Melyik technológia lesz 2019 igazi hype-ja?

2018 bizonyos értelemben olyan volt az új technológiák területén, mint a Ninja Warrior tévésorozat: az AI (mesterséges intelligencia), az automatizálás, az adatok és a blockchain mint egymással vetélkedő versenyzők próbálták leküzdeni az akadályokat és a kihívásokat. Ezek a technológiák, akárcsak a tévéműsorban, keményen küzdöttek, és sok mindent elértek, de nem sikerült megnyerni a nagy pénznyereményt, és megszerezni az első helyet. Kérdés, hogy 2019-ben vajon ki lesz a bajnok? Lehet egyáltalán csak egy nyertes? Az Oracle előrejelzése ezekre a kérdésekre keresi a választ.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A mesterséges intelligencia lassan beszivárog a vállalatok életébe

Az AI kulcsfontosságú lesz, de csak akkor, ha a vállalatok meg tudják szelídíteni a technológiát, és megértik, hogyan alkalmazzák az üzleti berkeken belül. Az Ovum ICT Enterprise Insights felmérése szerint a szervezetek 60 százalékának lesz vállalati szintű AI-stratégiája 2019-ben, ezért az Oracle várakozása szerint sokkal több vállalat keresi majd az AI gyakorlati használatának módjait az üzleti folyamataiban, amihez az út a saját alkalmazásaik mesterséges intelligenciával való bővítésén keresztül vezet.

Egy algoritmusnak nincsenek megérzései
A mesterséges intelligenciát tekintik az elkövetkező évek egyik legfontosabb technológiai változást kiváltó forradalmi újításának. Azt azonban kevesen tudnák elmagyarázni, hogy mit is nevezünk mesterséges intelligenciának, és még kevesebben tudják, hogy az ezzel kapcsolatos kutatások már csaknem hat évtizede zajlanak. Akkor miért most válik fontossá ez a kérdéskör, hogy világszerte komoly összegeket fektetnek bele a cégek a kutatásba? Gulyás László mesterségesintelligencia-szakértővel beszélgettünk az MI múltjáról, jelenéről és jövőjéről.
2019-ben becslések szerint több adatot fogunk generálni, mint az előző 5000 évben összesen. A vállalatoknak komoly kihívást jelent az adatok intelligens felhasználása és alkalmazása, hogy megfelelő információval lássák el a munkafolyamatokat, és megfelelő betekintést kapjanak a gyorsabb, hatékonyabb és rugalmasabb munkavégzéshez.

Ezzel az AI nemcsak közelebb kerül a tömegekhez, ami azt is mutatja, hogy többé nem félnek a technológiától, de egyben azt is jelenti, hogy végül az AI beépül az infrastruktúrába, és minden üzleti rendszerben jelen lesz.

Ennek eredményeként már jól látható, hogyan változnak az alkalmazások: a hagyományos back office alkalmazások elavulttá válnak, ezeket innovatív front-endekkel és agresszív kereskedelmi automatizálással újítják meg. Vagyis nyugodtan mondhatjuk, hogy az átalakulás egyre szélesebb körű lesz.

Fotó: Flick/Peter Kurdulija

A termelékenység megduplázása

Az AI elfogadásának egyik kulcsfontosságú üzleti mozgatórugója a hatalmas lehetőség az emberi termelékenység és az üzleti hatékonyság növelésére. Egy közelmúltban végzett nemzetközi felmérés szerint a döntéshozók 42 százaléka az AI-technológia használatával javítaná szervezete hatékonyságát. A kognitív AI-képességek folyamatos javulásával ezek az eredmények is egyre jobbak lesznek.

Már láthatunk olyan eseteket, mint a spanyol RCD Espanyol labdarúgóklubé, amely az AI segítségével 20 százalékkal növelte a pénzügyi csoport termelékenységét – olyan döntések meghozatalával, amelyek esetében nem volt szükség emberi beavatkozásra.

Újraosztják a lapokat
A magyar vállalatok lehetőségeiről a digitális forradalom, az Ipar 4.0 fontosságáról, beszélgettünk Vityi Péterrel, az IVSZ – Szövetség a digitális gazdaságért (IVSZ) alelnökével. Exponenciális sebességgel zajlik körülöttünk a digitális evolúció, és éppúgy megjósolhatatlan, hogy milyen irányba tartunk, mint ahogy húsz évvel ezelőtt a mai mindennapos eszközeinket is elképzelhetetlennek tartottuk.
Az Oracle szakemberei szerint 2025-ig az AI és a kiterjesztett élmények által biztosított termelékenységnövekedés akár 50 százalékos is lehet a mai eredményekhez képest. Ez valódi átalakulást jelent.

Az automatizálás (adat)hegyeket mozgat meg, nem csak autókat

A Gartner előrejelzése szerint 2022-re a vállalati stratégiák 90 százaléka kifejezetten az információt említik majd kritikus vállalati eszközként, amely az elemzés révén alapvető kompetenciává válik. Mivel a jelenleg rendelkezésre álló adatok mennyisége már nem kezelhető az emberek által, új megközelítésre van szükség. Ez kritikus fontosságú, hiszen a vállalkozások felismerték, hogy jobban kell kezelniük adataikat, ha valóban ki akarják használni a bennük rejlő lehetőségeket, és végre szeretnék hajtani a szükséges AI- vagy IoT-beruházásokat.

Mi történne, ha az összetett adatkezelő rendszerek önvezérlők, önjavítók lennének, és gondoskodnának saját biztonságukról? Mi lenne, ha ezek olyan „egyszerűek” lennének, mint az önvezető autók?

A szakértők szerint az automatizálás egyre nagyobb területet hódít majd meg az üzleti életben, és az IT funkciók 70 százaléka teljesen automatizált lesz, így a vállalatok évente több száz felszabadult munkaórát tölthetnek el innovációval és üzleti fejlesztéssel. Például az egyik egészségügyi szolgáltató, a QMP Health automatizálta infrastruktúráját, hogy leállások nélkül végezhessék el a szükséges beállításokat és javításokat, ami sokkal gyorsabb válaszidőt és döntéseket jelent még a betegeknek is.

Kép: Pixabay

A biztonság területén is számos műveletet kell majd automatizálni, mivel az incidensek száma várhatóan százszorosára emelkedik. A McAfee 2019-es Cloud Adoption and Risk Report jelentése szerint egy átlagos szervezet 100 millió eseményből csak 1-et talál fenyegetőnek, de olyan nagy mennyiségű adatot kell átvizsgálni, hogy automatizálás nélkül lehetetlen lesz megtalálni a veszélyeket.

Emellett az ügyfélélmény és az automatizálás is kéz a kézben jár majd, az ügyfelekkel történő kapcsolattartás 70 százaléka automatizált lesz, és az AI-alapú chatbotok az ügyfélélmények új korszakát hozzák el. Manapság már az vállalkozások 89 százaléka használ hangasszisztenst az ügyfélszolgálatokhoz, és a vállalati ügyfélszolgálatok 69 százaléka használ chatbotot a zökkenőmentes kapcsolatteremtéshez. Ez a folyamat szinte minden piacon egyre inkább eltolódik majd a „jó, hogy van” irányából az alapvető szolgáltatás felé, így az előrejelzések szerint az ügyfelekkel történő összes interakció 85 százaléka automatizált lesz.

A blockchain kizöldíti a cégeket
A decentralizált, többszörös verifikálásra, visszaigazolásra alapozó technológia kitárja a vállalatok kapuját: ez történik az ellátási láncunkban, ennyi az üvegházgáz-emissziónk, ennyi vizet használunk. Transzparencia és hatékonyság jár itt kéz a kézben. A melléktermék pedig a fogyasztói bizalom.
A blockchain, mint a bizalom alapköve

A technológia végre kilépett az újdonság státuszából és a bitcoinhoz kapcsolódó bizalmatlanság légköréből. A blockchain 2019-ben nemcsak elfogadottabb lesz az üzleti életben, hanem az átláthatóság és a bizalom alapjává válik, amely a pénzügyi tranzakciók érvényesítésére is használható.

Már láthattuk a technológia felhasználását az extra szűz olívaolaj etikus gyártásának igazolására, a napenergia-felhasználás nyomon követésére és a globális hajózási iparágat alátámasztó dokumentációs folyamatok egyetlen hiteles forrásaként is. 2019-ben még szélesebb körben fogjuk használni a blockchain technológiát: a drágakövek hitelességének ellenőrzésére, az élelmiszer-szennyeződés forrásának nyomon követésére és a gyógyszerek szigorú iparági előírásoknak megfelelő elkészítésének ellenőrzésére.

Az AI-hoz hasonlóan ez a blockchain is lassan része lesz a mindennapi üzleti életnek, és az üzleti alkalmazásokba is integrálódik majd.

Konklúzió

Tehát melyik technológia lesz a győztes? Mindegyikük, és 2019 minden bizonnyal az az év lesz, amikor az iparág legdivatosabb kifejezései eljutnak a hype-tól a valódi felhasználásig, de igazán csak akkor bizonyítják értéküket, ha valódi eredményeket generálnak a piacon. Elmúlt az az időszak, amikor az AI-t vagy a blockchaint az infrastruktúrán belül különálló entitásokként kezelik, inkább olyan alkalmazásokba integrálják őket, amelyek valódi hasznot hoznak a vállalkozásoknak.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo