Aki találós kérdésünket olvasva a dinnyére tippelt, nyert. Az idei dinnyeszezon azonban nem hozott túl fényes sikereket. A gyümölcs fogyasztása többnyire a nyári hőmérséklettel párhuzamosan alakul: ha a hőmérő higanyszála 30 fok felé kúszik, vagy a kánikula tartóssá válik, akkor a dinnyefogyasztás is megugrik. Augusztusban a csapadékos időjárás miatt nemcsak hazánkban, hanem a hagyományos exportpiacoknak tekinthető országokban is a szokásosnál hűvösebb volt az idő, így a magyar termelők a remélthez képest jóval kevesebb dinnyét tudtak exportálni.
Az i-re a pontot az egyik nagy hipermarketlánc tette fel: miközben a versenytársai tartották magukat a 100 forint körüli fogyasztói árhoz, addig ő a szezon kellős közepén 49 forintos akciós áron kezdte el árulni a dinnyét. Ezzel nemcsak a hazai piac összeomlását okozta, hanem bedöntötte az exportot is. Így kerülhetett sor látványos gazdademonstrációra, amire 2011, a dinnyeprogram bevezetése óta szinte alig volt példa. Az alacsony fogyasztói ár a termelőknek ugyanis az önköltségi árnál jóval kevesebb, mindössze 20-25 forintos felvásárlási árat jelentett. Az áruház vezetése a vádakra úgy reagált, hogy az akcióban a már korábban felvásárolt „túlkészletet” értékesítette, és nem az árak lenyomása volt a célja.
Az agrárkamara és az agrárkormányzat marketingpromóciós kampányában amúgy hat kereskedelmi áruházlánc – az Aldi, az Auchan, a CBA, a Lidl, a Metro, valamint a Spar – vett részt. A program minden eddiginél sikeresebb volt: az egy hónapos kampány során közel 50 üzletben mintegy 125 alkalommal rendeztek dinnyekóstolást, így közvetlenül 70 ezer fogyasztó összességében több mint 9 tonna hazai sárga- és görögdinnyét kóstolt meg. Az idei dinnyeszezont Oravecz Tamás, a Magyar Dinnyetermelők Országos Egyesületének elnöke mégis teljesen másként látja. Mérlegét egyetlen mondatban így vonta meg: „A termesztőkön már csak egy új idény segíthet.” Tehát jövőre is marad minden a régiben…
Gyüre József