A dokumentum legfontosabb megállapítása, hogy a kereskedőkre nehezedő nyomás 2023-ban tovább fokozódik. Emiatt az árrések mind az online, mind az offline kereskedelemben tovább szűkülnek, miközben a vállalkozásoknak még több pénzt kell befektetniük a jövőállóságot erősítő innovációkba, és még határozottabban kell kihasználniuk a méretgazdaságosságból származó előnyöket.
A legfontosabb trendek
A fogyasztók az elmúlt évek gazdasági bizonytalanságai miatt 2023-ban is csak óvatosan fognak költeni. A nehéz gazdasági körülmények miatt az eladott áruk mennyisége valószínűleg nem nő 2023 hátralévő részében sem. A fogyasztók 53 százaléka szeretne pénzt megtakarítani kevesebb élelmiszer vásárlásával, a megnövekedett megélhetési költségek miatt minden fogyasztói szegmens árérzékenyebb lett, ennek következtében csökken a különbség a magas és az alacsony jövedelmű háztartások szokásai között.
Az árrés csökkenése erősíti a méretgazdaságosságra való törekvést. A termelői árak, a bérek és a kamatok növekedése a jövőben is komoly hatással lesz az élelmiszer-kereskedők profitabilitására. Az árrés csökkenése miatt a sajátmárkás termékek forgalma vélhetően nőni fog, a beszállítókkal való tárgyalás egyre nehezebb lehet és a digitalizációval kapcsolatos fejlesztések is késedelmet szenvedhetnek.
Az online kereskedelem mérsékelt növekedéssel lehet számolni a szektorban, ezért a szektor jövedelmezőségének megteremtése az egyik fő célkitűzés lesz a jövőben. 2022-ben a tisztán online kereskedő vállalatok az inflációt meghaladó mértékben növekedtek, és közülük néhányan profitot is tudtak termelni. Az ételkiszállítás nagyobb mértékben növekedett, mint az online bevásárlás, mind a forgalom értékét, mind a piaci bővülést tekintve. Emiatt egyes szereplők 2023-ban is nullszaldósok maradhatnak.