Most aztán különösen elszaporodhatnak az online csalások - mutatjuk, mire kell figyelni

A Black Friday és a kiberhétfő (Cyber Monday) közeledtével a csalók nagyobb sebességbe kapcsolnak, hogy minél több pénzt gomboljanak le a gyanútlan áldozatokról az év kereskedelmi tekintetben legforgalmasabb időszakában. A vásárlók 2021-ben 8,9 milliárd dollárért vásároltak webshopokban a Black Friday ideje alatt, az azt követő kiberhétfőn pedig éves rekordot jelentő 10,7 milliárd dollárt költöttek amerikai webáruházakban. Érdemes körültekintőnek maradni az akciók idején is – segítségképpen az ESET kiberbiztonsági szakértői összegyűjtötték a leggyakoribb átveréseket, amikkel a csalók próbálkoznak a Black Friday-szezonban.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Miközben mindenki a tökéletes ünnepi ajándékokat keresi, az ajánlatok között számos csalással is találkozhatunk. Mi is lehet jobb módja annak, hogy valakit rávegyenek egy kártékony linkre való kattintásra, mint egy elképesztő és hamarosan véget érő “ajánlat” meghirdetése? Érdemes ébernek maradni a vásárlási láz közepette is, és vigyázni a leggyakrabban előforduló csalásokkal, amelyek (nem csak) ebben a szezonban terjednek. Az ESET szakértői összegyűjtötték a legelterjedtebb módszereket, és erről Hackfelmetszők – Veled is megtörténhet című podcastjukban is beszélgettek.

Hamis ajánlatok: Talán ezeket a legnehezebb elkerülni. Előfordulhat ugyanis, hogy egy ismerősünk által továbbított szöveges üzenet vagy egy visszautasíthatatlan akciót hirdető Instagram-poszt rejti az átverést. Ilyenkor hajlamosak vagyunk egyből rákattintani a szövegben található linkre, és másodpercek alatt egy olyan oldalra kerülünk, ahol személyes adatainkat és hitelkártya adatainkat kérik. Bármit is “vásárolunk meg”, azt sosem fogjuk megkapni, miközben a szenzitív adataink idegenek kezébe kerülnek.

Csak óvatosan! (Fotó: Depositphotos)
Csak óvatosan! (Fotó: Depositphotos)

Megtévesztő ajándékkártyák: Hasonlóan az elektronikai eszközök és márkás ruhadarabok hamis akcióihoz, bármikor kaphatunk olyan ajánlatot is, amely nagy összegű ajándékkártyát ígér. A kapott e-mailben vagy a szöveges üzenetben található linkre kattintva viszont valószínűleg akaratlanul is egy rosszindulatú programot telepítünk az eszközeinkre, ezzel együtt pedig ellophatják személyes és bankkártya-adatainkat.

Nem létező megrendelések és elmulasztott szállítások: “A megrendelés kézbesítése folyamatban van, fizesse ki a hiányzó 1,5 dollárt, hogy megkapja azt.” Az ilyen és ehhez hasonló csaló SMS-ek minden alkalommal keltsenek bennünk gyanút, még akkor is ha a feladó megbízható futárcégnek, például a DHL-nek vagy az UPS-nek adja ki magát. Ha ilyen üzenetet kapunk, ne kattintsunk rá az SMS-ben lévő linkre, különben egy olyan hamis weboldalra kerülünk, ahol további adatokat kell megadnunk, hogy “igazoljuk személyazonosságunkat”. Más esetben állítólagos extra díjat fizettetnek velünk, amely végül a csalók zsebébe kerül vagy akaratunkon kívül kártékony szoftvert töltünk le eszközünkre.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo