"Visszaesés van, de legalább csökken az adó"

"Csupán" 1-1,5 százalékkal több az áfabefizetési kötelezettségük a szállásadással foglalkozó cégeknek, de így legalább nem romlik a versenyképességük. A nemzetközi szállodavállalatok pedig gesztusértékűnek tartják a 18 százalékos kormányzati üzenetet.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Azt nyerték, hogy nem vesztettek? - tehetnénk fel cinikusan a kérdést. A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetségének elnöke, Hülvely István még májusban állt a nyilvánosság elé a pénzügyminiszternek átadott számsorral és indítvánnyal: a kereskedelmi szálláshelyek bevételeinek 56,9 százaléka származzék szállásadásból, ez legyen az a rész, amely a 18 százalékos áfakulccsal „dolgozhatna", a 43,1 százalék pedig 25 százalékos kulccsal adózzon. Ha a szektor egységesen 25 százalékot fizetne be, akkor 7,3 milliárd forint többletbevétellel kalkulálhat a büdzsé, ami mindössze 6 milliárddal lenne több, mint ha a szövetség által indítványozott 18 százalékos terhelésnek adnának helyt. Viszont életben maradnának a szállodák - szögezte le a parlamenti végszavazás előtti utolsó pillanatban a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége és a Magyar Szállodaszövetség.

Utólagos bólintás

Azóta tudjuk a végeredményt: a kormányzat rábólintott az önmérsékletet is tanúsító javaslatra, majd a Ház is zöld utat adott a 18 százaléknak, a szállásdíj áfája utólag ugyan, de bekerült a távfűtés, kenyér, tej alkotta kedvezményezett csoportba. Hülvely István pedig a Piac & Profitnak is kész bizonyítani, hogy a versenyben, mi több, szinte az életben maradásnak az utolsó esélye, hogy nem sorolódtak be az általános érvényű áfaemelésbe, hanem valamelyest csökkent is a kötelezettség mértéke.

Kóstoló
A szállásadók, kis ideig ugyan, de belekóstolhattak abba, milyen is a 25 százalékos áfa. A Pénzügyminisztérium június 30-án, a kora esti órákban tette közzé a parlament döntését, hogy a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás bekerül a kedvezményes 18 százalékos áfakörbe. A 25 százalékos áfa viszont már másnap, július elsejétől hatályos lett. A 18 százalékos kulcsot csak a törvénymódosítás kihirdetése utáni napon, illetőleg az azt követően teljesített szálláshely-szolgáltatás esetén lehetett először alkalmazni.

"Az Európai Unióban Magyarország az utolsó helyen állt a szállás általános forgalmi adójának mértékével, ugyanis minden más államban kedvezményes kulcsot alkalmaznak" - érvel a szakember. Külső versenyképességi tényező, hogy mennyi is a szállodai szobák áfája. A 25 helyett 18 százalék tehát komoly érték még akkor is, ha a versenyképességünk ettől nem javul. Főleg azért nem, mert a kereskedelmi szálláshelyek bevételeinek 43 százalékára érvényes a 25 százalékos adó. A teljes áfaterhelés így tehát nagyobb, mint július elseje előtt volt, de csak egy-másfél százalékkal nőnek a befizetési kötelezettségeink.

Ha nem is javult a szakma versenyképessége, de legalább nem romlott, s ez - Hülvely István szerint - nagy szó a jelenlegi gazdasági környezetben. Tény, nem nagyon lehet kommunikálni a piacnak az év közepétől érvényes új szabályozást, mert annak, hogy nem emelik fel a szobaárakat, nincs üzenetértéke az utazók számára.

Egy szinttel feljebb

 

- Az ágazat helyzetére változatlanul rányomja a bélyegét a válság, ezt bizonyítja, hogy uniós pénzeket is elnyert társaságok sem látnak hozzá tervezett fejlesztéseikhez - fejtette ki Hülvely István. - Míg egy-két éve is jellemző volt a szállodaiparban az úgynevezett projekthitel - amikor maga az objektum a fedezet -, manapság nyoma sincs az ilyen konstrukcióknak. De ha van is befektethető pénz, maga az építtető áll el a projektjétől.

Vajon oldhat-e valamennyit a szigorú „önmegtartóztatáson" éppen az áfáról szóló kormányzati döntés? Tekintheti-e a 18 százalékos áfát gazdaságpolitikai üzenetnek a nemzetközi szállodaipar? Az Accor-Pannonia Hotels Zrt. számára persze nem mellékes, hogy mekkora közterhekkel kell kalkulálnia a magyar piacon, de az sem, hogy milyen stratégiát, üzletpolitikai felfogást képvisel, közvetít a magyar állam. A francia világcég tulajdonában álló magyar társaság igazgatótanácsi elnöke, dr. Harbula Gyula a 18 százalékot úgy fordítja le a szállodaipar nemzetközi nyelvére, hogy az tényleg új, pozitív jel.

- A kormányzat a turizmus fontosságát egy szinttel föntebb tette - szögezte le a szállodaipar nemzetközi szaktekintélyének számító elnök. - A most kapott s talán maholnap fejlesztésekre sarkalló jelzést nem felejtve is muszáj figyelembe venni, hogy egyenesen hasznos a szállodaipar számára a mostanában tapasztalható pangás. Az elmúlt pár évben komoly túlfejlesztésre került sor Budapesten, illetve a wellness tekintetében az egész országban.

Az olcsó hitelek ezzel a „többlettel" ajándékozták meg tehát a szállodaipart, a gyógy-idegenforgalmat. Sok vállalkozás eleve az olcsón kapott pénzért fejlesztett, s így nem a piaci alapú projektek valósultak meg.

Felelős fejlesztés

A megdrágult és nehezebben megkapható hitelek - Harbula Gyula szerint - azt mindenképpen elérik, hogy felelősségteljesebben fejlesztenek a szállodaipari befektetők.

- Az Accor egyébként a túl sok szálloda és a megdrágult kölcsönök miatt visszafogta magyarországi fejlesztéseit, megvárjuk, míg a piaci és árviszonyok ismét rentábilissá teszik a beruházásainkat - mondja. - Mostanában renováljuk a József körúti szállodánkat, melyet a nyárra ki kellett volna nyitnunk. De úgy értékeljük a piacot, hogy elég lesz tavasszal vendégeket fogadni.

Így tesz minden nagy nemzetközi szállodalánc a világon: kivár, még akkor is, ha lehetőségeik nem szabnának gátat projektjeiknek. De abban a pillanatban, amikor már sejteni lehet, hogy a turizmus pangásának közeledik a vége, azonnal építeni, bővíteni fognak. Talán nálunk is, mert az áfakönnyítésben megfogalmazott üzenetével a magyar kormányzat jobb pozícióba sorolta az idegenforgalmat.

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo