A cégvezető magánya: kell a coach

Nehéz a cégvezető sorsa, hiszen kifelé az erőt, a magabiztosságot, a sikert, a határozottságot kell sugároznia, kételyeit, problémáit pedig sokszor nincs kivel megosztania. De van erre is megoldás, derült ki a Piac & Profit Szervezetfejlesztés 2018 konferenciáján.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Yuval Noah Harrari 21 lecke a 21. századra című könyvének mondanivalójából a következő gondolatot emelte ki Tóth Tamás, az Interim Management Resourcing Kft. ügyvezetője: „Te vagy a brand, nem a céged. A startup-alapítók ma brandek. Osszátok meg a tudást, kreáljátok meg a hangulatát a cégnek, hozzátok lendületbe a céget, hozzatok létre inspiratív munkakörnyezetet.” Azonban „minél emblematikusabb a cégvezető, annál kevésbé mondanak neki ellent” – mondta Kaposvári Anna karrier-tanácsadó, coach, tréner. Ezért kell egy objektív szemszög, egy külső kontroll.

Szerepvesztés

„A tulajdon kötelez, de a tulajdon működtetése nem okozhat megoldhatatlan problémát, vég nélkül stresszt és frusztrációt. Senki nem kívánhatja tőlem, hogy a tulajdonomba belerokkanjak” – hangsúlyozta Egyed Géza, a. G.E. StrateGo Kft. ügyvezetője. Egyed párhuzamot húzott az ezoterikus irodalom (szellemi) fejlődéselve és az üzleti növekedés között. A globális népességszaporulat miatt „a piac növekszik, a cégnek is növekednie kell. Ami nem növekszik, az előbb-utóbb elsorvad”. Vállalkozásként pedig „lemarad”, mert a versenytársak növekednek, megerősítik pozícióikat, nagyobb szeletet vágnak ki a piaci tortából.

Kép: SXC

A növekedés magával vonja a cégvezetés – legalább részleges – átadásának kérdését. „Mennyire vagyok képes kiengedni az irányítást a kezemből? Hol az a pont, ahol már frusztrál”, hogy nem minden az én kezemben fut össze? A kulcs „az önazonosság és hitelesség megtartása. Az ember legmélyebb integrált személyiségét nem lehet átprogramozni. A világunkhoz és önmagunkhoz való viszonyunkon kell változtatni” – vélekedett Egyed Géza.

Kontrollmánia

„A vezető is emberből van, különösen ha ő az alapító-tulajdonos. A vállalat az ő gyereke, a személyiségének a része. Az alkalmazott menedzser érzelmileg nem ennyire kötődik a vállalathoz, az alapítónak viszont nemcsak megélhetés, hanem hobbi, sőt kiteljesedés” – mondta Egyed. Az a vállalkozógeneráció, mely nem sokkal a rendszerváltás után alapított céget, teljesen eggyé vált a vállalkozásával. Náluk és a később létrehozott kkv-nál is megfigyelhetők a közös hibák:

  • Központosított a hatalom.
  • Mindenki polihisztor, és mindenhez ért.
  • Valójában kompetenciahiány jellemző.
  • Nincs valós hierarchia.
  • Nincsenek egyértelmű folyamatok.
  • Az egyéni felelősség nem tetten érhető.
  • Az egyén jóindulata és szorgalma működteti a rendszert.
  • Sok a rögtönzés.
  • Intuitívak a döntések.
  • Nincs tudatos HR.
Mivel az alapító-ügyvezetőknek a cég olyan, mint a gyerekük, a cég irányítását is úgy kell kezelni, mint a „gyerek fejlődését. Már kimaradhat este, aztán el kell engedni”.
A vezető, mint coach
A coachingot komoly iskolákban képzik, nagyon sok pénzért, de ha elkezded az alábbi kurzust, annyi tudást kapsz, hogy vezetőként megalapozottan illesztheted be ezt a módszert is vezetői eszköztáradba..Ennek érdekében értened kell, hogy mi ez pontosan, hogy működik és milyen helyzetek kezelésére jó eszköz. Ha érdekel a téma, a Piac & Profit Online Akadémia kurzusa végigvezet az elmélettől a konkrét gyakorlatig.
Erősíteni az elkötelezettséget

Egy közép-kelet-európai felmérés szerint a megkérdezett munkavállalóknak csak 11 százaléka elkötelezett a cége iránt. „Ahol ez magasabb, ott jobb a pénzügyi eredmény, kevesebb a (termék)selejt, nagyobb az ügyfélelégedettség” – mondta Dobay Róbert, a Menedzsmentor Kft. partnere.

Az alacsony elkötelezettség inerciát (tehetetlenséget) és toxikus (mérgező) energiát szül, a magas elkötelezettség viszont produktív energiát és tág komfortzónát – vélekedett Borbély László executive coach, az SPA Tudásbázis Kft. ügyvezetője.

Dobay úgy látja, „a fluktuációs ráta a legmagasabb az első hat hónapban. Nem foglalkoztunk a betanítással”. Jó módszer a „shadowing”, afféle árnyékként beültetni a betanuló újoncot egy tapasztalt munkaerő mellé, „lesd el, tanuld meg”.

A maslow-i piramis mintájára a munkavállaló hatékonysága és jóléte is megmagyarázható egy piramissémával. Az alábbi felsorolásban az első sor jelenti a piramis csúcsát, ez a fajta munkaadó–munkavállaló nexus a legritkább, s minél lejjebb haladunk, annál gyengébb az összhang, ám annál több munkatársat találunk, akikre ez jellemző:

A munkavállaló teljesítőképessége

  • Fejlődés: előrehaladás.
  • Csapatmunka: jó barát, minőség, célok, véleménymondás.
  • Vezetői támogatás: bátorítás, törődés, elismerés, "legjobb vagyok”.
  • Alapszükségletek: eszközök, elvárások, kötelességek.
Figyeljünk jobban egymásra
A fellépés, a karizma és a kisugárzás a siker egyik legfontosabb tényezői, és a közhiedelemmel ellentétben ezek tanulható, fejleszthető készségek, és semmi sem alapozza meg jobban a kapcsolatokat, mint a történetek megosztása, a storytelling.
„A vezető egyedül ezt a sok támogatást nem tudja megtestesíteni a beosztottjai számára” – mondta Dobay. Ezért kell időnként tréning és coaching is.

Coach vagy mentor?

„A mentor több konkrét javaslattal áll elő, a saját tudását adja, a coach kicsiklandozza a cégvezetőből a válaszokat” –  mondta Tóth Tamá.

„Nem a klónképzés a mentoring célja” – fogalmazott Dobay Róbert. „Coachként a megfelelő kérdéseket teszem fel. A cél a helyes irány megtalálása, a potenciál kiaknázása, a fókusz megőrzése” – mondta Kaposvári Anna. Kaposvárival megesik, hogy a cégvezető szó szerint elsírja neki a problémáit. „A coach az, akivel a legnagyobb félelmeidet megoszthatod. Annyit bőgni, amit nálam cégvezetők bőgtek, mindegy, hogy férfiak vagy nők! Volt olyan cégvezető, akinek fogalma sem volt, hogy mi a baj, csak lendületből csinálta a céget. A coach dolga az önismeret-vakfoltok felismerése.”

Családi cégek
A hazai vállalkozások 70 százaléka családi tulajdonú (ahol a családtagoké legalább 51 százalékos részesedés), a GDP több mint felét állítják elő, mondta Drahos Gábor, a Magyarok a Piacon Klub szervezetfejlesztési szakértője. A cégátadás, cégöröklés átmenete érzelmileg is komplikált folyamat. „Több év felkészülés kell hozzá, hogy esélyünk legyen a sikerre. Objektív és néha nagyon nehéz döntések meghozatalára van szükség” – jelentette ki Drahos. A Deloitte kétezer cégre kiterjedő felmérése 2016-ban a második generációs vezetők dilemmáit vizsgálta: 80 százalék a vezetői stíluson akar változtatni szüleikhez képest, 57 százalék az irányításon, 56 százalék a stratégián.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo