Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40 százaléka. A családi vállalkozások adják a magyar GDP felét és az itthon foglalkoztatottak 75 százalékát, ennek fényében pedig különösen fontos tény, hogy ezeknek a vállalkozásoknak a tízezrei maradhatnak vezető nélkül, amikor a tulajdonosuk nyugdíjba megy.
A hazai cégek nagy része azonban nem rendelkezik utódlási stratégiával, az év végi időszak pedig általában felfokozza az ebből adódó feszültségeket. Az utódlás kérdése ugyanis kulcsfontosságú lenne a családi vállalkozás életében, ám ezt ma még mindig tabuként kezelik a tulajdonosok.
„Az év eleje a stratégiai tervek elkészítésének ideje a cégek életében és egyben remek időszak arra, hogy az utódlás kérdéseit is elkezdjék megvitatni. A karácsonyi és ünnepi időszak ugyanis általában feszültségekkel teli, és nem a megfelelő alkalom arra, hogy egy utódlásról egyeztessenek. A január-február azonban megfelelő idő lehet arra, hogy a generációváltás kérdésében az első beszélgetést megejtse a cégvezető és az utód” - magyarázta Pálos Ildikó generációváltás szakértő.
Általában az utódok kezdeményeznek
A szakember szerint az első megbeszélést általában az utódok kezdeményezik, a legtöbb esetben ugyanis ők azok, akik szeretnék tisztázni a cég átvételének menetét. Ez azonban semelyik fél számára sem könnyű, éppen ezért érdemes lépésenként haladni.