A cikk erdetileg a Piac&Profit magazin november-decemberi számában jelent meg.
Idén a pandémia elhúzódása miatt iparágtól szinte teljesen függetlenül sláger lett a nagy cégeknél a hosszú távú, rugalmas munkalehetőségek felkínálása, ami lényegében annyit jelent, hogy a korábbi, szigorúbb előírások helyett most már bárhonnan lehet dolgozni. Egyedül az számít, hogy meglegyen a munka. Ez azonban új kihívásokat teremtett: a munkatársak egy része home office-ban, a másik az irodában dolgozik. Ennek a két csoportnak kell hatékonyan együtt teljesítenie, kihasználva az olyan technológiákat, amelyek döccenésmentes együttműködést tudnak biztosítani függetlenül attól, hogy a kollégák a világ mely pontjáról jelentkeznek be.
Alapvetőnek tűnik, hogy mára már minden munkahelyen adottak ennek a feltételei, de egy tavaszi felmérés szerint valójában a világ tárgyalótermeinek csupán nyolc százalékának felszereltsége alkalmas arra, hogy magas minőségben lebonyolítson egy videokonferenciát. Nem csoda, hogy arra jutott a Frost & Sullivan üzleti tanácsadó cég elemzése, hogy a videokonferenciás berendezések piacának bevétele a 2020-as 2,75 milliárd dollárról 2025-re 7,71 milliárd dollárra ugrik majd.
Még hatékonyabban aknázzák ki az adatainkat…
Mióta a világot behálózta az internet, a „fű zöld, az ég kék” alapigazságok mellé felzárkózott „az adat aranyat ér”. De az adatok begyűjtése, menedzselése és mozgósítása elég nehézkes lehet a megfelelő infrastruktúra nélkül. Itt jönnek be a képbe a Customer Data Platformok (CDP), melyek már most is dübörögnek, de a jövőben még nagyobb és nagyobb szerepet kapnak majd.A CDP-k azok a hirdetőoldali felületek, melyek kismillió adatot beszipkázva részletes és személyre szabott ügyfélprofilokat hoznak létre, melyekkel – marketingesen fogalmazva – hatékonyabb kommunikáció érhető el minden felhasznált csatornán. Reálisabban nézve pedig jobban lehet velük dolgokat eladni az embereknek. Ez az egységesített, bőven címkézett, használható ügyfél-adatbázis nemcsak a marketingrészlegeknek elérhető, hanem a pénzügyi, IT-oldal is hozzáfér, vagyis ez az irdatlan felhasználói adattömegek maximális kiaknázásának az egyik nagyon fontos hozzávalója. A cégek pedig egyre inkább ráébrednek az előnyeire, így nem látszik, hogy bármi is útját állhatná a további hódításának.
...és még részletesebben elemzik őket...
Az Ernst & Young (EY) tanácsadó cég idén megkeresett egy sor nagyvállalatot, hogy értékeljék, milyen színvonalon folyik náluk az adatelemzés. A válaszadóknak csupán négy százaléka állította, hogy náluk „rendkívül kifinomult” módon zajlik az adatok kiaknázása. Van tehát hely a fejlődésre, igény meg pláne van rá, hiszen minél részletesebben és pontosabban sikerül szétszálazni a nyers adatokat akár a termelési, akár az értékesítési oldalon, annál nyereségesebben működhet egy cég. A digitális átállásnak a kifinomult adatelemzés is az egyik sarokköve.A techszektorban tevékenykedő Gartner kutató- és tanácsadó cég azt jósolja, hogy jövőre a világ vállalati stratégiáinak 90 százaléka létfontosságú üzleti eszközként fogja megnevezni az információt, és létfontosságú kompetenciaként az adatelemzést.
...de még jobban akcióba lendül a védelem is
Az utóbbi pár évben egymás sarkát taposták a Facebook, a Google, az Amazon és társaik, vagyis a big tech cégek ellen indult eljárások, és egymás után jöttek a rájuk kiszabott bírságok is. Ezek a mamutok már túl nagyra nőttek, szerepük messze túlmutat az egyszerű techszolgáltatókén, és esetenként olyan szintű visszaéléseket követnek el a felhasználók személyes adataival, amelyek a kétezres évek előtt talán csak a sci-fikben léteztek. Egyre erősödnek a hangok, amelyek ezeket a sokszor egymással össze is játszó monopóliumokat szétszednék.A techvilág szakemberei szerint ez a közeljövőben még aligha fog megtörténni, viszont az óriások továbbra is a regulátorok célkeresztjében maradnak, és szigorúbb adatkezelési szabályoknak kell majd megfelelniük. De várhatóan mindez csak döccenő lesz az adatgyűjtés és -elemzés amúgy makulátlan felületű sztrádáján, és a szolgáltatók az új körülmények között is megtalálják a módját, hogy az elérhető legnagyobb profitot sajtolják ki magánéletünk részleteiből. Hiszen az adat továbbra is arany marad.