Merre konvergálunk?

A 2008. évi költségvetési törvényjavaslat viszonylag feszes - persze tartalékokkal -, a pénzügyminiszter éberen őrködik felette. A szakértők többsége, beleértve a büdzsét hivatalból véleményező Állami Számvevőszéket is, egyetért abban, hogy a tervezet reális, megvalósítható, és nagyjából megfelel az Európai Bizottságnak benyújtott konvergenciaprogramban vállaltaknak. A parlamenti táncrend azonban változatlan: az ellenzék elutasítja a büdzsé tervezetét. De ez természetes is: a költségvetés, bár az ország egészét és jövőjét érinti, mindig a mindenkori kormány és kormánypártok felelőssége.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 2008. évi költségvetési törvény tervezetének általános vitája október végén zajlott az országgyűlésben, a módosító javaslatok benyújtásának határideje október 30. volt. A részletes vita minden bizonnyal sok érdekességet tartogat még, a végszavazás eredménye azonban aligha, igaz, az adótörvények módosítása szolgált némi meglepetéssel, érdekes alkalmi szavazókoalíciókkal. A mozgástér azonban korlátozott: a konvergenciaprogram teljesülésének szorító követelménye valamelyest visszafogja a képviselőknek már a bizottsági munka és az általános vita során - és persze a médiában - is megmutatkozó osztogatási hajlandóságát. Veres János pénzügyminiszter a költségvetési vitában hangsúlyozta: csak a konvergenciaprogram következetes végrehajtása teheti hitelessé a magyar gazdaságpolitikát, nem véletlen, hogy ezt szorgalmazzák a nemzetközi pénzügyi szervezetek és hitelminősítők is.

A kormány és az ÁSZ

A kormány által az országgyűlésnek benyújtott 2008. évi kötségvetésitörvény-javaslat 4,1 százalékos GDP-arányos eredményszemléletű államháztartási hiánnyal, 2,8 százalékos GDP-növekedéssel, 4,5 százalékos inflációval számol, és már pozitív, 100 millió forintos elsődleges egyenleget tartalmaz (ez az államadósság kamatfizetésére fordított összeget nem veszi figyelembe), a GDP-arányos államadósságot pedig 66,1 százalékra tervezi. A pénzügyi tárca várakozásai szerint szerint 2008-ban a fogyasztás szerény mértékben nő, az export és az élénkülő beruházások serkentik a gazdasági növekedést, és tovább javul a külső egyensúly.

Veres János pénzügyminiszter úgy látja, a jövő évi költségvetés egy eredményes konszolidációs program lezáruló szakaszának a büdzséje, amely megalapozza a következő évek gyorsabb növekedését, az életszínvonal javulását. (Jelentősebb adóváltozásokra jövőre számíthatunk..) Jelentős változásként értékelte azt, hogy megszűnik az egyes tárcák úgynevezett maradványtartási kötelezettsége (ez a 2001-2002-es kétéves költségvetés óta jelent terhet).

A jövő évi büdzsé szerves része annak az egyensúlyteremtő folyamatnak, amelynek fő irányát, súlypontjait a konvergenciaprogram jelöli ki - szögezte le Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke, aki szerint a javaslat az előre jelzett makrogazdasági tendenciák teljesülése esetén - a prognosztizált GDP-növekedés és a beépített jelentős tartalékok mellett - megvalósíthatónak, a sarokszámok alapján kiegyensúlyozottan megtervezettnek tűnik, bár több ponton is feszültségforrásokat tartalmaz.

Ilyen kiemelt kockázat a gazdasági növekedés szempontjából az idei és a jövő évi infláció - a konvergenciaprogramban szereplő 2007. évi 6,2 százalékos és 2008. évi 3,3 százalékos pénzromlást 7,5, illetve 4,5 százalékra módosították -, a közszféra bérnövekedése - ez ugyanis megnehezíti a konvergenciaprogram és az ígért mértékű hiánycsökkentés teljesítését -, az önkormányzati szféra finanszírozása, valamint fokozódó eladósodása. Idesorolhatók még a társadalombiztosítás kiadási előirányzatai közül a nyugdíjkiadások, valamint az, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásait alacsony kockázattal tervezték. Az is veszélyeztetheti a költségvetést, ha a kormány esetleg úgy dönt, átvállalja az állami, önkormányzati tulajdonú gazdálkodószervezetek adósságait.

Ellenzéki elutasítás

A parlament ellenzéki pártjai nem támogatják a 2008. évi költségvetést.

A Fidesz részéről Varga Mihály, az országggyűlés költségvetési bizottságának elnöke a bizottsági szavazás után - amelynek eredménye 16 igen és 13 nem szavazat volt - kifejtette: Magyarország az Európai Unióhoz 2004 óta csatlakozott 12 ország között az idei 2,2 százalékos és a jövő évi várható 2,8 százalékos növekedésével az utolsó helyen áll, s a kormány mind az idei, mind a jövő évi költségvetésben a 2002-2006 között kormányzó koalíció felelőtlen gazdaságpolitikájának árát fizetteti meg a lakossággal. A Fidesz alelnöke hiányolta az adócsökkentést, a kis- és közepes vállalkozások támogatására szánt milliárdokat, az önkormányzatok eladósodásának megakadályozását.

A Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) sem támogatja a jövő évi büdzsé tervezetét, mert - mint azt dr. Hargitai János, a költségvetési bizottság tagja kifejtette - az növeli a területi és társadalmi különbségeket, tovább rontja milliók szociális biztonságát, nem ad semmilyen támpontot az ország új növekedési pályára állításához, ráadásul alkotmányellenes is, mert sérti az önkormányzati alapjogokat.

A 2008. évi költségvetés az egy helyben topogás büdzséje, minősítette a javaslatot Herényi Károly, a Magyar Demokrata Fórum (MDF) frakcióvezetője, aki szerint a kormány reform címszó alatt csak megszorításokra, hamis egyensúlyjavításra képes, a gazdasági növekedés, a foglalkoztatásbővítés és az infláció problémájára nem nyújt megoldást. Az MDF frakcióvezetője úgy véli, a jövő évi költségvetés nagy vesztesei az önkormányzatok és a lakosság lesznek.

Matolcsy György, a Fidesz-kormány volt gazdasági minisztere szerint a 2008. évi költségvetésben 200-250 milliárd forint tartalék van - merthogy alultervezték a gazdasági növekedést és az inflációt -, amit a hiány mérséklése helyett inkább adócsökkentésre, valamint szociális és vállalkozói támogatásokra kellene fordítani. Varga Mihály volt pénzügyminiszter is - az adótörvények Fidesz által javasolt módosításának novemberi leszavazását követően - kijelentette: a 2006-os túladóztatás után 2007-ben már többletbevétele van az államháztartásnak, amiből lehetett volna államadósságot, államháztartási hiányt vagy adót is csökkenteni, de a kormány a kiadásokat növelte, ugyanúgy, mint eddig.

Teljes cikk a Piac és Profit Magazin novemberi számában...

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo