Tipikus tárgysorok
A csalók mindig, minden helyzetben kihasználják az aktuális eseményeket, legyen az olimpia vagy földrengés, repülőgép-szerencsétlenség vagy világjárvány, netán közelgő kulturális esemény vagy háború. Ezekre azonnal reagálnak, és máris jönnek az adománygyűjtésről, zárolt fiókértesítésről, kamu nyereményekről vagy bennfentes titkos információkról szóló üzenetek. Az ESET szakértői összegyűjtöttek néhány tipikus esetet.
"Az Ön munkamenete lejárt. Kérjük kattintson ide az újbóli bejelentkezéshez!" - ennél jellegzetesebb átverési taktikát nehéz találni, és ehhez elég a mellékelt linken lemásolni a valós bejelentkezési ablakot, ahol a felhasználók többsége különösebb gondolkodás nélkül máris begépeli az azonosítóját. Ilyen próbálkozások szinte minden platform ellen indultak már, a PayPaltól, Netflixtől, Apple-től kezdve a GitHub-on át az Amazonig. Egy 2016-os Apple felhasználóknak szánt átverésben például vicces módon azt írták, azért kell újra mindenkinek bejelentkezni, mert "vírust" találtak az Apple iTunes adatbázisában.
A sürgős fizetnivalóra való hivatkozás is elterjedt módszer, ami roppant változatos formában érkezhet: lehet ez hamis közüzemi számla, állítólagos nekünk érkező postai küldemény, elmulasztott adóbefizetés, lejárt előfizetési konstrukció. Az ilyen eseteknél jobbára már összegyűjtöttek személyes adatokat az áldozatokról, és sokszor valamennyire célzottan küldik a fizetési kérelmet. Ebben a műfajban az a cégek elleni csalási forma is elterjedt, ahol a munkahelyi vezető nevében kérnek azonnali, de bizalmas átutalást, megrendelést, amit majd később hagynak jóvá. Itt komoly pénzügyi szervezetek, kormányhivatalok is lépre tudnak menni, ha nincs meg a szükséges óvatosság és gyanakvás.