A független Stiftung Warentest fogyasztóvédelmi alapítvány 13 nagy autógyártó 26 alkalmazását vizsgálta, és arra a következtetésre jutott, hogy kivétel nélkül valamennyi sokkal több adatot továbbít a Google-nak, az Apple-nek vagy más nagy szolgáltatóknak, mint amennyire az applikáció működéséhez szükség lenne.
Az így kiadottak között szerepelnek személyes adataink csakúgy, mint a jármű azonosítási száma vagy éppen a hely, ahol az tartózkodik. A német (és feltehetően más EU-országok) adatvédelmi és médiaszabályozási jogszabályai csak az érintett beleegyezésével engedik meg személyes adatok továbbítását. Ennek megfelelően az adott személynek még az applikáció beépítése előtt átfogó, közérthető tájékoztatást kellene kapni ebben a kérdésben, és ennek egyetlen gyártó sem tesz eleget.
A vizsgálat az Opel, a Hyundai, az Audi, a BMW, a Fiat, a Peugeot, a Renault, a Seat, a Skoda, a VW, a Toyota és a Mercedes appjait érintette. Egyedül az utóbbi gyár válaszolt egyáltalán a fogyasztóvédelmi szervezet megkeresésére és adott tájékoztatást beépített alkalmazásairól.
A mind általánosabban használtak között vannak, amelyekkel mobilunkról tudjuk vezérelni az autórádiót, van olyan, amely felolvassa az e-maileket, és elektromos kocsik vezetői így kaphatnak tájékoztatást, ha töltőállomást keresnek. A Warentest közbeiktatott proxy-szerver segítségével vizsgálta meg a Bluetooth-összeköttetéssel vagy egyéb módon továbbított adatokat, majd azokat elemezték, szükség esetén dekódolták.
Gondot okoztak viszont a mindenekelőtt felsőkategóriás kocsikba épített mobil SIM-kártyák, mivel azok adatforgalmába nem lehetett belépni. Ez azért is meggondolandó, mivel Németországban 2018. március 31-től minden újonnan értékesített autónak kötelezően tartalmaznia kell SIM-kártyát, amely súlyosabb baleset esetén önműködően segélyhívást indít.
(SPIEGEL ONLINE)