Nem túl biztatóak a nem takarékoskodó vállalatok kilátásai

A kezdeti aggodalmak ellenére – melyek a közép-kelet-európai gazdaságok visszaesését prognosztizálták az ukrajnai háború következményei miatt – a régió figyelemre méltóan ellenállónak bizonyult. Az energiaválság és a növekvő költségek miatt azonban fokozatos lassulás tapasztalható a régióban. Top 500 szereplő: a makrogazdasági fejleményeknek köszönhetően a forgalom, a nettó nyereség és a foglalkoztatás növekedése figyelhető meg. 

Az 500 vállalat összforgalma 39,8 százalékkal, 1,1 billió euróra ugrott. Az összesített nettó nyereség 46,5 százalékkal 54,745 millióra nőtt. Emellett az 500 vállalat 2,3 millió embert foglalkoztatott, ez 3,5 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest.

Milyen a magyar helyzet?

“Magyarország, mint a közép-európai régió vérkeringésének szerves része, természetesen hasonló pályát járt be 2022-ben, mint régiós társai. Egyéb specifikumoktól eltekintve, földrajzi elhelyezkedésének köszönhetően azonban más szempontból is megszenvedte az Ukrajnában zajló háborút, elég, ha csak az egyik legstabilabb szektornak számító mezőgazdaságban okozott gabonapiaci anomáliát említjük, az egyébként is megdrágult finanszírozási környezetben. 2022-ben a nagyvállalati kategóriában elért eredmények elvitathatatlanok, azonban részleteiben sokkal árnyaltabb a kép” - mondta Ficsor Dezső, a Coface magyarországi leányvállalatának vezető elemzője.

A villamosenergia és a földgáz árakra jellemző turbulenciák alapjaiban forgatták fel a piacokat, okozva olyan helyezeteket (gyárleállás, működés csökkentett kapacitással), melyekre az esetleges hosszú távú szerződések sem bizonyultak orvosságnak. A hirtelen megnövekedett költségek továbbhárítása kevésbé egyszerű és gyors folyamat, ami sok esetben az első félévben elért eredmények elpárolgását okozhatta az év végére. Mindeközben az inflációs hatások miatt a vállalatok kénytelenek voltak akár az év folyamán több ízben is bért emelni, hogy megtartsák stratégiai állományukat, az egyébként is problémás munkaerőpiaci helyzetben.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo