Nemigen van mozgástér az adófizetők terheinek radikális csökkentésére, legalábbis addig nem, amíg nem lesz több adófizető - merthogy az alacsony foglalkoztatottság és a még mindig viszonylag kiterjedt szürkegazdaság miatt kevesek sokat fizetnek -, és amíg a büdzsé kiadásait nem sikerül érdemben csökkenteni. Kérdés hát, hogy egyáltalán érdemes-e önmagában az adórendszer megváltoztatására vonatkozó elképzelésekkel foglalkozni, amikor a választásokra készülődő pártok nemigen mutatnak hajlandóságot arra, hogy a költségvetés kiadásainak csökkentéséhez elengedhetetlen államháztartási reformmal is törődjenek. A viták is leginkább abban csúcsosodnak ki, hogy miből lehet finanszírozni és így valóra váltani a terveket. Az adófizetési hajlandóság növelésére, és ezáltal az adózók körének bővítésére azért vannak elképzelések. A régóta vágyott stabilitás és belőle fakadó kiszámíthatóság és tervezhetőség viszont kérdéses, miután a tavaly elfogadott, 2010-ig vázlatos menetrendet adó törvényhez csak a jelenlegi nagyobbik kormányzó párt tartaná magát, koalíciós partnere teljesen más rendszerben gondolkodik, a nagyobbik ellenzéki párt árnyalatnyi módosításokkal visszatérne korábbi gyakorlatához, a kisebbik pedig sajátos keverékét adja a másik három koncepciónak.
Fidesz - Magyar Polgári Szövetség: családi adózás, áfacsökkentés
Tállai András, a Fidesz szakpolitikusa szerint a jelenlegi adó- és járulékrendszer nem segíti, nem támogatja sem a vállalkozásokat, sem a családokat, így a munkavállalókat sem. Ráadásul vannak olyan magyar adónemek, összehasonlítva az unió többi országával, amelyek - mint például az élőmunka közterhei vagy az áfa - kiemelkedően magas elvonást eredményeznek.
- Ebből kiindulva, és látva az ország, a költségvetés helyzetét, a munkanélküliségi mutatókat, amelyek nemhogy csökkennének, de növekednek, a gazdaságban feltétlenül állami, kormányzati beavatkozásra van szükség - szögezi le a most leköszönő országgyűlés költségvetési és pénzügyi bizottságának tagja. - Tehát egyrészt jelentősen javítani kell a gazdaság teljesítőképességét, amihez a versenyképesség és a munkahelyek számának növelésére van szükség, másrészt igazságosabbá kell tenni az adórendszert, elsősorban a családok adózását.
Magyar Demokrata Fórum: nagyobb teljesítmény tizennyolc százalékos egykulcsos szja-val
#page#
Katona Kálmán, az MDF politikusa elöljáróban elmondja: pártja számára a 2010-es csatlakozás az euróövezethez mindent megelőz. Úgy gondolják, először is rendbe kell rakni a dolgokat, és ebben mindenkinek a partnerei, akinek az a célja, hogy az euróövezethez tartozzunk.
- Az euró bevezetése olyan fiskális fegyelmező eszköz, amelyet meg kell tennünk - mondja határozottan a volt közlekedési és hírközlési miniszter -, mert nagyon hektikus a költségvetési fegyelmünk. A választások után a pártoknak ebben együtt kell lépniük, és csak ezt követően kell minden mást, például az adórendszer kérdéseit átgondolni. Azt, hogy milyen ütemben és hogyan lehet az egykulcsos tizennyolc százalékos személyi jövedelemadót bevezetni.
Magyar Szocialista Párt: igazságos közteherviselés, kiszámítható változások
Kovács Tibor, az MSZP frakcióvezető-helyettese szerint az adórendszernek elsősorban az egyensúly, az igazságosság irányába kell elmozdulnia, és egyúttal tovább kell mérsékelnie az adóterhelést.
- Abban nincs véleményeltérés a politikai erők között - állítja a szocialista politikus -, hogy összességében mind a társaságok, mind a magánszemélyek közterheit lehetőség szerint csökkenteni kell. Ahhoz azonban, hogy reális képünk legyen, nem elég azt figyelembe venni, hogy melyik párt mit mond a kampánya során. A Fidesz annak idején, 1998-ban azt mondta, és ezt mondja most is, hogy egyszeri, nagyarányú adócsökkentés kell. Az előző ciklusban azonban az adóterhelés összességében nem csökkent, hanem nőtt, mind a személyi jövedelemadó, mind a vállalkozásokat terhelő adók körében. Gyakran emlegetik azt is, hogy ők 11 százalékkal csökkentették a tb-járulékot, és hogy ez milyen foglalkoztatásbővülést eredményezett. Ha azonban valaki elemzi ezt az időszakot, akkor látja, hogy ez a csökkentés három év alatt következett be, a tételes egészségügyi hozzájárulás viszont emelkedett. A foglalkoztatásbővülés pedig részben konjunkturális volt, ráadásul a legnagyobb mértékű csökkentés után volt a legkisebb a bővülés. A csökkentést fokozatosan folytatni kell, úgy, ahogyan azt a vonatkozó törvényben már elfogadtuk.
Szabad Demokraták Szövetsége: minden adónemnek egységes kulcs
Kóka János, az SZDSZ szakpolitikusa leszögezi: a liberális párt célja nem pusztán az adóterhek csökkentése, hanem egyszerű, átlátható adórendszer kialakítása, az adózás és a szociális jellegű támogatások különválasztása. Ennek eszköze pedig az egykulcsos adórendszer bevezetése.
- Számításaink szerint - mondja a tavasszal leköszönő kormány gazdasági minisztere - az egységes húszszázalékos adó az, amely mellett a gazdaság növekedése tovább gyorsulhat, a költségvetési hiány mértéke tartósan karbantartható. A kormányváltáskor 20, 30 és 40 százalékos adókulcsokat örököltünk, és egy adóelkerülésre ösztönző, a jobb anyagi helyzetben élőket kedvezményekkel jutalmazó, igazságtalan adórendszert. Az SZDSZ a 2002-es kampányban 18 és 36 százalékos adótáblát hirdetett, és ma ennek megfelelően adózunk. Az ez évi és a következő évekre elfogadott adócsökkentés kompromisszum eredménye. Ha a liberálisokon múlna, alacsonyabb adók lennének Magyarországon.