A mesterséges intelligencia lassan beszivárog a vállalatok életébe
Az AI kulcsfontosságú lesz, de csak akkor, ha a vállalatok meg tudják szelídíteni a technológiát, és megértik, hogyan alkalmazzák az üzleti berkeken belül. Az Ovum ICT Enterprise Insights felmérése szerint a szervezetek 60 százalékának lesz vállalati szintű AI-stratégiája 2019-ben, ezért az Oracle várakozása szerint sokkal több vállalat keresi majd az AI gyakorlati használatának módjait az üzleti folyamataiban, amihez az út a saját alkalmazásaik mesterséges intelligenciával való bővítésén keresztül vezet.
Ezzel az AI nemcsak közelebb kerül a tömegekhez, ami azt is mutatja, hogy többé nem félnek a technológiától, de egyben azt is jelenti, hogy végül az AI beépül az infrastruktúrába, és minden üzleti rendszerben jelen lesz.
Ennek eredményeként már jól látható, hogyan változnak az alkalmazások: a hagyományos back office alkalmazások elavulttá válnak, ezeket innovatív front-endekkel és agresszív kereskedelmi automatizálással újítják meg. Vagyis nyugodtan mondhatjuk, hogy az átalakulás egyre szélesebb körű lesz.
A termelékenység megduplázása
Az AI elfogadásának egyik kulcsfontosságú üzleti mozgatórugója a hatalmas lehetőség az emberi termelékenység és az üzleti hatékonyság növelésére. Egy közelmúltban végzett nemzetközi felmérés szerint a döntéshozók 42 százaléka az AI-technológia használatával javítaná szervezete hatékonyságát. A kognitív AI-képességek folyamatos javulásával ezek az eredmények is egyre jobbak lesznek.
Már láthatunk olyan eseteket, mint a spanyol RCD Espanyol labdarúgóklubé, amely az AI segítségével 20 százalékkal növelte a pénzügyi csoport termelékenységét – olyan döntések meghozatalával, amelyek esetében nem volt szükség emberi beavatkozásra.
Az automatizálás (adat)hegyeket mozgat meg, nem csak autókat
A Gartner előrejelzése szerint 2022-re a vállalati stratégiák 90 százaléka kifejezetten az információt említik majd kritikus vállalati eszközként, amely az elemzés révén alapvető kompetenciává válik. Mivel a jelenleg rendelkezésre álló adatok mennyisége már nem kezelhető az emberek által, új megközelítésre van szükség. Ez kritikus fontosságú, hiszen a vállalkozások felismerték, hogy jobban kell kezelniük adataikat, ha valóban ki akarják használni a bennük rejlő lehetőségeket, és végre szeretnék hajtani a szükséges AI- vagy IoT-beruházásokat.
Mi történne, ha az összetett adatkezelő rendszerek önvezérlők, önjavítók lennének, és gondoskodnának saját biztonságukról? Mi lenne, ha ezek olyan „egyszerűek” lennének, mint az önvezető autók?
A szakértők szerint az automatizálás egyre nagyobb területet hódít majd meg az üzleti életben, és az IT funkciók 70 százaléka teljesen automatizált lesz, így a vállalatok évente több száz felszabadult munkaórát tölthetnek el innovációval és üzleti fejlesztéssel. Például az egyik egészségügyi szolgáltató, a QMP Health automatizálta infrastruktúráját, hogy leállások nélkül végezhessék el a szükséges beállításokat és javításokat, ami sokkal gyorsabb válaszidőt és döntéseket jelent még a betegeknek is.
A biztonság területén is számos műveletet kell majd automatizálni, mivel az incidensek száma várhatóan százszorosára emelkedik. A McAfee 2019-es Cloud Adoption and Risk Report jelentése szerint egy átlagos szervezet 100 millió eseményből csak 1-et talál fenyegetőnek, de olyan nagy mennyiségű adatot kell átvizsgálni, hogy automatizálás nélkül lehetetlen lesz megtalálni a veszélyeket.
Emellett az ügyfélélmény és az automatizálás is kéz a kézben jár majd, az ügyfelekkel történő kapcsolattartás 70 százaléka automatizált lesz, és az AI-alapú chatbotok az ügyfélélmények új korszakát hozzák el. Manapság már az vállalkozások 89 százaléka használ hangasszisztenst az ügyfélszolgálatokhoz, és a vállalati ügyfélszolgálatok 69 százaléka használ chatbotot a zökkenőmentes kapcsolatteremtéshez. Ez a folyamat szinte minden piacon egyre inkább eltolódik majd a „jó, hogy van” irányából az alapvető szolgáltatás felé, így az előrejelzések szerint az ügyfelekkel történő összes interakció 85 százaléka automatizált lesz.
A technológia végre kilépett az újdonság státuszából és a bitcoinhoz kapcsolódó bizalmatlanság légköréből. A blockchain 2019-ben nemcsak elfogadottabb lesz az üzleti életben, hanem az átláthatóság és a bizalom alapjává válik, amely a pénzügyi tranzakciók érvényesítésére is használható.
Már láthattuk a technológia felhasználását az extra szűz olívaolaj etikus gyártásának igazolására, a napenergia-felhasználás nyomon követésére és a globális hajózási iparágat alátámasztó dokumentációs folyamatok egyetlen hiteles forrásaként is. 2019-ben még szélesebb körben fogjuk használni a blockchain technológiát: a drágakövek hitelességének ellenőrzésére, az élelmiszer-szennyeződés forrásának nyomon követésére és a gyógyszerek szigorú iparági előírásoknak megfelelő elkészítésének ellenőrzésére.
Az AI-hoz hasonlóan ez a blockchain is lassan része lesz a mindennapi üzleti életnek, és az üzleti alkalmazásokba is integrálódik majd.
Konklúzió
Tehát melyik technológia lesz a győztes? Mindegyikük, és 2019 minden bizonnyal az az év lesz, amikor az iparág legdivatosabb kifejezései eljutnak a hype-tól a valódi felhasználásig, de igazán csak akkor bizonyítják értéküket, ha valódi eredményeket generálnak a piacon. Elmúlt az az időszak, amikor az AI-t vagy a blockchaint az infrastruktúrán belül különálló entitásokként kezelik, inkább olyan alkalmazásokba integrálják őket, amelyek valódi hasznot hoznak a vállalkozásoknak.