Emberek millióit ölheti meg egy hekkertámadás

Hekkerek minden, 2005 óta gyártott autó irányítását átvehetik, leállíthatják a motort, blokkolhatják a fékeket, lezárhatják az ajtókat. Ellenséges államok így gyilkolhatnak, és megbéníthatják a forgalmat – figyelmeztetnek kibernetikai és biztonsági szakemberek.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

 

A londoni The Times idézte Justin Cappos professzort, a New York-i Egyetem kibernetikusát, a járműveken alkalmazott szoftverek nemzetközileg ismert szakértőjét. Szerinte a korszerű autók „nyitott ajtót” jelentenek a hekkerek számára, és elkerülhetetlenek a halálesetek, ha a gyártók nem gondoskodnak a megfelelő biztonságról.

Minden, 2005 óta gyártott kocsit lehet távolról is irányítani, de vannak olyan autók, amelyeknél már 2002 óta fennáll ez a veszély. Hekkerek elő tudnak idézni baleseteket anélkül, hogy a hatóságok ezt észlelnék, hiszen azok nem is számolnak ezzel a lehetőséggel.

Kép: businessinsider

Az amerikai tudós szerint sok emberi életet kockáztatnak, és az autók veszélyeztetettségét sürgős nemzetbiztonsági kockázatként kellene kezelni. „Amennyiben háború van vagy súlyos viszály olyan országgal, amely erős kibernetikai kapacitással rendelkezik, nagy a veszély, hogy átveszik az irányítást az autók felett.

Atomfegyere csak kevés országnak van, de minden állam, amely képes kibernetikai csapásra, a kocsikban emberek millióit képes megölni. Ha sikerül a behatolás, blokkolhatják a kocsik fékberendezéseit, a kormányt, vagy lezárhatják az ajtókat. A kormányoknak köteleznie kellene a gyártókat a szoftverek megfelelő frissítésére, amely véd a behatolás ellen” – mondotta a brit lapnak Cappos professzor.
Carsten Maple, a Warwick Egyetem kibernetikusa kijelentette: „Láthattuk már, hogyan lehet járműveket távirányítással megsemmisítő erejű fegyverként használni. A kutatóknak és az autógyáraknak most az a dolga, hogy kifejlesszék a rendszereket, amelyekkel ki lehet védeni az ilyen támadásokat.”
Törd fel a Pentagont, aztán a hadsereget, na meg a légierőt!
A Pentagon pályázatokat hirdetett biztonsági rések feltárására portáljain – a hekkerek százával találtak hibákat és tették zsebre a busás jutalmat. A pályázatokat most a Védelmi Minisztérium belső portáljaira is kiterjeszthetik.
Nagy-Britanniában mintegy 9 millió internetes kapcsolattal rendelkező kocsi közlekedik. Mindegyikben 50-100 elektronikus ellenőrző egység működik – kis számítógépek, amelyek egy vagy több rendszert vezérelnek, a kormányzástól a fékekig. Az egységek jeleket küldenek egymásnak – de ez a jelcsere kevéssé biztonságos. „A kis komputerek nem tudják megállapítani, honnan jönnek a jelek, és hogy hitelesek-e. Ha már egyszer benn vagy a kocsi rendszerében, bármely egységnek küldhetsz parancsot – így blokkolhatod például a fékrendszert” – figyelmeztet Justin Cappos. Bizonyította ezt egy kísérlet is, amelynél egy közlekedő Jeep fékeit, kormányzását és sebességváltóját a kutatók a távolból átvették.

A brit Populus közvéleménykutató intézet felmérése azt mutatta: a britek 60 százaléka nem tartja védettnek az autókat a kíbertámadástól, és kétharmaduk úgy véli, a gyártóknak többet kellene tenniük a biztonságért.

Az általános nézet, hogy a vezető nélküli kocsik inkább veszélyeztetettek, téves: azokba már beépítik a megfelelő védelmet.
A fentiekre a brit autógyártók azzal reagáltak a The Timesnak, hogy „az új autók biztonságosabbak, mint valaha”, a szoftverek rendszeres frissítése védi azokat hekkertámadások ellen. (The Times)

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo