Igaz, az emberek többsége elfogadja szükséges rosszként azokat a fránya hirdetéseket, ha már úgy is ingyenesen letölthető volt az a bizonyos alkalmazás. Azonban Abhinav Pathak, az Indiana-i Purude Egyetem tudósa „Where is the energy spent inside my app?" (avagy „Mi fogyaszt energiát az alkalmazásomban?") címet viselő tanulmányában rávilágít arra, hogy ezek az ingyenes kiegészítők erősen leszívják telefonunk töltöttségét. Pathak szerint az efféle programokba rejtett reklámok 75 százalékkal több energiát fogyasztanak, hiszen felhasználói adatokat gyűjtenek, valamint egyéb rejtett, az alkalmazáshoz nem kapcsolódó folyamatokat is végeznek. Pathak és kutatócsoportja azután tette ezt a felfedezést, miután létrehozták és letesztelték az Eprof-ot, egy igen aprólékos energiaprofil letérképező alkalmazást okostelefonokhoz. A programot Androidos és Windows Phone 7-es készülékeken futtatták, azonban az iPhone-ok kimaradtak a sorból, talán azért, mert az Apple telefonjainak köztudottan nagyon gyorsan lemerül az aksijuk. Az Angry Birds játéktól kezdve a Facebook-os alkalmazásokon át egy ingyenes sakkjátékig egy sor alkalmazást kipróbáltak, és méréseik szerint csupán az elhasznált energia 10-30 százaléka futtatja az alapprogramot. (A felhasználók egyre nagyobb arányban használják okostelefonjaikat az internet elérésére.)
„Az Angry Birds-ben csak 20 százalék kell ahhoz, hogy megjelenjen és fusson a játék, míg 45 százalék arra megy el, hogy a program GPS segítségével feltöltse a felhasználó helyét, majd arra, hogy letöltse a helynek megfelelő reklámokat egy 3G-s kapcsolaton keresztül. A 3G kapcsolat körül-belül 10 másodpercig van életben, még akkor is, hogyha az adatátvitel már előbb befejeződött, és ez az „utóenergia" fogyasztja el az alkalmazás energiaigényének maradék 28 százalékát" - olvasható a tanulmányban. Így hát nem csak a személyi szabadság kérdése merülhet fel ezekkel az alkalmazásokkal kapcsolatban, de az is nyilvánvalóvá válik, hogy főképp a harmadik félnek szolgáltatott adatforgalom miatt merül le telefonunk gyorsabban az ingyenes alkalmazások használatakor.
„Az okostelefonoknak a fogyasztói piacra való hihetetlen mértékű berobbanásának, és a telefonos alkalmazások ezzel arányos növekedésének ellenére használhatóságukat igen korlátozza az akkumulátor élettartama. Emiatt alapvető fontosságú lenne az okostelefon-alkalmazások millióinak energiafogyasztásán javítani. Azonban az eddig kifejlesztett alkalmazások negyedénél a gyártól figyelmen kívül hagyták az energiafelhasználást" - írja Pathak. Viszont nem reménytelen a helyzet, hiszen a probléma a kódnyelvben rejlik, mellyel az alkalmazásokat írták, és melyet hozzáértő kezek könnyedén módosítani tudnak. Mi több, Pathak és kutatócsoportja már négy alkalmazást 20-65 százalékkal energiatakarékosabbá tett egy új adatforgalom-energia mérő módszerrel.