3+1 kérdés, amit vállalkozóként fel kell tennünk magunknak

Akár kézműves tevékenységgel, akár informatikával foglalkozó cégben gondolkodunk, van legalább 3 kérdés, amire már a legelején gondolni kell. A válaszok módja különböző, de a végeredmény dönti el, hogy érdemes-e egy nappal is tovább menni vagy nem - mondja a MegoldásMost szakértője.

A három kérdés végül, leegyszerűsítve egy dologra vezet: mit veszünk ki a nap végén magunknak a vállalkozásból? Legyünk önzők a végletekig a most következő 5 percre. Ha nem megy, a vállalkozás bukik.

A kérdés,  amit fel kell tenni: mi van ebben a vállalkozásban a magunk számára? Mitől lesz fenntartható, élhető és mitől fogunk belőle megélni? Ezt bontjuk most le 3+1 egyszerű kérdésre. A küldetés fontos, de ha közben éhen halunk, sosem érjük el a célt.

Kép:Flickr

1. Van nyereség? Biztos?

A legbutább képlet szerint a nyereség:

  1. A bevételekből kivonjuk az összes kiadást,
  2. eldugjuk a céges párnacihába a tartalékot és
  3. megvesszük a napi zsíros kenyeret,
  4. ha ezek után pozitív szám marad, akkor nyereséges a biznisz.
Ha startupról beszélünk, a kérdés nem az, hogy azonnal vagy majdnem azonnal képes-e nyereséget termelni, hanem az, hogy ha 4-10 évre visszamenőleg, átlagolva a nyereséget kiszámoljuk, akkor az így kapott szám az iparági átlag felett lesz-e. Azaz a korai fázis mélyrepülése után lesz-e durván nagy nyereség. Egy klasszikusan növekvő vállalkozás esetén a képlet egyszerű: milyen hamar tudjuk elérni, hogy stabil, tervezhető nyereséget termeljünk? (Az induló vállalkozások esetén a bukások egyik fő oka valójában egy számolási hiba. Segítünk elkerülni!)
Cash-flow: így maradjunk pozitívban!
Hogy mire kell ügyelnie egy induló vállalkozásnak leginkább? Arra, hogy legyen elegendő bevétele, és tartsa alacsonyan a költségeit – azaz pozitívban a cash-flow-ját. Van néhány tippünk hozzá!
2. Ki tudjuk fizetni a vállalkozás költségeit?

A kérdés arra vonatkozik, hogy hogy néz ki a cash-flow, azaz hogyan és mikor áramlik ki-be a pénz a bankszámlán. Vagyis amikor egy-egy költség jelentkezik, éppen van-e elegendő pénz,  hogy kifizessük.

Fizetünk magunknak, azt alkalmazottaknak, gyártás esetén a beszállítónak, és fizetünk az alapanyagért és még sok minden másért. Eladni viszont csak akkor fogunk, ha már kész a termék. A pénz pedig még később érkezik be - nagyvállalatokkal való üzletkötés esetén akár hónapokat várunk rá.

Azaz előbb kifelé folyik a pénz, és a nagy kérdés az, hogy a következő kicsordogálás előtt kerül-e a tartályba elegendő. Ha nincs, akkor tartozás keletkezik, ez pedig a következő befolyó pénzt terheli. Ezért lehet kockázatos mikrovállalkozásoknak pályázaton indulni is. Eleinte ez főként költséget jelent, az előfinanszírozás, amire a cég részéről szükség van, pedig komoly cash-flow hiányt okozhat. Itt a nagy lábonlövés az, hogy a támogatási szerződésben a pályázó eredményeket és határidőket vállal, azaz akár van pénz, akár nincs, a pályázónak muszáj dolgozni és költeni.

Startup esetén a probléma, hogy az indulás idején ha nem tudunk már zsíros kenyeret se venni, a vállalkozást terhelő tartozást akkor sem lehet befektetésből finanszírozni. Ez a korai fázisban összekalapált megfelelő mennyiségű 4F-tőkét és realista tervezést jelent. Startup esetén 3-5 hónapnyi céges tartalék és 6-24 hónapnyi zsíroskenyérpénz kell ahhoz, hogy ne a cash-flow hibájába bukjunk bele. Ha ez sem elég, akkor a startup egy drága, de élvezetes kaland volt, és ideje újat kezdeni.

Kiszállni a mókuskerékből: átadni, vagy eladni?
A legtöbb cégvezető előbb-utóbb szembesül azzal a kérdéssel, hogy mihez kezdjen a cégével, ha már úgy érzi kiöregedett az üzletből, át kell adnia a céget az utódjának, vagy értékesítenie kell egy külső befektetőnek. Az átadás, vagy eladás kérdésében azonban nem szabad könnyelműen dönteni, mert mindkét lehetőség tartogat komoly kockázatokat – hangzott el a Piac & Profit által szervezett KKV-Akadémián.
Klasszikusan épülő üzlet esetén a kérdés sokkal egyszerűbb: mindig ki kell tudni fizetni a költségeket. Azaz azonnal cash-flow pozitív vállalkozást kell építeni - persze az elején a saját zsebünk a tartalék. Számoljunk 6 hónapnyi tartalékkal és legyünk nagyon szigorúak magunkhoz. A saját zsebből betett pénz lehet növekedési vagy áthidaló célú, de nem mondhatjuk, hogy egyik sem. Ha nem adjuk vissza magunknak a kölcsönt, a vállalkozásunk valójában egy költséges hobbi.

3. Lesz mit enned 70 évesen?

Ha már a cash-flow rendben van, egyszerű számolás következik. Tegyük fel, hogy nem akarunk a vállalkozás asztala mellől kihalni, hanem tisztes és békés öregkort szeretnénk. Ehhez megtakarítás kell. Ha a nyereség rendben van, akkor elő a kockás papírt – mennyit és hogyan teszünk félre, hogy a zsíros kenyér akkor is meglegyen majd, amikor már nem tudunk vagy akarunk napi 8-16 órát hajtani. Ha ezt nem termeli ki a vállalkozás, van min gondolkodni továbbra is.

+1. Élvezzük amit csinálunk?

Az előző bekezdésben írtunk egy durva számot. Napi 8-16 óra, átlagosan. Bármit is gondolunk, az első 1-2 évben akkor is napi 8 felett lesz az a szám. A kérdés egyszerű: lesz-e bennünk annyi kakaó, hogy ilyen terhelés mellett eljussunk a pozitív cash-flow-ig, a nyereséges működésig, a tisztes öregkorig?

Ha minden kérdésre igen a válasz, mehet a világmegváltás.

A cikk szerzője a Megoldás.Most szakértője.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo