Merre konvergálunk?

A 2008. évi költségvetési törvényjavaslat viszonylag feszes - persze tartalékokkal -, a pénzügyminiszter éberen őrködik felette. A szakértők többsége, beleértve a büdzsét hivatalból véleményező Állami Számvevőszéket is, egyetért abban, hogy a tervezet reális, megvalósítható, és nagyjából megfelel az Európai Bizottságnak benyújtott konvergenciaprogramban vállaltaknak. A parlamenti táncrend azonban változatlan: az ellenzék elutasítja a büdzsé tervezetét. De ez természetes is: a költségvetés, bár az ország egészét és jövőjét érinti, mindig a mindenkori kormány és kormánypártok felelőssége.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 2008. évi költségvetési törvény tervezetének általános vitája október végén zajlott az országgyűlésben, a módosító javaslatok benyújtásának határideje október 30. volt. A részletes vita minden bizonnyal sok érdekességet tartogat még, a végszavazás eredménye azonban aligha, igaz, az adótörvények módosítása szolgált némi meglepetéssel, érdekes alkalmi szavazókoalíciókkal. A mozgástér azonban korlátozott: a konvergenciaprogram teljesülésének szorító követelménye valamelyest visszafogja a képviselőknek már a bizottsági munka és az általános vita során - és persze a médiában - is megmutatkozó osztogatási hajlandóságát. Veres János pénzügyminiszter a költségvetési vitában hangsúlyozta: csak a konvergenciaprogram következetes végrehajtása teheti hitelessé a magyar gazdaságpolitikát, nem véletlen, hogy ezt szorgalmazzák a nemzetközi pénzügyi szervezetek és hitelminősítők is.

A kormány és az ÁSZ

A kormány által az országgyűlésnek benyújtott 2008. évi kötségvetésitörvény-javaslat 4,1 százalékos GDP-arányos eredményszemléletű államháztartási hiánnyal, 2,8 százalékos GDP-növekedéssel, 4,5 százalékos inflációval számol, és már pozitív, 100 millió forintos elsődleges egyenleget tartalmaz (ez az államadósság kamatfizetésére fordított összeget nem veszi figyelembe), a GDP-arányos államadósságot pedig 66,1 százalékra tervezi. A pénzügyi tárca várakozásai szerint szerint 2008-ban a fogyasztás szerény mértékben nő, az export és az élénkülő beruházások serkentik a gazdasági növekedést, és tovább javul a külső egyensúly.

Veres János pénzügyminiszter úgy látja, a jövő évi költségvetés egy eredményes konszolidációs program lezáruló szakaszának a büdzséje, amely megalapozza a következő évek gyorsabb növekedését, az életszínvonal javulását. (Jelentősebb adóváltozásokra jövőre számíthatunk..) Jelentős változásként értékelte azt, hogy megszűnik az egyes tárcák úgynevezett maradványtartási kötelezettsége (ez a 2001-2002-es kétéves költségvetés óta jelent terhet).

A jövő évi büdzsé szerves része annak az egyensúlyteremtő folyamatnak, amelynek fő irányát, súlypontjait a konvergenciaprogram jelöli ki - szögezte le Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke, aki szerint a javaslat az előre jelzett makrogazdasági tendenciák teljesülése esetén - a prognosztizált GDP-növekedés és a beépített jelentős tartalékok mellett - megvalósíthatónak, a sarokszámok alapján kiegyensúlyozottan megtervezettnek tűnik, bár több ponton is feszültségforrásokat tartalmaz.

Ilyen kiemelt kockázat a gazdasági növekedés szempontjából az idei és a jövő évi infláció - a konvergenciaprogramban szereplő 2007. évi 6,2 százalékos és 2008. évi 3,3 százalékos pénzromlást 7,5, illetve 4,5 százalékra módosították -, a közszféra bérnövekedése - ez ugyanis megnehezíti a konvergenciaprogram és az ígért mértékű hiánycsökkentés teljesítését -, az önkormányzati szféra finanszírozása, valamint fokozódó eladósodása. Idesorolhatók még a társadalombiztosítás kiadási előirányzatai közül a nyugdíjkiadások, valamint az, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásait alacsony kockázattal tervezték. Az is veszélyeztetheti a költségvetést, ha a kormány esetleg úgy dönt, átvállalja az állami, önkormányzati tulajdonú gazdálkodószervezetek adósságait.

Ellenzéki elutasítás

A parlament ellenzéki pártjai nem támogatják a 2008. évi költségvetést.

A Fidesz részéről Varga Mihály, az országggyűlés költségvetési bizottságának elnöke a bizottsági szavazás után - amelynek eredménye 16 igen és 13 nem szavazat volt - kifejtette: Magyarország az Európai Unióhoz 2004 óta csatlakozott 12 ország között az idei 2,2 százalékos és a jövő évi várható 2,8 százalékos növekedésével az utolsó helyen áll, s a kormány mind az idei, mind a jövő évi költségvetésben a 2002-2006 között kormányzó koalíció felelőtlen gazdaságpolitikájának árát fizetteti meg a lakossággal. A Fidesz alelnöke hiányolta az adócsökkentést, a kis- és közepes vállalkozások támogatására szánt milliárdokat, az önkormányzatok eladósodásának megakadályozását.

A Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) sem támogatja a jövő évi büdzsé tervezetét, mert - mint azt dr. Hargitai János, a költségvetési bizottság tagja kifejtette - az növeli a területi és társadalmi különbségeket, tovább rontja milliók szociális biztonságát, nem ad semmilyen támpontot az ország új növekedési pályára állításához, ráadásul alkotmányellenes is, mert sérti az önkormányzati alapjogokat.

A 2008. évi költségvetés az egy helyben topogás büdzséje, minősítette a javaslatot Herényi Károly, a Magyar Demokrata Fórum (MDF) frakcióvezetője, aki szerint a kormány reform címszó alatt csak megszorításokra, hamis egyensúlyjavításra képes, a gazdasági növekedés, a foglalkoztatásbővítés és az infláció problémájára nem nyújt megoldást. Az MDF frakcióvezetője úgy véli, a jövő évi költségvetés nagy vesztesei az önkormányzatok és a lakosság lesznek.

Matolcsy György, a Fidesz-kormány volt gazdasági minisztere szerint a 2008. évi költségvetésben 200-250 milliárd forint tartalék van - merthogy alultervezték a gazdasági növekedést és az inflációt -, amit a hiány mérséklése helyett inkább adócsökkentésre, valamint szociális és vállalkozói támogatásokra kellene fordítani. Varga Mihály volt pénzügyminiszter is - az adótörvények Fidesz által javasolt módosításának novemberi leszavazását követően - kijelentette: a 2006-os túladóztatás után 2007-ben már többletbevétele van az államháztartásnak, amiből lehetett volna államadósságot, államháztartási hiányt vagy adót is csökkenteni, de a kormány a kiadásokat növelte, ugyanúgy, mint eddig.

Teljes cikk a Piac és Profit Magazin novemberi számában...

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo