A vezetők erőteljesen egy személyben befolyásolják a vállalkozások működését. Hogy mivel töltik az idejüket, az közvetlenül hat a munkatársakra és így persze a cég teljesítményére is. Egy vezetőnek persze rengeteg döntést kell meghoznia minden egyes nap, könnyű tehát elsodródni a kitűzött tervektől. Vannak azonban olyan területek, amelyeket óriási hiba elhanyagolni. Michael Hintz, a Northlink Consulting vezetőjének blogbejegyzése szerint az alábbiakra egy jó vezető mindenképp szán időt.
Törődés a csapattal
Mindenki tudja, hogy a vezetők általában túlterheltek, ennek ellenére óriási hiba, ha nem szánnak időt a csapatukra. Tudniuk kell, hogy ki dolgozik nekik, és nem csak arra gondolunk, hogy tudjuk a neveket… Időt kell szánni arra, hogy a csapatuk egyes tagjait alaposabban megismerjék. Ahhoz, hogy képesek legyenek hatékonyan motiválni, ismerni kell a csapattagok személyes céljait és gondjait, hogy mivel lehet hatni rájuk, és mi fontos nekik.
A vezetők felelősek valamennyi munkatárs teljesítményének magas szinten tartásáért. Az viszont, hogy minden területet átlássanak, és valós, értelmes beavatkozásokat tehessenek, azt igényli, hogy felépítsenek egy rendszert, amiben könnyedén átláthatják, mi történik az egyes részlegeken. Ne kelljen a kollégáknak magyarázkodni, hogy éppen mivel foglalkoznak. A vezető akkor tud támogató módon beavatkozni, ha van kidolgozott stratégia, keret, hogy a kollégák hogyan számolnak be az eredményekről és problémákról. Nemcsak a hatékonyság nő jelentősen, ha erre időt szánunk, hanem a beszélgetések is kellemesebbek lesznek mindkét fél számára.
Csapatépítés
Bármennyire elcsépeltnek tűnik is, a csapatépítés tényleg nagyon fontos. A jó, együttműködő csapat meghatározó része lehet a későbbi növekedésnek, a fejlődésnek, és a munkaerő megtartásának. A jó vezetők a csapatépítést is tudatosan tervezik, és nem csak a közös bowlingozásról van szó. Minden csapattagot bevonnak a találkozókba, a feladatokba és a tapasztalatok megosztásába. Még akkor is, ha nem pozitív a tapasztalat, hiszen ekkor közösen találhatják meg a módot a megoldásra, és a végső siker is közös lesz.
Segítség, nem átvállalás
Néha gyorsabb, hogy a dolgokat mi elvégezzük ahelyett, hogy betanítnánk valaki másnak. A jó vezetők viszont támaszkodni akarnak a csapatukra. Gyakorta tapasztaljuk, hogy sok vezető úgy véli, a valódi segítség, ha egy zűrösebb napon belovagol a fehér lován, és megmenti a csapatot. Hurrá, feladat megoldva, mindenki boldog. Vagy mégsem? A kollégák motivációja biztos, hogy a mélybe zuhan. Hiszen ha mindent a főnök tud jobban, minek vannak ők ott egyáltalán? A jó vezető tudja, hogy ha megtanítjuk a munkatársainkat az adott feladatra, ha erősítjük az önbizalmukat, és biztatjuk őket, legközelebb kevesebb lesz a probléma. Inkább a folyamatos képzésbe fektessünk energiát, ne a napi tűzoltásba
Figyelni minden fogaskerékre
Ha egy alkatrészt sokáig nem olajoznak, csikorogni kezd. A hasonlat igaz a munkavállalók estében is: mindenkinek szüksége van legalább időnként figyelemre. Van, aki könnyen eléri a kiemelkedő munkájával, hogy a főnök szánjon rá időt, míg a csapat többi tagja rendszeresen kiszorul, vagy esetleg a rossz teljesítményükkel kerül fókuszba. Érthető, ha a top munkatársakkal tölt a legtöbb időt egy vezető, de fontos, hogy a többiek se érezzék mellőzve magukat.
Vadászat új tehetségekre
Sok kis cégnél gond, hogy ha egy-egy kulcsember lelép, a hozzá tartozó terület akár hosszabb időre szinte leáll, míg találnak a helyére valaki megfelelőt. Egy előrelátó vezető ezért mindig igyekszik képben lenni az új tehetségekkel kapcsolatban, folyamatosan keresi a legjobb embereket. Ha csak akkor kezdünk el nézelődni, hogy kik vannak a piacon, amikor holnap munkába kéne állnia valakinek, komoly gondjaink lehetnek – különösen a mostani, munkaerőhiányos környezetben. Nem árt ismerni a konkurensek legjobb embereit, szakmai konferenciákon figyelni, kik az új csillagok. Így ha megüresedik egy poszt, mindig lesz azonnali B tervünk. (Ha pedig megvan az új ember, akkor se engedjük el a kezét a cégben, mert könnyen elszaladhat, és kezdhetjük az egész keresést elölről.)
A topon maradni
Egy olyan világban, ahol a vezetők túlzottan le vannak terhelve, a legtöbb napjuk percre beosztott, ritkán van idő és energia arra, hogy saját magukra is időt fordítsanak. Pedig ez nagyon fontos. A nagy vezetőknek a saját képességeikre is figyelni és építeni kell, hogy a szakmai tudásuk ezáltal is jobb legyen. Sok mindenre kell gondolni a termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos naprakészségtől kezdve az értékesítési készségek, a vezetői képességek, az interperszonális kommunikációs készségek, valamint a jogi és emberi erőforrással kapcsolatos tudás fejlesztésére. Egy jó vezető nem maradhat le. Ahhoz viszont, hogy a topon legyünk, időre van szükség. Vegyük tudomásul, hogy ez is a feladat része.