És van, hogy csak a kíváncsiságunkra építenek: semmilyen magyarázat nincs a levélben, hanem csak arra hivatkoznak, mindent megtudhatunk a mellékletből, ami legtöbbször valamilyen sebezhetőséget tartalmazó Office vagy PDF fájl. Sajnos sokszor győz a kíváncsiság, pedig biztonságtudatos hozzáállással, a gyanús melléklet ellenőrzésével már elkerülhetnénk a bajt.
Az ESET szakértői most is azt javasolják, hogy mindig olvassuk el figyelmesen az üzeneteinket, használjunk vírusvédelmet és spam szűrést, ellenőrizzük a feladót, ne hagyjuk magunkat sürgetni, figyeljünk a legitim domain nevekre, ha pedig valami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, ne dőljünk be az ilyen ígéreteknek.
Mit tegyenek a cégek?
Bár az adathalászat idejétmúltnak tűnhet, nem szabad alábecsülni. Mi az ESET tanácsa az informatikusok számára? Minél korábban észlelik az adathalász-támadást, annál nagyobb esélye van egy vállalatnak arra, hogy elkerülje az adatvesztést és az anyagi károkat. Ezért meg kell győződni arról, hogy az alkalmazottak tudják, hogyan jelentsék a gyanús tartalmakat és tevékenységeket. Ha megtörtént az incidens, erről kapjanak a munkavállalók tájékoztatást, majd elemezzék, hogy a támadás emberi hibából indult-e ki, és ha igen, használják fel tapasztalataikat a többiek felkészítése során.
Egy korlátozott erőforrásokkal rendelkező vállalat fontolóra veheti az IT-biztonság kiszervezését is. „Azok a cégek, amelyek nem rendelkeznek belső biztonsági csapattal vagy kapacitással, felbérelhetnek egy menedzselt szolgáltatót (MSP), amely gondoskodik a digitális biztonságról, vagy legalábbis annak bizonyos részeiről” – mondta el az ESET kiberbiztonsági szakértője. Az MSP-k magas szintű szolgáltatást nyújthatnak – de csak akkor, ha a szerződésben megfelelően rögzítik a felelősségi köröket és a szolgáltatás konkrét elemeit.