Luxus és gazdaságos úti célok: merre veszik az irányt a turisták?

A Mastercard Economics Institute legfrissebb globális jelentése szerint a turizmus ágazatot az utasforgalom és a költekezés rohamos növekedése jellemzi. A „Travel Trends 2024” című tanulmány részletesen mutatja be az idegenforgalomi piacot mozgató globális és európai trendeket.

A legnagyobb növekedést a megfizethetőbb tengerparti célállomások, mint például Albánia, Horvátország és Törökország tapasztalják. Albánia turizmusa különösen erőteljesen növekszik: a helyi légi útvonalak száma 2019 óta megduplázódott, 2023-ban pedig már 17 millió turista érkezett az országba (2019-ben ez a szám 12 millió volt).

A 20 legdrágább nyári úticél több mint fele Olaszországban található. Olyan népszerű célpontok tartoznak ebbe a csoportba, mint Taormina, Rimini, valamint a Velencét övező népszerű tengerparti üdülővárosok: San Michele al Tagliamento, Jesolo, Caorle vagy Legnano. A francia Riviéra városai közül többen is bekerültek a legköltségesebb üdülőhelyek közé (Ramatuelle, Saint-Tropez és Cannes). A legmegfizethetőbb úti célok közé első sorban Kelet-Európa fővárosai (Budapest, Bukarest, Prága, Varsó) tartoznak, de a spanyol tengerpartok (Costa Brava, Costa Del Sol) eléréséhez sincs szükség túlzott költekezésre.

A holtszezon

Úgy tűnik az európai turisták egyre inkább hajlandóak a klasszikus nyári hónapok helyett az úgynevezett “holtszezonban” (május-június és szeptember-október) utazni. Az elmúlt tíz évben az ilyenkor eltöltött üdülések aránya 1.8 százalékponttal növekedett. Ennek valószínűleg az a magyarázata, hogy a népszerű nyári hónapok alatt a leglátogatottabb üdülőhelyek már képtelenek több pihenni vágyót befogadni. Jól látható, hogy a holtszezonban pont az ilyen mediterrán országok (Horvátország, Görögország, Portugália, Olaszország) teljesítenek egyre jobban. Ezek mellett az északi országokban is megfigyelhető egy kis változás ezen a téren. 

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo