Miközben a szabadúszó létnek számos előnye van, az egyéni vállalkozónak rengeteg kihívással kell szembenéznie nap, mint nap. Van öt tippünk, ami segít, hogy a hosszabb távon is a pozitívumok maradjanak túlsúlyban.
Ne legyünk tücskök!
Ha tényleg csak magunkért vagyunk felelősek, hajlamosak vagyunk kevésbé előre tervezni, ennek eredményeként pedig „ünnepi dőzsölés” és „éhkopp” időszakok váltják egymást. Amikor a dolgok pörögnek, van bevétel bőven, de mi van az üresjárati időszakokban? Ez hosszú távon nem tesz jót sem a testnek, sem a léleknek. Így nem adhatunk magunknak szabadságot (vagy netalán betegszabadságot), ha szükség lenne rá, és a váratlan kiadások is komoly stresszt okozhatnak.
Kicsiben is el lehet kezdeni a pénzügyi tervezést! Szokjunk rá, hogy minden beérkező bevétel egy részét eltesszük, hogy legyen egy kis tartalékunk. Ez elég lehet arra, hogy ne kelljen felszámolni a vállalkozásunkat akkor sem, ha valamiért éppen átmeneti időre nincs bevételünk. Kifizethetjük belőle az adókat és más kötelezettségeket. A tücsök és a hangya meséjéből biztos, hogy a hangya lett a sikeres üzletember. A tartalék a fenntartható működés, és így a fejlődés alapja.
Tartsuk a szemünket a számokon!
Sok szabadúszó hanyag a számviteli dolgokban, gondolván, elég nehéz a vállalkozás működtetése anélkül is, hogy a számok miatt aggódna. Azonban ezzel a vállalkozás hosszú távú, sikeres működését aknázzuk alá. A szigorúan elkülönített személyes és céges számlák és papírok, a pontos elszámolások, a rendezett adminisztráció lehetővé teszik, hogy nyomon tudjuk követhetni a bevételeket és költségeket, segít elkerülni a bírságokat és a totális, váratlan összeomlást.
Kerüljük el a cikluscsapdát!
Az üzleti guruk szerint a legtöbb egyszemélyes vállalkozás gyakran szembesül az úgynevezett ciklus csapdával. A vállalkozó kitalál egy új projektet, szolgáltatást, ezt fejleszti, amíg tökéletes nem lesz. Így viszont nem koncentrál az értékesítésre – jön az éhkopp. Ha ezt átvészeli, a kiváló új termék értékesítése beindul. Rákapnak az ügyfelek, az értékesítés minden kapacitást leköt, ezért nem marad idő a termékfejlesztésre. Így amikor a történetben szereplő projekt kifut, vagy a termék körüli érdeklődés lecseng, az új terv legjobb esetben is még csak vázlatos. Ha nem fér az időnkbe a többféle tevékenység, a már beindult szolgáltatás értékesítésére alkalmazzunk külsős segítséget, így nyerhetünk egy kis időt az új tervek kidolgozására.
Legyünk szigorúak!
Alkalmazottként mindig van valaki, aki a fejünkre koppint, ha megcsúszunk egy határidővel vagy ellazsálunk egy feladatot. Szabadúszóként viszont a saját főnökünknek kell lennünk ebből a szempontból is, hiszen ha sikeres vállalkozást szeretnénk építeni, nem engedhetjük meg a csúszásokat és pontatlanságokat – magunknak sem. Keressünk egy rendszert, ami segít határidőket szabni és betartani, ütemezni és menedzselni az időnket. Használjuk a technológiát, mint például az okoseszközökön található tervezőket vagy egy projekt menedzsment szoftver segítségével tartsuk magunkat a pályán, de akár egy „külső ellenőrt” is felkérhetünk, mondjuk a barátaink közül, hogy néha kérdezzen rá bizonyos dolgokra. Itt pedig ahhoz talál némi segítséget, hogy hogy teremtsen időt a fontos dolgokra.
Ne mindig egyedül!
A szabadúszó lét magányos tevékenységnek tűnhet, de ez nem jelenti azt, hogy mindig egyedül kell megoldanunk mindent. Gondoljunk úgy a vállalkozásunkra, mint egy építkezésre, ahol az egyes speciális területekre alvállalkozókat is be kell vonnunk. Találjuk meg azokat az üzleti partnereket, akikkel együtt tudunk dolgozni, bizonyos feladatokat, területeket át tudunk számukra adni.