készítsük fel a terméket!
A kiszemelt termékről készítsünk bővebb leírást, legyenek hangulatfokozó fotók, néhány jó szlogen, vagy frappáns mondat. Írhatunk cikket róla a weboldalra, kiemelhetjük a kínálatunkból. Ezekkel az előre lekészített kommunikációs anyagokkal akár már a DM leveleinkben is csepegtethetünk egy kis ízelítőt a közelgő ünnepi akcióról, a lényeg, hogy felkeltsük az érdeklődést. Bedobhatunk egy előzetes ajánlatot egy másik, kiegészítő termékről, a karácsony előtti hónapban. Legyen roppant kedvező az ára, így aki ezt megveszi, mondjuk egy szép sálat, a hozzá illő kesztyűt, ami a titkos karácsonyi húzótermékünk lesz, már biztosan beszerzi a vevő.
Apropó hírlevél vagy DM levél! Ha igazán tudatos karácsonyi kampányépítők vagyunk, erre az alkalomra készülve, már komplett, letisztázott címlistákkal rendelkezünk, a megfelelő módon szegmentálva a vevőinket. Ha még nincs ilyenünk, a legfőbb ideje elkezdeni a gyűjtést! Induljon most egy Facebook játék, amiben az email cím megadása is feltétel. A weboldalunkra tehetünk remarketing kódot, így akár termékenként is készíthetünk remarketing listákat, ami a célzott hirdetésekhez óriási segítség az akcióinkban. (Ld. keretes írásunkat.) Speciális ajánlatokkal még intenzívebben célozhatunk az adott célcsoportunkra. Karácsony előtt ez kincs lesz a tarsolyunkban, amivel a hirdetések árának töredékéért, például hírlevélben érhetünk el potenciális vásárlókat.
Infrastruktúra fejlesztés
Ha minden jól megy, és az ünnepi szezonban fellendül a forgalmunk – ha tudatosan terveztünk, ez biztosan így lesz – akkor a legnagyobb öngól, ha ezt nem tudjuk kezelni. Készüljünk fel az özönlő megrendelésekre is. Időben rendeljünk árut, töltsük fel a raktárkészletet, mert az ünnep előtti őrületben nem biztos, hogy az utánrendelés flottul fog menni. A szerverünk bírja a megnövekedett forgalmat? Teszteljük ezt is, mert ha a webáruházunk oldala az utolsó hajrában bedobja a kulcsot, felbecsülhetetlen károkat okozhat. Az ügyfélszolgálat elegendő, vagy kell még kolléga? A csomagolásra, rendelésfelvételhez feladtuk már a hirdetést a szezonális munkára, ha nem bírják a kollégák? Ezeket mind-mind előre kell átgondolni, intézkedni, hogy az ünnep nekünk is ünnep legyen.
Utolsó utáni pillanat
Ha nem voltunk elég előrelátóak, gyorsak, akkor sincs minden veszve: jól megtervezett és kiválóan célzott hirdetésekkel a későn ébredő ajándékvásárlók megmentői lehetünk. Ha nem gondolkodtunk előre, persze valószínűleg mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni, hogy elérjük a potenciális vásárlókat, az egyébként költséghatékony Google és Facebook megjelenések is drágábbak lehetnek. De biztos, hogy a karácsonyi időszakban mindenkire ömlenek a hirdetések, ilyenkor már nehéz kitűnni. Így csak azt érjük el, amit nem szerettünk volna, óriási ráfordítással minimális hasznot generálunk. Ezért kell időben lépni. Most.