Idén ünnepli alapításának 18. évfordulóját a Klarna, amely már alkalmazza a mesterséges intelligenciát a termékei személyre szabása során. A mérföldkőnek számító évforduló alkalmából a Klarna 5 országban több mint 5 ezer fogyasztót kérdezett meg arról, hogyan alakulhat a vásárlás jövője.
A kutatás azt vizsgálta, hogy vajon 18 év múlva milyenek lehetnek a vásárlási szokásai a mostani Z és Y generáció tagjainak. 18 év múlva a Z generáció 40 éves lesz, és a millenniumi (Y) generációval együtt ők alkotják majd a legjelentősebb fogyasztói csoportot. Az eredményekből kiderült, mit jósolnak, szerintük hogyan fogják befolyásolni a feltörekvő technológiák a jövőbeli vásárlási élményeket:
- A kívánságlista élén a nagyobb személyre szabhatóság áll.
65 százalék szeretné, ha a vásárlási élmény a jövőben személyre szabottabbá válna, 36 százalék pedig biztos benne, hogy ez így lesz mind az üzletekben, mind pedig az online térben.
- A legtöbb divatvásárló majd nem próbálja fel fizikailag a ruhákat.
Csak a megkérdezettek fele gondolja úgy, hogy a ruhákat ugyanúgy felpróbálja majd, mint ma (53 százalék). Ehelyett 48 százalék virtuális próbafülkéket, 28 százalék kiterjesztett valóságot (AR), 23 százalék pedig a mesterséges intelligenciát (AI) használná, hogy tanácsot kérjen, melyik ruhadarab illik a legjobban a testalkatához és a stílusához.
- Keresettek lesznek a jól nevelt robot-divattanácsadók és virtuális személyes vásárlási asszisztensek.
A vásárlók több mint fele (59 százalék) nyitott az ötletre, hogy egy robot segítsen neki az üzletben, hogy méretet vegyen és stílusokat ajánljon, további 18 százalék pedig attól függően, hogy a robot hogyan néz ki és hogyan viselkedik, fontolóra veszi ezt a lehetőséget. Emellett 34 százalék szeretne hozzáférni olyan virtuális vásárlási asszisztensekhez, akik az online vásárlás során a divatstílusuk és ízlésük alapján tudnak tanácsot adni.