Már csak az új idény segíthet a termesztőkön

Mi az, amit 40 forintos önköltségi áron állítottak elő, de az áruházakban 100, az utak mentén 70, a nagybani piacon pedig 50 forintért árultak?

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: PP archív

Aki találós kérdésünket olvasva a dinnyére tippelt, nyert. Az idei dinnyeszezon azonban nem hozott túl fényes sikereket. A gyümölcs fogyasztása többnyire a nyári hőmérséklettel párhuzamosan alakul: ha a hőmérő higanyszála 30 fok felé kúszik, vagy a kánikula tartóssá válik, akkor a dinnyefogyasztás is megugrik. Augusztusban a csapadékos időjárás miatt nemcsak hazánkban, hanem a hagyományos exportpiacoknak tekinthető országokban is a szokásosnál hűvösebb volt az idő, így a magyar termelők a remélthez képest jóval kevesebb dinnyét tudtak exportálni.

Az i-re a pontot az egyik nagy hipermarketlánc tette fel: miközben a versenytársai tartották magukat a 100 forint körüli fogyasztói árhoz, addig ő a szezon kellős közepén 49 forintos akciós áron kezdte el árulni a dinnyét. Ezzel nemcsak a hazai piac összeomlását okozta, hanem bedöntötte az exportot is. Így kerülhetett sor látványos gazdademonstrációra, amire 2011, a dinnyeprogram bevezetése óta szinte alig volt példa. Az alacsony fogyasztói ár a termelőknek ugyanis az önköltségi árnál jóval kevesebb, mindössze 20-25 forintos felvásárlási árat jelentett. Az áruház vezetése a vádakra úgy reagált, hogy az akcióban a már korábban felvásárolt „túlkészletet” értékesítette, és nem az árak lenyomása volt a célja.

Az agrárkamara és az agrárkormányzat marketingpromóciós kampányában amúgy hat kereskedelmi áruházlánc – az Aldi, az Auchan, a CBA, a Lidl, a Metro, valamint a Spar – vett részt. A program minden eddiginél sikeresebb volt: az egy hónapos kampány során közel 50 üzletben mintegy 125 alkalommal rendeztek dinnyekóstolást, így közvetlenül 70 ezer fogyasztó összességében több mint 9 tonna hazai sárga- és görögdinnyét kóstolt meg. Az idei dinnyeszezont Oravecz Tamás, a Magyar Dinnyetermelők Országos Egyesületének elnöke mégis teljesen másként látja. Mérlegét egyetlen mondatban így vonta meg: „A termesztőkön már csak egy új idény segíthet.” Tehát jövőre is marad minden a régiben…

Gyüre József

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo