Hét-nyolc éve lehet mobiltelefonon internetezni, de eddig csupán egy szűk szegmens használta a szolgáltatást, és elsősorban arra, hogy elolvassa az e-mailjeit akkor is, ha éppen nem ül a számítógépe mögött - mondja Niklas Lind, a Pannon internetért felelős igazgatója. Szerinte a jövőben a mobiltelefon lehet az internetpenetráció bővítésének kulcsa.
■ Mi változott?
- Egyre több alkalmazás hozzáférhető, és a mobilkészülékek valóban alkalmassá váltak arra, hogy internetezzenek velük. Nemcsak az okostelefonokra gondolok. Az elmúlt években piacra dobott átlagkészülékek nagy része is internetképes. Lényeges változás az internetpenetráció mértéke is, valamint az, hogy egyre többen váltak internetfüggővé magánemberként vagy a munkájukból adódóan. Az üzleti életben előtérbe került az azonnaliság és a folyamatos elérhetőség, és lényeges szemponttá vált, hogy az e-mailek bárhol és bármikor olvashatók, megválaszolhatók legyenek. A mobiloperátorok szerte a világban - Magyarországon is - egyre dinamikusabban bővítik a mobilszélessáv-lefedettségüket. A Pannon EDGE hálózata az ország területének 90 százalékán, a lakosság 99 százaléka számára elérhető; a 3G/HSDPA pedig jelenleg 563 települést fed le, és folyamatosan bővül. Ez is lökést adott a mobilos internetezés terjedésének.
■ Vannak olyan internetes szolgáltatások, amelyek kifejezetten a mobiltelefonhoz kötődnek?
- Ma még legtöbben az e-mailek fogadására, megválaszolására használják. A hírek olvasása vagy a blogolás szintén elterjedt alkalmazás. De ha a mobilon való internetezés tömegessé válik, új üzleti modellek kialakulására is számíthatunk. Svédországban már ma BlackBerryvel segítik az újságkihordók munkáját. Az aznapi címeket és a kézbesítendő újságok listáját a telefonjukra kapják, és így lehetséges, hogy bizonyos hétvégi kiadásokat a víkendház címére kérjen az előfizető, vagy hogy a hétfői újság mellé kapjon egy extra sportelőfizetést, ami összefoglalja a hétvége sporttörténéseit. A folyamatos kapcsolatot és az azonnali információt biztosítja a zsebükben lapuló világháló. Ez a kereskedelmi szolgáltatásokat is átalakíthatja: az áruházban a kiválasztott termék vonalkódját kell lefényképezni, és a telefon „megmondja", hogy az máshol mennyibe kerül. Miután az iPhone és az Android alapú mobiltelefonok képesek helymeghatározásra, az adott ponthoz legközelebb eső üzletekről is azonnal tájékozódhatunk. Elképzelhető, hogy valaki külföldön az utcán állva a legközelebbi metrómegállót szeretné megtalálni, a telefon ebben is segít. A hirdetési piac is átalakulhat. A szolgáltatás tömegessé válásával a lokális, személyre szabott reklámozásra terelődik a hangsúly. Ez a kisebb üzleteknek, családi vállalkozásoknak valószínűleg kifizetődőbb.
■ Néhány éve a wapról állították, hogy átütő változást hoz a mobilhasználatban, mára viszont bebizonyosodott, hogy a szolgáltatás kevéssé népszerű. Előfordulhat hasonló az internettel?
- A wap szűkkörűen, a mobiltelefonokra specializált verzióját kínálta mindannak, ami a világhálón fellelhető. Most azonban arról beszélünk, hogy telefonon keresztül éppen úgy elérjük a világhálót, mint a számítógépen. A wap esetében a várakozások alulteljesülését az okozta, hogy sem a kínált információ, sem a szolgáltatások iránt nem vált tömegessé a kereslet, és a készülékek sem voltak alkalmasak internetezésre. A kisméretű képernyőkön kényelmetlen szöveget olvasni, az internet vizuális megoldásai sem érvényesültek. A mostani telefonok nem csak a nagyméretű színes kijelző és az ergonómikus billentyűzet miatt internetképesek. A mobilinternet és WiFi hozzáférés, a kedvenc oldalak elérését segítő könyvjelzőfunkció és a mobilra fejlesztett speciális operációs rendszer vagy levelezőprogram mind az internetezők kényelmét és az élvezeti értéket növeli. A weboldalak is „mobilosodnak": bizonyos honlapokon a felhasználó kiválaszthatja, hogy mobilon vagy számítógépen nézi az oldalt, amely ily módon egy gombnyomással testre szabható. Néhány oldal pedig többletszolgáltatást is nyújt a mobilfelhasználóknak. A Google Search meghatározza a felhasználó tartózkodási helyét, és a keresett kifejezéssel kapcsolatos, az adott pont vonzáskörzetét érintő információkat vagy hirdetéseket megjeleníti. A következő három-négy évben az ilyen szolgáltatások rohamosan bővülnek majd, párhuzamosan a mobiltelefonon internetezők táborának növekedésével.
■ Az interneten egyre több az audiovizuális tartalom. A YouTube önmagában akkora adathalmazt jelent, mint öt évvel ezelőtt az egész világháló. Képesek a mobiltelefonok követni a trendet?
- A videók éppen olyan könnyedén és jó minőségben megnézhetők, illetve letölthetők az okostelefonokon, mint számítógépen. A szórakoztató tartalmak elérése valószínűleg az egyik motorja lesz a mobilon való internetezés terjedésének. Attól viszont messze vagyunk, hogy az üzleti felhasználók - például a hirdetők - kihasználják a videotartalmakban rejlő lehetőségeket. Szerintem a mobiltelefonon internetezők számára soha nem a klasszikus szörfözés lesz az elsődleges. Ez a felület elsősorban az azonnali információszerzésre, a hírek elolvasására, e-mailezésre alkalmas, valamint azokra az új típusú szolgáltatásokra, amelyekről már beszéltem. Ezek egytől egyig a mobilitásban és a készülék személyes jellegében rejlő előnyökre épülnek.
■ Anno a vezetékes internet terjedése a fix vonalas távközlési szolgáltatók számára új versenyhelyzetet teremtett, olyannyira, hogy ma a Skype használata az üzleti világtól sem idegen. Sok mobiltelefon is képes az interneten keresztül hangot továbbítani. Előfordulhat, hogy a jelenség a mobilszegmensben is jelentkezik?
- Ez egy lehetőség, de nagyon kevesen élnek vele. A mobilon skype-olók száma három okból is lassan növekszik. A szolgáltatók folyamatosan csökkentik a mobilhívások percdíját, másrészt a mobilinterneten továbbított hang minősége nem tökéletes, miután a 3G, 4G vagy az EDGE az adatok és nem a hang továbbítására kifejlesztett technológiák. A harmadik és talán a legfontosabb érv, amiért a Skype nem válik tömegessé, az a mobiltelefonszámokat tároló telefonkönyv, amelynek segítségével egyetlen gombnyomással felhívhatunk valakit. Ez a kényelmi funkció meglepően fontos a mobiltelefonálóknak. Svédországban sem vált a mobilon való skype-olás tömegessé, pedig ott magas az internetpenetráció, és két szolgáltató folytat intenzív reklámhadjáratot. Ahhoz kicsi az árkülönbség, hogy a felhasználó megváltoztatassa a telefonálási szokásait.
■ Általános vélekedés, hogy ma még drága mobiltelefonon internetezni, legalábbis Magyarországon. Mekkora valós piacról beszélhetünk?
- A mobilkészülékek kilencven százaléka internetképes, a SIM-kártya-penetráció meghaladja a száz százalékot. Ebből az következik, hogy egyre többen fognak élni a lehetőséggel. Ezt ösztönzi a szolgáltatók árképzési mechanizmusa is; a Pannonnál arra is van mód, hogy valaki egy hónapig ingyenesen kipróbálja a szolgáltatást. Habár az általános percepció valóban az, hogy az árak magasak, valójában mindhárom hazai mobilszolgáltató drasztikusan csökkentette az internetezés díját, és úgy vélem, hogy ár-érték arányban nem lehet azt mondani, hogy drága a mobiltelefonon az adatletöltés. Nálunk például már havi 480 forintért elérhető csomag is létezik. A kérdés inkább az, hogy az ügyfelek mennyire vannak tisztában a szolgáltatás hozzáadott értékével. Az a feladatunk, hogy tudatosítsuk a felhasználókban, hogy mire jó a szolgáltatás, és hogy közel sem megfizethetetlen.
■ Hogyan látja a jövőt?
- Úgy vélem, hogy öt év múlva a számítógépen, valamint a telefonon való hozzáférés penetrációja legalább százszázalékos lesz, és a mobiltelefont használók legalább egyszer „rákattintanak" a világhálóra. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy az új készülékek egyre kényelmesebb internet-hozzáférést kínálnak. Az egy háztartásra vetített PC- és laptop-penetráció csupán 55 százalékos Magyarországon, az internetképes mobilok aránya viszont már most jóval túllépte ezt az arányt. A legoptimistább előrejelzések sem beszélnek 90 százalékos számítógép-penetrációról a közeljövőben, ugyanakkor valószínűsíthető, hogy a magyar társadalom 90 százaléka rendszeresen fog internetezni. Ez azt jelenti, hogy a mobiltelefonon való hozzáférések számában ugrásszerű növekedésre számíthatunk, a mobil akár az otthoni internet-hozzáférést is helyettesítheti. A fejlődés másik motorja az üzleti világ, amelyben egyre nagyobb hangsúlyt kap az e-mail, és a cégek számára létkérdés, hogy az alkalmazottaik bármikor elérhetők legyenek. El tudom képzelni, hogy belátható időn belül a mobiltelefonálók legnagyobb része internetezni is fog.
Megjelent a Piac és Profit magazin februári számában.