Sok szó esik mostanában arról, hogy a mesterséges intelligencia elveszi-e tőlünk a munkát, kiváltja-e az emberi agy intellektuális erejét.
"A mesterséges intelligencia emberfeletti képességekkel ruházza fel a munkavállalókat, s több mindent tudnak majd elvégezni, mint amit a technológia nélkül képesek lennének", vélekedett Sebastian Thurn, a Google titkos X laboratóriumának társalapítója a Dubajban megrendezett Világ Kormányzati Fórumon rendezett panelbeszélgetésben. Ray Kurzweillt idézte, a Google főmérnökét és főfuturológusát, aki szintén azt vallja, hogy az AI nem váltja ki az embereket, hanem kompetensebbé teszi őket.
Repetítív részfeladatok automatizálása
"Az AI arra jó, hogy megszabadít a repetitív munkafolyamatoktól", tette hozzá Thurn, aki Google-ös állása mellett az online oktatással foglalkozó Udacity cég elnöki tisztjét és a repülő autót fejlesztő Kitty Hawk startup vezérigazgatói pozícióját is betölti.
Az állások megszűnése az AI miatt már a 2020-as években elkezdődik, sőt egyesek úgy vallják, hogy az elbocsátások már is el indultak. A McKinsey Global Institute kalkulációja szerint 2030-ra 800 millió állást oldhatnak meg a cégek AI-jal. Hajlamosak vagyunk feketén és fehéren gondolkodni bizonyos kérdésekben, hogy az AI vagy elveszi a kenyerünket vagy nem, de valójában arról van szó, hogy egyes részfeladatokat vált ki, főleg az adminisztratív (pl. könyvelői) és gyáripari állásokban, ahol sok az ismétlés.
Nem vennénk észre, hogy például a szövegszerkesztő programban a szókereső már helyettünk dolgozik néhány évtizede, de az emberre még mindig szükség van, hogy megírja a szöveget. A Google Fordító is egy részfeladat automatizálására példa - ezt persze még közel sem akkurátusan végzi, hibákat is vét. A részleges automatizáció tehát már régesrég megkezdődött, s ezen senki sem ütközik meg.
Bizonyos munkaköröket vélhetően nem veszélyeztet majd a mesterséges intelligencia térnyerése. Erről Jack Ma, az Alibaba vezére beszélt a davosi Világgazdasági Fórumon (WEF) 2018 januárjában.
"Ha nem változtatjuk meg, ahogy tanítjuk a gyerekeket, harminc év múlva nagy bajban leszünk," hangoztatta Ma. A "kétszáz évvel ezelőtti" tudásalapú megközelítés cserben hagyja majd őket, vélekedett Ma. Ahelyett, hogy tudásanyagot, tárgyi ismereteket vernek a fejükbe a pedagógusok -csupa olyasmit, amit sokkal jobban meg tudnak jegyezni a számítógépek, a szoftverek-, inkább a "puha képességek" (soft skills) erősítésével kellene a munkaerőpiacon relevánsnak, foglalkoztathatónak megőrizni az új generációkat.
A gépek ugyanis nem jók az önálló kritikai gondolkodásban. Itt lép be az ember. A független gondolatformálás, az értékek azonosítása, az együttműködés, a teammunka, ezekben tudják túlszárnyalni az emberek a mesterséges intelligenciát. "A kutatási készségek, a képesség, hogy megleljük az információkat, szintetizáljuk és valamit kihozzunk belőlük", magyarázta Minouche Shafik, a London School of Economics igazgatója.