A karácsonyt megelőző időszakban egyre jellemzőbb az ünnepi online vásárlás, az árucikkek böngészésétől a csomag megérkezéséig számos apróságra kell odafigyelni, hogy a vevők valóban a számukra legmegfelelőbb terméket válasszák, és közben ne legyenek csalás vagy adathalászat áldozatai.
Ne hagyjuk magunkat befolyásolni a döntésben" - hívja fel a figyelmet az MNHH. Hozzátették. számos webshop alkalmaz úgynevezett sötét megoldásokat (dark patterns), amelyekkel tisztességtelen módon, az emberi psziché jellemzőit kihasználva akarják befolyásolni a döntést, például "már csak 5 darab elérhető", "még 22 ember nézi ezt a terméket" felirattal.
Az ilyen és ehhez hasonló sürgetés láttán gyorsabban kattintanak a vásárlók a kiválasztott termékre, és hajlamosabbak nem megalapozott vagy akár kifejezetten hátrányos döntést hozni, például nem néz meg más termékeket vagy más weboldalakat az árak összehasonlítása érdekében. Az online vásárlásnál is időt kell szánni a döntési helyzetek felismerésére, lehetőségek átgondolására - írta az MNHH.
A hatóság szerint ellenőrizni kell azt is, hogy megbízható-e a weboldal. Körültekintőnek kell lenni a weboldal kiválasztásánál, az eddig ismeretlen, de a kiemelkedően kedvező ajánlatokat kínáló webáruház vagy online piactéren talált eladó esetén is javasolt megbizonyosodni annak megbízhatóságáról. Ellenőrizni célszerű a kereskedőket, el kell olvasni a véleményeket. Csökkenteni lehet a kockázatot előreutalás helyett az utánvételes fizetést választásával. Gyanús lehet a frissen regisztrált, "előéletmentes" eladó.