Netes vásárlás: lehet, te is csalás áldozatává váltál az elmúlt hetekben

A Black Friday közeledtével növekedés észlelhető az e-fizetési oldalakat utánzó adathalász támadások számában. Az e-fizetési rendszereknek álcázott pénzügyi adathalász támadások száma 2021. szeptemberéről (627 560) 2021. októberére (1 935 905) összességében több mint a duplájára nőtt, ami 208 százalékos növekedést jelent. Többek között ezekkel a megállapításokkal szolgál a Kaspersky jelentése.

A nagy akciók időszaka mindig felkelti a vásárlók és a kereskedők figyelmét, ugyanakkor ez a kiberbűnözők kedvenc szezonja is, akik nem restek hasznot húzni az online vásárlókból olyan hamis weboldalak létrehozásával, amelyek a legnagyobb kiskereskedelmi platformokat és e-fizetési rendszereket utánozzák.

(Fotó: Kaspersky)

2021 első tíz hónapjában a Kaspersky termékei több mint 40 millió adathalász támadást észleltek, amelyek e-kereskedelmi és e-shopping platformok, valamint bankok ellen irányultak. Bár 18 nehéz hónap után a boltok forgalma 2021-ben ismét megélénkült és a vásárlók visszatértek az offline vásárláshoz, a Kaspersky kutatói nem figyeltek meg online vásárláshoz kapcsolódó tipikus szezonális trendeket, mint például „túl szép, hogy igaz legyen” ajánlatokkal kecsegtető adathalász oldalak áradatát vagy a kiskereskedelmet érintő csalások növekedését.

Van azonban egy szembetűnő kivétel. 2021-ben az e-fizetési rendszerek ellen irányuló pénzügyi adathalász támadások száma szeptemberről (627 560) októberre (1 935 905) összességében több mint a duplájára nőtt, 208 százalékos növekedést produkálva. Az idén több ország is vezetett be új fizetési rendszereket azok felülmúlhatatlan kényelmessége miatt, és amint ezek használata a fogyasztók körében az egekbe szökött, a csalók elkezdték csaliként használni őket a kártékony tevékenységek terjesztéséhez.

A shopping platformokat csaliként használó adathalász próbálkozások száma 2021-ben

Gyakori jelenség, hogy ezeket az adathalász weboldalakat e-mailekben terjesztik. A Kaspersky termékei például levélszemét e-mailek aktív terjesztését észlelték: november 3. és november 19. között 221 745 olyan e-mailt észleltek, amely tartalmazta a „Black Friday” kifejezést.

A Kaspersky kutatói azt is elemezték, hogy mely népszerű platformokat használták csaliként az adathalász oldalak terjesztéséhez. Az eredményekből kiderült, hogy folyamatosan az Amazon volt a legnépszerűbb csali a platform nevét használó adathalász próbálkozások összes száma alapján. A 2021-es év legnagyobb részében az eBay volt a második legnépszerűbb csali, majd az Alibaba és a Mercado Libre következett.

A shopping platformokat csaliként használó adathalász próbálkozások száma 2021-ben

„A Black Friday időszakában mindig intenzívebbé válik a csalási tevékenység. Ami egy kicsit talán váratlan most, az az e-fizetési rendszerekre irányuló figyelem. Az idén hatalmas, 208 százalékos növekedést észleltünk a legnépszerűbb fizetési rendszereket utánzó támadások számában. A csalók természetesen minden új fizetési alkalmazásban új lehetőséget látnak a felhasználók potenciális kihasználására” – fejtette ki Miroslav Koren, a Kaspersky Kelet-Európáért felelős igazgatója.

„Az adatainkat és a pénzügyeinket tehát úgy védhetjük meg, ha meggyőződünk az online fizetési oldal biztonságosságáról: ez onnan tudható, hogy az oldal URL-je nem a szokásos HTTP-vel, hanem HTTPS-sel kezdődik, és az URL mellett jellemzően egy lakat ikon is látható” – tette hozzá Miroslav.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo