Már Michael Moore is kipécézte Sicko című 2007-es dokumentumfilmjében, hogy milyen visszatetsző gyakorlat az, a nagy amerikai és nemzetközi vállalatoknál biztosítást kötnek a cégvezető és a topmenedzserek életére - és halálára is. (Moore a Walmart áruházláncot emlegette.) Ezt a biztosításfajtát hívják key person insurance-nek. De már Moore is közkeletűbb nevén "halott paraszt" biztosításnak nevezte - Gogol után szabadon. A Holt lelkekben ugyanis egy csaló halott jobbágyokat vásárol, hogy egy üzleti ügyletben fedezetnek használja őket. (A magyar cégek felelőtlenül bátrak és súlyosan alulbiztosítottak.)
Életem-halálom, cégemnek ajánlom
Amikor az Andy Vajna és Mario Kassar által birtokolt Carolco megvette a LIVE Entertainmentet, melynek vezetőjét, Jose Menendezt meggyilkolták, a LIVE kasszájában landolt a kedvezményezettnek járó biztosítási összeg. Mivel a cég kötötte a biztosítást, a pénz nem az örökösöknek járt (őket, a Menendez-fiúkat amúgy is letartóztatták azzal a váddal, hogy lepuffantották szüleiket - most börtönbüntetésüket töltik). De az ügynek semmi köze a gyilkosság tényéhez - ha történetesen nem őket vádolják meg és vonják felelősségre, akkor is a cég profitál a halálesetből.
Nemrég újabb botrány kerekedett Amerikában, amikor a menedzseri szintről lejjebb vitték ezt a praktikát. A The Organe County Register helyi lap, nem az a fajta médium, ami sok vizet zavarna szűkebb pátriáján kívül. Kiadója, a Freedom Communications közölte az alkalmazottakkal, hogy ha nincs ellenükre, életbiztosítást kötnének rájuk. Elhalálozásuk esetén így mentesülne az eleső munkájukkal járó kártól a cég. Az újságírók és a szerkesztők felhördültek. Az ő halálukból ne profitáljon senki! A kiadó végül valamelyest módosította tervét és így már keresztülvitte akaratát, írta a The New York Times.
2006-ban ezért aztán törvényben szabályozták, hogy a cégeknél csak az állomány 35%-át biztosíthatják, azokat, akik a legtöbbet keresnek. A biztosítás megkötéséhez pedig szükség van a munkavállaló beleegyezésére is. A vállalatok azt hozzák fel mentségükre, hogy az életbiztosításból befolyó összeggel kompenzálják utólag a munkavállalóra az évek során ráköltött összegeket (egészségbiztosítás, nyugdíj-hozzájárulás, stb.).
A The New York Times úgy értesült, a vállalatok ma már ritkábban kötnek életbiztosításokat, mert az ezekbe fektetett pénz nem áll egyensúlyban a halál esetén kivehető összeggel. Magyarán: túl sokáig élnek manapság az emberek és addig túl sokat kell befizetni a biztosítónak. A teljesség kedvéért a napilap azt is megjegyezte, hogy saját kiadója szintén kötött ilyen biztosításokat a lap némely felső-vezetőjére.
Eladott életbiztosítás
De ha visszamegyünk az időben, érdekes esettanulmányt halászhatunk elő a The New York Times egy másik írásából, 2012-ből. A 36 éves Ruben Robles-nél agydaganatot találtak. Az orvosok másfél évet adtak neki. Mivel a kórházi költségek óriási összegre rúgtak, s felesége elhagyta, anyja chihuahua-kutyusokkal zsúfolt lakásában volt kénytelen meghúzni magát, egy közeli barátja, az Innovative Settlements (Újszerű Megegyezések) nevű biztosítócég vezetője, Ron Escobar a következőt találta ki: adják el Robles félmillió dolláros életbiztosítását valakinek.
2007-ben ez a biznisz az USA-ban 12 milliárd dollárt generált, 2010-ben viszont már csak 3,8 milliárdot. 2012-ben az összes valaha kötött és még érvényben lévő life settlement értéke megközelítette 18 000 milliárd dollárt. Amerikában vannak olyan cégek, amelyek kifejezetten a haldoklók életbiztosításainak felvásárlására szakosodtak és alaposan áttanulmányozzák a beteg orvosi leleteit, kórházi számláit, sőt egy külső auditorral is átnézeti azokat, melynek szakterülete az élettartam, illetve a halandóság felbecsülése. Ezeknek a cégeknek az ilyen ügylet biztos befektetés. Hacsak csodaszerű gyógyulás nem áll be a páciensnél...
Forrás: Federal Financial Institutions Examination Council, Goldstein Financial Group, The New York Times, Aon Hewitt
Az 1000 legnagyobb vállalatnak körülbelül a harmada él a lehetőséggel. Igaz, a közvélemény nyomására az amerikai kormány már befékezte a nyerészkedést. Becslések szerint az amerikai gazdaságban több száz milliárd dollárnyi összeget fektettek ilyen életbiztosításokba a cégek. Úgy tartják, évente egymilliárd dollárral több pénzt fordítanak ezekre az életbiztosításokra.
Ezeket a nagyságrendeket is csak úgy tudták kisilabizálni, hogy a bankoknak jelenteniük kell a kormány illetékes felügyeleti szervének, mekkora összeget tudnak hirtelen készpénzzé konvertálni, ha kitör egy válság. Ezt hívják úgy, cash surrender value, és a bankok által kötött életbiztosításokban szerepel ilyen összeg.
Ennyit tudnak a biztosításokból akármikor azonnal pénzre váltani:
- Bank of America: 17,6 milliárd dollár
- Wells Fargo: 12,7 milliád dollár
- JPMorgan Chase: 5 milliárd dollár