Bill Gates 6 jóslata, és ami bejött belőle

Közösségi oldalak, adatalapú hirdetések, az Alexához hasonló virtuális asszisztensek koncepciói is szerepelnek Bill Gates 1999-ben megjelent könyvében.

Bill Gates 1999-ben fejezte be Üzlet @ gondolat sebességével: működik a digitális idegrendszer című könyvét, amelyben több jóslat is szerepelt az információs technológia jövőjéről. A Business Insider nemrég megnézte, hogy a korábbi Microsoft-vezető mely jóslatai jöttek be eddig.

  1. Internetes álláskeresés
Ma már szinte elképzelhetetlennek hangzik, de a ’90-es években az állásokat még szinte kizárólag újságokban, plakátokon, különböző HR-ügynökségeken keresztül hirdették a munkáltatók. Ekkor még távolinak tűnt Bill Gates jóslata, miszerint „a munkát keresők az interneten, saját érdeklődésüket, szakmai kompetenciájukat megadva találhatnak majd számukra megfelelő álláslehetőségeket”.

Kép: Pixabay

Ezzel elég pontosan leírta azokat az oldalakat, amelyek napjainkra a HR-feladatok legfontosabb fórumaivá váltak. Az olyan oldalakon, mint a Linkedin vagy Magyarországon a profession.hu és a CV Online, közzétehetjük az önéletrajzunkat, és azt, hogy milyen jellegű munkát végeznénk szívesen, ami alapján az oldalak algoritmusai személyre szabott álláslehetőségeket ajánlanak a figyelmünkbe, illetve közvetlenül is megkereshetnek minket a munkáltatók.

Napjainkban a a HR-esek munkáját a mesterséges intelligencia is segíti. Egy új álláskereső platformon például már nemcsak az önéletrajzok között böngészhetnek a munkáltatók, az álláskeresők különböző teszteket tölthetnek ki, ami alapján a rendszer prediktív elemzéssel képes megjósolni, melyik jelentkező fog nagyobb eséllyel jól teljesíteni egy adott pozícióban vagy vállalati környezetben. Egy a tech-szakmára fókuszáló álláskereső platformon pedig automatikusan generált programozási feladatokkal bizonyíthatják be a képességüket a junior fejlesztők.

  1. A tévé és az internet összekeveredése
Gates 1999-ben az írta, a tévéműsorok internetes linkeket mutatnak majd, ahol a műsort kiegészítő információk, tartalmak érhetők majd el. Manapság általánosan elterjedt, hogy egy műsorban hirdetik annak weboldalát, a híradókban rendszeresen teszik közzé a hashtaget, amivel a szóban forgó témát tárgyalják a közösségi médiában.

Az internetes linkek különösen elterjedtek a reklámokban, ma már az tűnik furcsának, ha egy hirdetésben nem szerepel semmilyen internetes link. Bár ezt Gates nem látta előre, egyes tévéreklámokban pedig már nem is csak az URL-t írják ki, hanem leolvasható QR-kódokat mutatnak. A saját weboldal indítása a kkv-k számára is egyre inkább alapkövetelmény, akkor is előnyt jelent, ha a fizikai üzlethelyiség is könnyen megtalálható.

  1. Adatalapú hirdetés
„A készülékeken okos hirdetések fognak futni. Ismerni fogják a vásárlási szokásainkat, és személyre szabott hirdetéseket jelenítenek meg számunkra” – írta Bill Gates. Ma az online hirdetések világa alapvetően a csoportokat és az egyéni felhasználókat személyesen célzó reklámokról, a kereséseinket, vásárlásainkat nyomon követő cookie-król szól. Az internetezők adatai nagy kinccsé váltak, a közösségi oldalak üzleti modellje lényegében arra épül, hogy hatalmas mennyiségű személyes adatot gyűjtenek össze rólunk, majd azt eladják a hirdetőket, hogy azok könnyebben tudjanak minket célozni a reklámjaikkal.

Ezzel a hirdetési modellel egyre gyakrabban merülnek fel adatvédelmi aggályok, hiszen a tech-vállalatok és a hirdetők egyre több ember legintimebb adatait is ismerik – az érzékeny adatok tárolását szabályozza az EU-ban bevezetett GDPR is. Az egyik legfrissebb adatkezelési botrány főszereplői a Google és a Mastercard voltak, a kártyacég több millió ember vásárlási adatait adta el a Google-nek, hogy azok hatékonyabb reklámozási mechanizmusokat tudjanak fejleszteni.

  1. Közösségi média
Bill Gates azt jósolta, gyakoriak lesznek a „barátok és családtagok által elérhető privát weboldalak”, amelyeket beszélgetésre és események szervezésére használnak majd. A privát weboldalak ugyan nem terjedtek el, helyette néhány, több százmillió felhasználós óriásplatform (Facebook, Instagram, Snapchat stb) lett népszerű, amelyek alapvetően átalakították, hogyan kommunikálnak, tartanak egymással kapcsolatot az emberek.

Kép: Pixabay

Bár ezt Bill Gates nem látta előre, a közösségi médiát messze nemcsak privát célokra használják, az üzleti világban is elengedhetetlen lett a közösségimédia-jelenlét. A hirdetéseknek jelenleg az egyik leghatékonyabb terepét jelentik a közösségi oldalak: a Nielsen felmérése szerint a magyar felhasználók egyharmada felfigyel az itt megjelenő hirdetésekre.

  1. Virtuális asszisztensek
Gates azt jósolta, olyan eszközök terjednek majd el, amik afféle virtuális titkárként támogatják az embert a teendői elvégzésében: egy program értesít majd az új e-mailekről, emlékeztet a bevásárlólistára, észben tartja a napi teendőinket, nyomon követi a pénzügyeinket.

Egyelőre ennyi funkciót még egy eszköz sem tölt be egyszerre, de a fejlesztések egyértelműen ebbe irányba haladnak. Az olyan programok, mint a Google Assistant vagy az Amazon-féle Alexa új verzióit már ilyen funkciókkal egészítenék ki. Hasonlóan működnek az okosotthonokat irányító platformok, mint amilyen a Nest vagy a Google Home. Ezt a technológiát (hangfelismerő, tanulásra képes, önállóan cselekvő programok) már nemcsak virtuális asszisztensek használják, hanem az ügyfélkezelésre szolgáló automaták is. A programok gyorsan veszik át a telefonos ügyintézők munkáját, ilyen például a skandináv SEB bankok által használt telefonos operátorprogram, amit olyan feladatokra is felkészítenek egyebek közt, mint egy biztosítás kötésekor a kockázatanalízis elvégzése.

  1. Hordozható okoseszközök
    Küszöbön a VR-forradalom
    Bár a piac az első negyedévben csökkent, az AR- és VR-eszközök forgalmának meredek emelkedésére számíthatunk a következő években – írja a Bitport.
„Az emberek kisméretű eszközöket hordanak majd magukkal, amelyekkel folyamatosan képesek online ügyeket intézni, akárhol járnak. Ezek segítségével olvashatnak majd híreket, kezelhetik a megvásárolt repülőjegyeket, pénzpiaci hírekről tájékozódhatnak.” Ma az okostelefonok tudják mindezeket, valamint elterjedtek az ezeknél is kisebb okosórák és a kiterjesztett valóság (AR) elvén működő eszközök, mint amilyen a Microsoft Hololens.

Egyesek, köztük Elon Musk és a Google vezetői úgy vélik, hosszú távon már az okostelefon is túl nehézkes, halálra ítélt technológia. A jövőt szerintük a hangvezérelt, miniatürizált asszisztensek, valamint az AR-eszközök (headsetek, okosszemüvegek) jelentik.

Ami nem jött be

Bill Gates nem minden esetben látta előre pontosan a jövőt. 1994-ben még azt mondta, kevés üzleti potenciált lát az internetben. E véleménye mellett kitartott még a következő évben megjelent The Road Ahead című könyvében is. Igaz, hetekkel a könyv befejezése után már beismerte tévedését, és utasította beosztottjait, hogy foglalkozzanak behatóbban az internetes fejlesztésekkel.

1995-ben például arról is beszélt, hogy nem nagyon lesz szükség új Windows-verziókra, mert bár vannak hibák az akkor piacra dobott Windows ’95 rendszerben, ezek nem annyira szignifikánsak, így kevesen adnának ki pénzt egy javított verzióért. Hamarosan kiderült viszont, hogy a rendszer hibái jóval zavaróbbak, mint sejtették, és van igény a javításra – a Windows ’95-höz nemsokára el is készültek a frissítések, majd a legnagyobb hibákat kezelni hívatott Windows ’98. Később, a gyors internet elterjedése enyhítette a problémát, mostanra a felhasználók automatikusan frissíthetik az oprendszerüket.

Sokat idézik Gates 2004-es tévedését is: egy BBC-interjúban azt jósolta, hogy az e-mail-spam (kéretlen reklámlevelek) két éven belül a múlté lesz, olyan ütemben fejlődnek az e-mailes spamszűrők. Az e-mail-platformok valóban okosabbá váltak, azonban a spammerek is alkalmazkodtak, automatizált levélküldő-scriptekkel, személyes üzenetnek álcázott e-mailekkel, anonimizált e-mail-címekkel támadnak – 2018-ban a spam ugyanakkora probléma, mint 14 évvel ezelőtt.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Kamu jelenléti íveket írtak alá a fideszes EP-képviselők

Kamu jelenléti íveket írtak alá a fideszes EP-képviselők 

Eddig se feszítették szét a munka istrángját a fideszes EP-képviselők.
Nagy a baj, már többet fizetünk az uniónak, mint amit kapunk

Nagy a baj, már többet fizetünk az uniónak, mint amit kapunk 

Meddig megyünk lefelé a gödörbe?
Olimpiát rendeznénk, de közben a több mint 60 éves HÉV szerelvények cseréjére sincs pénz

Olimpiát rendeznénk, de közben a több mint 60 éves HÉV szerelvények cseréjére sincs pénz 

Lassú, de legalább rázós a magyar HÉV élmény.
Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon 

Magyar Péter és a kormánytagok most Európa színe-java előtt vívnak egymással.
Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell

Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell 

Nem finom, de legalább nem is gusztusos.
Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el 

A logisztikai költségek tovább nőnek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo