Emberek millióit ölheti meg egy hekkertámadás

Hekkerek minden, 2005 óta gyártott autó irányítását átvehetik, leállíthatják a motort, blokkolhatják a fékeket, lezárhatják az ajtókat. Ellenséges államok így gyilkolhatnak, és megbéníthatják a forgalmat – figyelmeztetnek kibernetikai és biztonsági szakemberek.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

 

A londoni The Times idézte Justin Cappos professzort, a New York-i Egyetem kibernetikusát, a járműveken alkalmazott szoftverek nemzetközileg ismert szakértőjét. Szerinte a korszerű autók „nyitott ajtót” jelentenek a hekkerek számára, és elkerülhetetlenek a halálesetek, ha a gyártók nem gondoskodnak a megfelelő biztonságról.

Minden, 2005 óta gyártott kocsit lehet távolról is irányítani, de vannak olyan autók, amelyeknél már 2002 óta fennáll ez a veszély. Hekkerek elő tudnak idézni baleseteket anélkül, hogy a hatóságok ezt észlelnék, hiszen azok nem is számolnak ezzel a lehetőséggel.

Kép: businessinsider

Az amerikai tudós szerint sok emberi életet kockáztatnak, és az autók veszélyeztetettségét sürgős nemzetbiztonsági kockázatként kellene kezelni. „Amennyiben háború van vagy súlyos viszály olyan országgal, amely erős kibernetikai kapacitással rendelkezik, nagy a veszély, hogy átveszik az irányítást az autók felett.

Atomfegyere csak kevés országnak van, de minden állam, amely képes kibernetikai csapásra, a kocsikban emberek millióit képes megölni. Ha sikerül a behatolás, blokkolhatják a kocsik fékberendezéseit, a kormányt, vagy lezárhatják az ajtókat. A kormányoknak köteleznie kellene a gyártókat a szoftverek megfelelő frissítésére, amely véd a behatolás ellen” – mondotta a brit lapnak Cappos professzor.
Carsten Maple, a Warwick Egyetem kibernetikusa kijelentette: „Láthattuk már, hogyan lehet járműveket távirányítással megsemmisítő erejű fegyverként használni. A kutatóknak és az autógyáraknak most az a dolga, hogy kifejlesszék a rendszereket, amelyekkel ki lehet védeni az ilyen támadásokat.”
Törd fel a Pentagont, aztán a hadsereget, na meg a légierőt!
A Pentagon pályázatokat hirdetett biztonsági rések feltárására portáljain – a hekkerek százával találtak hibákat és tették zsebre a busás jutalmat. A pályázatokat most a Védelmi Minisztérium belső portáljaira is kiterjeszthetik.
Nagy-Britanniában mintegy 9 millió internetes kapcsolattal rendelkező kocsi közlekedik. Mindegyikben 50-100 elektronikus ellenőrző egység működik – kis számítógépek, amelyek egy vagy több rendszert vezérelnek, a kormányzástól a fékekig. Az egységek jeleket küldenek egymásnak – de ez a jelcsere kevéssé biztonságos. „A kis komputerek nem tudják megállapítani, honnan jönnek a jelek, és hogy hitelesek-e. Ha már egyszer benn vagy a kocsi rendszerében, bármely egységnek küldhetsz parancsot – így blokkolhatod például a fékrendszert” – figyelmeztet Justin Cappos. Bizonyította ezt egy kísérlet is, amelynél egy közlekedő Jeep fékeit, kormányzását és sebességváltóját a kutatók a távolból átvették.

A brit Populus közvéleménykutató intézet felmérése azt mutatta: a britek 60 százaléka nem tartja védettnek az autókat a kíbertámadástól, és kétharmaduk úgy véli, a gyártóknak többet kellene tenniük a biztonságért.

Az általános nézet, hogy a vezető nélküli kocsik inkább veszélyeztetettek, téves: azokba már beépítik a megfelelő védelmet.
A fentiekre a brit autógyártók azzal reagáltak a The Timesnak, hogy „az új autók biztonságosabbak, mint valaha”, a szoftverek rendszeres frissítése védi azokat hekkertámadások ellen. (The Times)

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo