Az elmúlt években a női vezetésű vállalkozások dinamikus fejlődést mutattak. Az Opten adatai szerint továbbra is ezer felett van azon cégek száma, amelyek kizárólag női tulajdonossal vagy menedzsmenttel rendelkeznek, és milliárdos árbevételt értek el. Bár országosan a vállalkozások száma csökkenő tendenciát mutat, a nők továbbra is meghatározó szereplők a gazdasági térben. Ez különösen jól látható a 10–100 millió és a 100 millió–1 milliárd forint közötti árbevétellel rendelkező vállalkozások esetében, ahol a női vezetők jelenléte növekedett, még a cégszám csökkenése mellett is. Ráadásul a fenntarthatósági szempontokat (ESG) előtérbe helyező üzleti kultúra térnyerése is hozzájárul a női menedzserek számának emelkedéséhez.
Fotó: Depositphotos
Az adatok azt mutatják, hogy a nők elsősorban a közepes és kisebb vállalkozások vezetésében aktívak, ám figyelemre méltó, hogy a milliárdos árbevételű cégek közel felében is meghatározó szerepet töltenek be. Ez nemcsak azt jelenti, hogy egyre több nő áll a vállalkozások élén, hanem azt is, hogy a női vezetők által irányított cégek sikeresek és versenyképesek.
A generációs különbségek is jól kirajzolódnak a női vállalkozók arányában. Míg a legfiatalabb, Z generációs vállalkozók között a nők aránya mindössze 36 százalék, addig az idősebb, veterán generáció esetében ez az arány már eléri az 54 százalékot. Ez részben a családi szerepek eltérő súlyának tudható be, hiszen a fiatalabb nők gyakran az anyaság és a karrier közötti egyensúly megteremtésére törekszenek. Ugyanakkor az is látszik, hogy az idő előrehaladtával egyre több nő lép vezetői szerepbe, és bizonyítja rátermettségét az üzleti világban.