Szorult helyzetben a magyar webáruházak az ázsiai dömping miatt

2024 első negyedévében is folytatódott a magyar e-kereskedelem lendületvesztése a Covid évek hipernövekedése után: forgalmi alapon már csak 6,1 százalékos bővülést produkált a szektor. Az adatok szerint ezt a visszafogott növekedést nem a magyar webáruházak generálták – forgalmuk inkább csökkent –, hanem inkább az olcsó kínálattal és reklám-szőnyegbombázással operáló kínai kereskedők. Mivel továbbra is kevés a külföldre értékesítő hazai kereskedő, az export kiaknázatlan lehetőséget és megoldást is jelenthet a magyar cégeknek. 

A belföldi webáruházak 2023-ban 7,9  százalékkal kevesebb terméket adtak el, mint egy évvel korábban. Az okok között az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése és a kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – mutatott rá a GKID kutatócég című átfogó piaci jelentése.

Folytatódott a hazai e-kereskedelem lendületvesztése
Folytatódott a hazai e-kereskedelem lendületvesztése
Fotó: Depositphotos

Már a fizikai boltok sincsenek biztonságban

A nagyobb kínai kereskedők az EU 2021-es vámszabályzás-változása után újragondolták a logisztikát és gyorsabb, vámmentes útvonalakat építettek fel az európai vásárlóknak. Ezzel a vásárlóerő csökkenése miatt a magyar – és általában európai – vásárlók nyitottabbá váltak az olcsóbb kínálatra. Az ázsiai kereskedők helyi nyelvekre fordították felületeiket, és rendkívül intenzív online reklámkampányt kezdtek. A legnagyobb globálisan hódító, elsősorban kínai kereskedők több mint 1 millió magyar vásárlóval büszkélkedhetnek 2024 első negyedévében. A GKID szerint ez már nem csak az online, hanem a hagyományos kereskedelem számára is kihívást jelent.

Menekülés az import elől: irány a külföld!

Mit tehetnek ebben a helyzetben a magyar webáruházak? Kézenfekvő lehet ez eddig talán kevésbé kihasznált export piac felé fordulniuk.

„A hazai e-kereskedelem rengeteg kiaknázatlan exportlehetőséget tartogat – hívja fel a figyelmet Kovács Gábor, a Packeta Hungary Kft. értékesítési és marketing igazgatója – Az erős euró kedvez az exportra értékesítésnek, de az uniós szabályozás is megkönnyíti a határokon átívelő kereskedelmet. Sőt, az EU-n kívülre történő exportálás sem megugorhatatlan feladat, főleg akkor, ha a vámkezeléshez szükséges vámnyilatkozat kiállításában is segít a szállító partner.”

Véleményvezér

Suttyomban emelgeti az árait a Meki

Suttyomban emelgeti az árait a Meki 

Csendben kúsznak felfelé az árak.
Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon  

Két ábra mutatja, hogy az európai országokban hogyan változott a zöldségek és gyümölcsök ára 2014 és 2023 között.
Szenzáció a magyar költségvetésben

Szenzáció a magyar költségvetésben 

Meglepő számok a nyugdíj költségvetési sorain.
Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba

Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba 

A kormánytagok luxusutazásai lassan mindennaposak.
Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban

Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban 

Az életszínvonal egyik legfontosabb mutatójában mindenki alá értünk Európában.
Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét

Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét 

A magyar nyomozó hatóságokról nem fognak expresszt elnevezni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo