Mit akar a digitális fogyasztó?

Alapvető szokások változnak meg akkor, amikor valaki aktívan kezdi használni a világhálót. A digitális fogyasztó másképpen dönt, mást és máshogyan keres.

Öt év alatt több mint megnégyszereződött azok száma, akik legalább egyszer vásároltak már az interneten az NRC piackutató adatai szerint. 2009-ben átléptük a bűvös egymilliós határt, de ennél is fontosabb, hogy a netezők 93 százaléka vásárlási döntései megalapozásához előszeretettel tájékozódik a világhálón.

Vége a mellébeszélésnek

A webboltokkal szembeni elvárások
■ részletes termékinformációk,
■ megfelelő méretű és minőségű termékfotók,
■ hagyományos üzletekhez képest olcsóbb ár,
■ bizonyos összeghatár felett ingyenes házhozszállítás,
■ rendszeres akciók.

Az érdeklődők nagy része a keresőkön keresztül talál a cégekre, termékekre. Ezek nem a termék ára vagy minősége szerint tesznek különbséget a felsorolásban, hanem a relevancia alapján, így hallatlan tájékozódási szabadságot adnak a felhasználónak - magyarázza Tóth Tamás, a Jeladó Internet Kommunikáció szakértője. A cégek által terjesztett, pozitív információk mellett azonnal megjelennek a fogyasztói vélemények, és ha van, kiderülhet a manipuláció. Ez óriási üzleti esélyt ad a világhálón azoknak a kis cégeknek, amelyeket jó minőségű termékeik és versenyképes áraik ellenére eddig háttérbe szorítottak a tőkeerős nagyhalak. Többek között emiatt azoknak a cégeknek, amelyek az új típusú fogyasztók körében is sikeresek szeretnének lenni, gyökeresen át kell alakítaniuk kommunikációs és marketingstratégiájukat - hangsúlyozza Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

A „webkettő" elterjedésének eredményeként a gyártó vagy eladó nem tudja teljes mértékben uralni a róla és termékéről szóló információkat. Például a válság hatására a fogyasztók minden korábbinál árérzékenyebbek lettek. Az ár-összehasonlító oldalak mára szinte minden digitális fogyasztó számára az alapvető infrastruktúra részét képezik, de erősen hatnak rájuk a közösségi oldalakon található hozzászólások is. A tapasztalatok szerint ezeken a szájtokon az ismerősökkel való kapcsolattartás mellett a fogyasztói preferenciák kifejtése a második legfontosabb tevékenység, a reménybeli vásárlót pedig az ismeretlen fogyasztók véleménye is hasonlóan befolyásolja, mint a legjobb barátjáé. Vagyis az egyik vevő által megosztott tapasztalat a következő számára információforrásként jelenik meg.

Nézelődés a neten

A versenyhelyzet is megváltozott. A tér- és időkorlát, amely az internet kora előtt mindennél merevebben befolyásolta a fogyasztást, megszűnt. A digitális fogyasztónak kis túlzással világszinten a legjobb ajánlatot kell nyújtani, hiszen, ha akarja, egy-két kattintás, és megveszi ugyanazt Amerikából vagy a Távol-Keletről. Elengedhetetlen a folyamatos rendelkezésre állás is, hiszen ő, ha valamit akar, azt azonnal akarja. Ráadásul egyre kevésbé van az asztalhoz kötve. Közel ugyanannyian használnak hordozható számítógépet, mint ahányan asztali PC-t, és mintegy harmaduk már a mobiltelefonjáról netezik.

Általános tendencia a fogyasztók befelé fordulása, az otthon töltött idő növekedése, aminek különösen kedvez az internetes vásárlás egyre szélesebb kínálata. A netező egyre gyakrabban él az otthoni kiszolgálás lehetőségével, hasonlóan a már száz évvel ezelőtt is létező direkt értékesítéshez. Az internet bizonyos szempontból hatékony direktmarketing-eszköz is: segít új ügyfeleket találni, azokat a legmegfelelőbben kiszolgálni, hosszabb távon ajánlásokat szerezni tőlük, ami újabb ügyfeleket jelent majd.

Mivel a netes vásárlás fő előnye a gyorsaság és egyszerűség, azt hihetnénk, hogy elsősorban azokat vonzza, akik nem szeretnek vagy nincs idejük vásárolni, így az online boltok tudatos, a vásárlást pár perc alatt lerendező látogatókkal vannak tele. Ez azonban az NRC kutatásai szerint csak részben igaz. Ahogy nő a webáruházak kínálata, úgy bővül az a réteg is, amely csak nézelődni jár kedvenc virtuális üzleteibe. Ma már ilyen a látogatók 60 százaléka.

Hazai szokások
Hazánkban a 15 évesnél idősebb lakosság mintegy 58 százaléka rendelkezik internetkapcsolattal, és mintegy 49 százalék rendszeres internethasználó. Ezzel az európai középmezőnyben vagyunk, nagyjából azonos szinten, mint a visegrádi országok, Spanyolország és Olaszország. A magyarok az interneten legnagyobb arányban könyvet szereznek be – ennek katalógusból való vásárlása alacsony kockázattal jár, de az internetes társadalom eleve többet költ könyvre –, a legnagyobb összeget üdülésre, szállásra, repülőjegyre költik, de előkelő helyen van a hardvereszközök vásárlása is. Kevesen vesznek viszont ruhát, mert ez kockázatosabb. A hideg élelmiszer súlya is minimális, elsősorban a kínálati oldal fejletlensége miatt. Abban ugyanis az internetezők többsége egyetért, hogy kipróbált termékek online vásárlása alacsony rizikóval jár, és kényelmes is, mert például megspórolható a cipekedés.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo