"Szupercsapat" segíthetne a pénzszerzésben

Az Európai Unió Strukturális és Kohéziós Alapjaiban hazánk számára rendelkezésére álló összeg teljes felhasználásához a biztosan megtérülő, jó projektek mellett, egy, a támogatási pénzek felhasználását koordináló, felgyorsító „szupercsapat" felállítására lenne szükség Essősy Zsombor, a MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt. vezérigazgatója szerint.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

 


Kép:EU

Az EU Strukturális és Kohéziós Alapjaiból származó pályázati pénzek felhasználását koordináló „szupercsapat" felállítását javasolta Essősy Zsombor, a MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt. vezérigazgatója a Budapesti Gazdasági Főiskola és az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete által szervezett EU-Akadémia második szemeszterének első rendezvényén. Essősy az EU kohéziós politikáját elemző szakmai beszélgetésen kiemelte, hogy mintegy 5500 milliárd forintot hívhat le Magyarország a következő 3,5 év során az Európai Unió Strukturális Alapjaiból, illetve Kohéziós Alapjából. Ugyanakkor a jelenlegi pályázati rendszeren keresztül a határidő lejártáig - az ügyintézés utóbbi hónapokban megvalósult, látványos felpörgetése ellenére - ennek az összegnek alig 50-70 százaléka kerülhet kifizetésre. Rámutatott, hogy az átlagosan évi 1500 milliárd forintos támogatás a hazai GDP 6 százalékát teszi ki évente, s gyakorlatilag a pozitív gazdasági változások beindításának kizárólagos forrása.

Rövidebb határidők, gyorsabb elbírálás
A kormány módosította az európai uniós támogatások felhasználásának eljárásrendjét annak érdekében, hogy a következő években a még mintegy 5500 milliárd forint kifizetése megoldható legyen. A kedvezményezettnek például csak az önerőt és nem a teljes projektköltséget kell biztosítania, mivel gyakrabban alkalmazhatja a szállítói finanszírozást és a szállítói előleget. Rövidül a támogatói döntéshozatali határidő is: a projektjavaslat beérkezésétől számított 30 nap áll a hatóság rendelkezésére és ez legfeljebb egy alkalommal hosszabbítható meg 15 nappal. A közbeszerzésekkel kapcsolatos eljárási határidőket is megkurtították, egyszerűsödnek a jogorvoslati eljárások és a kifogás benyújtására biztosított határidő szabályozása is egyértelműbbé válik. Jogorvoslatra az ellenőrzési hatóság által megállapított szabálytalanság esetén is mód nyílik.

A MAPI vezérigazgatója ezért egy „Szupercsapat" felállítását javasolta. Ez egy olyan, erős felhatalmazásokkal bíró csoport lenne, amely pozíciójánál fogva nem befolyásolható, s egyetlen motivációja, hogy eljuttassa a nemzetgazdaság számára a lehető legnagyobb megtérülést garantáló helyre az uniós forrásokat. „Elsődleges a pénz hatékony felhasználása. Könnyű belátni, hogy például egy kisvárosban, ahol két pékség működik, nincs érdemi gazdaságfejlesztési hozadéka annak, ha az egyik sütöde uniós fejlesztési forráshoz jut, hiszen attól még nem fogy majd jelentősen több kenyér és nem létesülnek új munkahelyek - legfeljebb valamivel jobb minőségű lesz az áru, a tönkrement sütöde dolgozóit pedig átveszi a támogatott cég. Ez az »uniós beruházás« legfeljebb helyi átrendeződést eredményez, de értékelhető gazdaságfejlesztést nem. (A jelenleg elérhető uniós forrásokról, a pályázati rendszerről, a pályázók kötelezettségeiről, valamint az aktuális részletekről szól a Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. májusban újrainduló konferenciasorozata.)

A munkaadók szerint elsősorban olyan projektek számára érdemes uniós forrásokat biztosítani, amelyek hosszú távon is fennmaradó munkahelyek létrejöttével járnak, szemben például a rövidtávú keresletnövelésre, illetve a kifejezetten hosszú távú, indirekt megtérülésre építő infrastrukturális beruházásokkal. Az EU-támogatások átgondolt átcsoportosításának érdekében az MGYOSZ célszerűnek tartja egy munkabizottság felállítását, ahova a munkaadói érdekképviseletek is meghívást nyernek. Almási Attila a Brüsszel Center pályázati tanácsadó központ vezető szakértője jó tanácsként azt hangsúlyozza, minden esetben egy reális igényből kell kiindulnia a pályázó cégeknek, vagyis kell, hogy legyen egy céljuk, amit meg akarnak valósítani, valamint tudniuk kel, hogy a megvalósítás után milyen konkrét eredményeket szeretnének elérni. Azok a vállalkozások, amelyek idáig eljutnak, sokkal reálisabban tervezhetik a támogatás megszerzését, hiszen egy működőképes projekthez kereshetnek pályázati kiírást. (A tanácsok részletesebben itt olvashatók.)

Ki a hibás?
Azok a cégek, amelyek nem nyertek a pályázatokon 26 százalékban külső okokkal magyarázták a kudarcot a Policy Agenda felmérése szerint. Minden második cég a pályázat elbírálásának a cég szempontjából kedvezőtlen folyamatára, a pályázat bírálata során alkalmazott kedvezőtlen megkülönböztetésre hivatkozott. További szűk egyötödük az ország vagy az iparág kedvezőtlen helyzetét okolta a sikertelenségért, míg 12 százalékuk a versenytársak jobb lehetőségeiben látta az indokot. Belső okokra meglehetősen kevesen hivatkoztak: mindössze 12 százalékuk gondolja azt, hogy cége rossz pénzügyi, vagy romló jövedelmi helyzete akadályozta meg, hogy pályázatuk sikeres legyen. Csak 8 százalék mondta, hogy a rosszul elkészített pályázat vezetett kudarchoz.

A cél valójában az, hogy egy-egy projekt minőségi, akár regionális szinten is érzékelhető ugráshoz segítse hozzá a kedvezményezettet. Ezért tartom fontosnak,  az Új Széchenyi Terv napokban megjelenő beszállítói programját, amely uniós forrással támogatja, hogy a hazai vállalkozások nemzetközi színvonalú szolgáltatásokkal, importhelyettesítő termékekkel a ma is biztos piacot jelentő, multinacionális cégek beszállítóivá válhassanak" - magyarázza Essősy. A szakember külön is felhívta a figyelmet „a vállalkozói középréteg" fejlesztésének szükségességére, hiszen míg Spanyolországban a hozzáadott értéket gyártó középvállalkozások a teljes vállalati paletta 20 százalékát teszik ki, addig Magyarországon alig pár százan vannak, százalékos arányuk pedig elhanyagolható.

„A rendelkezésre álló összegek felhasználásához az intézményrendszer minden operatív pontján azonosulni kell a szolgáltatói szereppel" - mutatott rá a MAPI vezérigazgatója. „A MAG Zrt.-nél már érzékelhető az ügyfélközpontú attitűdváltás, de más intézményeknél még gyakran ellenségként tekintenek a pályázókra. A szolgáltatói mentalitás erősítése sokat segíthetne abban, hogy a kedvezményezettek megfelelő pályázatokat tudjanak beadni. Ha erre megvan a lehetőségük, már csak minél több, a beszállítói programhoz hasonló, jól célzott pályázatra van szükség" - tette hozzá Essősy Zsombor. (A vállalkozások jelentős része még mindig valamiféle úri huncutságként tekint az uniós pályázatokra.)

Véleményvezér

Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában

Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában 

Csehországban nemrégiben orosz ügynökök próbálták meg hatástalanítani vasúti jelzőrendszereket.
Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben

Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben 

Ismétlés a tudás anyja, vagy csak köznevetséget okozott a feledékenység.
Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo