Már csak az új idény segíthet a termesztőkön

Mi az, amit 40 forintos önköltségi áron állítottak elő, de az áruházakban 100, az utak mentén 70, a nagybani piacon pedig 50 forintért árultak?

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: PP archív

Aki találós kérdésünket olvasva a dinnyére tippelt, nyert. Az idei dinnyeszezon azonban nem hozott túl fényes sikereket. A gyümölcs fogyasztása többnyire a nyári hőmérséklettel párhuzamosan alakul: ha a hőmérő higanyszála 30 fok felé kúszik, vagy a kánikula tartóssá válik, akkor a dinnyefogyasztás is megugrik. Augusztusban a csapadékos időjárás miatt nemcsak hazánkban, hanem a hagyományos exportpiacoknak tekinthető országokban is a szokásosnál hűvösebb volt az idő, így a magyar termelők a remélthez képest jóval kevesebb dinnyét tudtak exportálni.

Az i-re a pontot az egyik nagy hipermarketlánc tette fel: miközben a versenytársai tartották magukat a 100 forint körüli fogyasztói árhoz, addig ő a szezon kellős közepén 49 forintos akciós áron kezdte el árulni a dinnyét. Ezzel nemcsak a hazai piac összeomlását okozta, hanem bedöntötte az exportot is. Így kerülhetett sor látványos gazdademonstrációra, amire 2011, a dinnyeprogram bevezetése óta szinte alig volt példa. Az alacsony fogyasztói ár a termelőknek ugyanis az önköltségi árnál jóval kevesebb, mindössze 20-25 forintos felvásárlási árat jelentett. Az áruház vezetése a vádakra úgy reagált, hogy az akcióban a már korábban felvásárolt „túlkészletet” értékesítette, és nem az árak lenyomása volt a célja.

Az agrárkamara és az agrárkormányzat marketingpromóciós kampányában amúgy hat kereskedelmi áruházlánc – az Aldi, az Auchan, a CBA, a Lidl, a Metro, valamint a Spar – vett részt. A program minden eddiginél sikeresebb volt: az egy hónapos kampány során közel 50 üzletben mintegy 125 alkalommal rendeztek dinnyekóstolást, így közvetlenül 70 ezer fogyasztó összességében több mint 9 tonna hazai sárga- és görögdinnyét kóstolt meg. Az idei dinnyeszezont Oravecz Tamás, a Magyar Dinnyetermelők Országos Egyesületének elnöke mégis teljesen másként látja. Mérlegét egyetlen mondatban így vonta meg: „A termesztőkön már csak egy új idény segíthet.” Tehát jövőre is marad minden a régiben…

Gyüre József

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo