Pályázni – de hogyan, kinek, mire?

A cégek már tűkön ülve várják, hogy végre induljanak az új uniós ciklus pályázatai, de sokan nincsenek tisztában azzal, hogyan érdemes felkészülni, és min bukhat el egy jónak tűnő pályázati lehetőség. Azt sem tudják sokan, melyek azok a legfontosabb dokumentumok, amelyekre a legtöbb pályázat esetében szükség van. Összegyűjtöttük a leghasznosabb tudnivalókat.

A cégek negyede pályázna a következő három évben egy friss kutatás szerint, EU-források nélkül a tervezett beruházásaiknak csak 40 százaléka valósulna meg. Ki ne szeretne többet költeni beruházásokra, külföldi piacra lépésre vagy éppen az alkalmazottak számának bővítésére?

A megkérdezett mikro- és kkv- cégek vezetői azonban több olyan történetet is meséltek, amikor azon bukott el a dolog, hogy nem is látták át pontosan, a pályázat mire szól, nem voltak rendben a papírjaik, figyelmen kívül hagyták, hogy önerőre is szükség lenne, de az sem ritka, hogy elsiklottak a felett, milyen kritériumoknak kell megfelelnie egy pályázó cégnek. Annak érdekében, hogy sikeresen pályázzunk, érdemes sorra venni a legtipikusabb hibákat (hogy elkerüljük őket), és feljegyezni a szükséges dokumentumok listáját (hogy időben beszerezhessük őket).

Kép:FreeDigitalPhotos.net/StruartMiles

Gyakori hibák, bakik, félreértések

Ahhoz, hogy sikeresen pályázhassunk, tisztában kell lennünk azzal, mit szeretnénk, mire szól a pályázat, milyen feltételeknek kell megfelelni és milyen határidőket, teljesítéséket kell vállalnunk. Ezek hiányában kellemetlen nem sok esélyünk van megnyerni egy pályázatot, vagy éppen a későbbieknek érnek majd kellemetlen meglepetések minket.

"Kevesen ismerik azt az új szabályt, miszerint a pályázat leadásához 3 árajánlatot kell csatolni minden egyes vállalkozói jogviszonyban tervezett tevékenységhez. Ezeket már a leadáshoz össze kell szedni, ami nagy munka" - magyarázza Balogh Balázs, a GKF Csoport kereskedelmi igazgatója. Tapasztalataik szerint a cégvezetők, tulajdonosok sokszor olyan vállalásokat tesznek, amelyeket egyszerűen nem képesek tartani. "A cégek könnyen belemennek a könnyűnek látszó pénz ígérete miatt olyan létszámtartási vagy eredménynövekedési számokba, amiket szinte biztosan nem tudnak teljesíteni. Ez komoly és nem következmények nélküli hiba" - hangsúlyozza a szakember.

Vigyázz, kész...
A Piac&Profit konferenciáján azt ígérte Milos Katalin, a Nemzetgazdasági Minisztérium pályázatkezelési főosztályvezetője, hogy még áprilisban megjelennek az első GINOP pályázatok. A részleteket itt találja.
Az sem ritka, hogy a cég nincs tisztában a saját anyagi lehetőségeivel. Ilyenkor fordul elő az, hogy már az önrész előteremtése is gondot okoz és gyakran a projekt háromnegyedénél jönnek rá arra, hogy minden erőfeszítésük ellenére nem elég likvid a cég, nem tudják befejezni a projektet.

„Gyakran előfordul, hogy a pályázók egyszerűen figyelmetlenek. Nem nézik meg, hogy milyen kritériumokat írnak elő számukra. Elkészítik a pályázatot, beadják, de gyakorlatilag semmi esélyük arra, hogy megnyerjék. Feleslegesen fordítottak rá időt és pénzt, hiszen nem is indulhattak volna” – hoz példát a tipikus hibákra Balogh Balázs.

Milyen papírok kellenek?

Ha megtaláljuk a pályázatot, alaposan átnéztük és úgy találjuk, hogy ránk szabták és érdemes próbálkoznunk, akkor a következő lépés, hogy összeszedjük a szükséges papírokat.

„Vannak sztenderd dokumentumok, amelyeket mindenképpen össze kell készíteni: ilyen a jóváhagyott előző éves beszámoló vagy az aláírási címpéldány. Azt is érdemes ugyanakkor megjegyezni, hogy a közreműködő szervezetek is egyre felkészültebbek, és sok publikus adatra maguk keresnek rá, így nem is kell fölöslegesen ezeket a pályázathoz csatolni” – mondja Balogh Balázs.

Tippek a sikeres 2015-ös pályázatokhoz
A mostani pályázati ciklusban a feltételek szigorúbbak lesznek a múltban megtapasztaltnál: a cégeknek számos számviteli feltételnek kell várhatóan megfelelniük. Aki komolyan gondolkozik abban, hogy pályázaton indulna a jövőben, annak érdemes a 2014-s gazdasági évet úgy zárni, hogy cége meg is feleljen a feltételeknek. Szakértőnk segít!
Fontos dokumentum lehet az önerő igazolás a nem 100 százalékban támogatott projektek esetében. Jellemzően a teljes projekt összegének a 25 százalékát kell igazolni önerőként a likviditás bizonyításának érdekében, amit bankszámlakivonat formájában kell csatolnunk.

„A cégeknek arra is figyelni kell, hogy a legtöbb dokumentumhoz létezik egy sablon a pályázat letölthető dokumentumai között, ezek kitöltésére kell leginkább figyelni” – emeli ki a szakember, hozzátéve: adott esetben szakmai önéletrajzokat is kérhetnek olyan kiírások esetében, ahol nagy hangsúly van a szakmai megvalósítók személyén. Ilyenkor jellemzően az Europass önéletrajzok (http://europass.hu/europass-oneletrajz) az elfogadottak.

Cikkünk folytatásában arról írunk majd, hogy melyek azok a feltételek, amelyekre a cégek gyakran nem gondolnak, illetve arról is szó lesz, hogy mi szól amellett, hogy magunk írjunk pályázatot, és mi amellett, hogy erre szakosodott céget bízzunk meg vele.

Véleményvezér

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni 

Magyar Péter szerint a róla szóló szavazáskor megszületett a Fidesz és a Szocialista frakció.
Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit

Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit 

Vásárolnak a szlovákok, miközben szidják az eladót.
Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök

Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök 

Joe Biden lemondott a következő négy évről, de megnyerte a következő hat hónapot!
Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo