Külön sávot kapnának az önvezető autók

2025-től az amerikai Seattlet és a kanadai Vancouvert összekötő autópályán a nyolc sávból egyet tartsanak fenn a vezető nélküli járműveknek, javasolja egy vállalkozás, amely bizonyítani tudja, hogy az önjáró autók jelentősen csökkentik a baleseteket és gyorsítják a forgalmat.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Illinoisi Egyetem tanulmánya megmutatta, hogy ha egy autópályán csak a járművek öt százaléka vezető nélkül közlekedik, nem csak sokkal kevesebb a baleset, hanem sokkal kiegyensúlyozottabb a forgalom.

Dugók helyett – a számítógép vezérelte autóknak köszönhetően – a mindenkori legjobb ütemben, folyamatosan halad a forgalom, lerövidül az utazási idő. Az ilyen járművek prototípusai már elkészültek és az újfajta amerikai autópálya-beosztás tervezői szerint legfőbb ideje, hogy felkészüljenek azok tömeges megjelenésére.

Külön sávban az önvezetők
Kép: wired.com

Elgondolásuk szerint az első időszakban azt a gyorsforgalmi sávot bocsátanák az ilyen kocsik rendelkezésére, amelyeken jelenleg a legalább három utast szállító autók közlekednek. A sáv belátható ideig elegendő lenne, mert a gép vezérelte kocsik egymáshoz sokkal közelebb tudnak haladni, így párhuzamosan és egymástól rövid távolságra is haladhatnak.

„Önvezető” vállalatok a láthatáron?
A kiskereskedelemben jól látható módon egyre inkább az automatizált, digitális folyamatok veszik át az élőmunka szerepét. A vállalatok közötti kereskedés azonban eddig úgy tűnhetett, kevésbé érintett ezen a téren. A New York-i TXF konferencián Christophe Spoerry, az Euler Hermes Digitális Ügynökségének társalapítója a nagykereskedelmi területek automatizálásáról, a mesterséges intelligencia térhódításáról beszélt, melynek vége akár a lényegében „önvezető” vállalatok kialakulása is lehet.
2025-re tovább bővítenék a vezető nélküli kocsikat kiszolgáló sávok számát – majd 2040-re a 225 km-es szakaszon már csak ilyen autók közlekednének az amerikai és a kanadai nagyváros között.

A tervezők szerint, akik részletes javaslataikat már átadták az illetékes hatóságoknak, hasonló útvonalak kijelölésére egy sor további főútvonalon is lehetőség van az Egyesült Államokban. Párhuzamosan Nagy-Britanniában is dolgoznak az “okos autópályák” kialakításán. Az amerikai elektromos autó, a Tesla mellett a GM Cadillac, az Audi, a Mercedes-Benz, a Nissan és más gyártók is készítenek már olyan kocsikat, amelyek – különböző mértékig – tudnak vezető nélkül is közlekedni autópályán. (Wired)

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo