Vízió
Mi az, ami kiemelkedővé és ellenállhatatlanná tesz minket a saját piacunkon? Mit tudunk, amit a versenytársak nem? És hova fogunk mindezzel eljutni? Mi az az izgalmas és ellenállhatatlan dolog, amiért érdemes tovább olvasni a tervet? Ez semmiképpen nem maradhat ki. A víziót gondoljuk át a vevők, a beszállítók és a befektetők szempontjából is! (Hogy mi kel la befektetőt vonzó jövőképhez, arról itt olvashat részletesen.)
Háttér
Honnan indulunk? Mi a hátterünk, ami miatt mi leszünk a legjobbak az adott piacon? Mit tudunk és mennyit fejlődtünk? Mi történt a piacon eddig és mi változik most, ami miatt éppen azt, amit tervezünk éppen most és éppen azon a piacon kell megtennünk, ahol próbálkozunk?
Célok
Meg kell határoznunk, hogy mit akarunk elérni. És nagyon konkrétnak kell lennünk. Nagyon klassz, ha vannak csillámporos elképzeléseink, ám ez esetben a konkrétum a lényeg: forgalom, profit, ügyfelek száma. Határozzuk meg, hogy számunkra mi a siker e tekintetben!
Emberi tényező
Kik a csapattagok? Miért ők a legjobbak az adott feladatra? Hogyan találjuk meg a számunkra legtehetségesebb, legalkalmasabb munkatársakat? A befektetők nagy része tudja, hogy valójában a zsokéra kell fogadni és nem a lóra.
Muszáj egészen pontosan és érthetően megfogalmaznunk, hogy mi is a termékünk. Mit és hogyan fogunk eladni? És hogyan tervezzük fejleszteni a termékünket a felhasználók visszajelzései és a piac változásai alapján?
Verseny
Pontosan ismerni kell a versenytársainkat. Kik vannak a piacon? Rendkívül fontos, hogy alaposan tájékozódjunk, kik ők, mit csinálnak pontosan és hogyan csinálják, hiszen meg kell különböztetnünk magunkat, a kommunikációnk szempontjából lényeges elem, hogy mi miben vagyunk másak, miben vagyunk jobbak. Miben fogunk különbözni tőlük?
Marketing
A részletes marketing terv előtt is legyenek elképzeléseink arról, hogy kinek és hogyan szeretnénk kommunikálni. Milyen felületeket szeretnénk használni és mennyi büdzsét különítünk el erre? Hol és hogyan tudjuk elérni a leendő ügyfeleinket? Mi a legfontosabb üzenet?
Az anyagi kérdések, bár itt nem legelőre került, az egyik leglényegesebb és legérzékenyebb terület. Az üzleti terv nem az a hely, ahol fényezni kéne magunkat, itt a teljes őszinteség az egyetlen, ami működik. Tényszerűen vegyük végig, hogy miből és milyen formában indulunk. A rövid és hosszú távú finanszírozási kérdések legalább ilyen fontosak, ha már elképzelésünk van, az remek sorvezető lehet a mindennapi döntésekhez. Ha vannak, vagy netán lesznek befektetőink, jogosan érdekli majd őket a finanszírozási tervünk. (A magyar kkv-k többsége egyáltalán nem tervez előre.)
Mérés, értékelés
Az is nagyon fontos, hogy kitaláljuk és rögzítsük, milyen módon fogjuk mérni a különböző területek eredményeit. Mikor, milyen időközönként és milyen módszerrel fogjuk boncolgatni az adatokat? Ha fut a szekér, ezt sokan elfelejtik, pedig naprakész adatok nélkül könnyen elveszhetünk.
A vég
Ha a fenti pontokkal mind megvagyunk, már sóhajthatunk egyet. De ha igazán körültekintőek akarunk lenni, arra is fel kell készülnünk, hogy egyszer lehet majd vége lesz. A legjobb üzletből is nagy valószínűséggel ki fogunk szállni. Hogyan szeretnénk majd kivonulni a cégből? Az eladás lesz a célunk? Netán a jövő generációjának, a gyerekeinknek teremtünk megélhetést? Jobb, ha már az elején elképzeléseink vannak arról is, mi lesz a kimenetele a vállalkozásunk életének.